استانیاسلاید شو

بیم وامیدها درباره پروژه راه آهن سبزوار

کد خبر : 48114

گزارشی در باره پروژه راکد راه آهن سبزوار که با پیگیری نمایندگان سبزوار در فهرست مصوبات سفرهیئت دولت قرار گرفته است

صبح مشهد- ۴۵ کیلومتر فاصله با خط اصلی راه آهن تهران – مشهد باعث شده اهالی شهرستان سبزوار به فکر احداث خط فرعی راه آهن برای اتصال به ریل سراسری باشند، تلاشی که اگرچه از حدود ۲۰ سال قبل آغاز شده است اما تاکنون آرزوی مردم زحمت کش این منطقه برای اتصال به ریل سراسری محقق نشده و به دلیل پرداخت نشدن بخشی از مطالبات پیمانکار پروژه متوقف شده است، با این حال خبرهای امیدوار کننده ای هم به تازگی رسیده مبنی براین که با پیگیری نمایندگان این منطقه درمجلس پروژه در فهرست مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان رضوی قرار گرفته زیرا براساس اظهارات مسئولان در مراحل ابتدایی، این پروژه جزو مصوبات سفر هیئت دولت به استان نبوده است ، با همه این تحولات اکنون تکمیل این پروژه در بخش های زیرسازی، ریل گذاری و ایستگاه به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با گذشت زمان هزینه تکمیل این پروژه در حال افزایش است. حال باید دید که بالاخره صدای سوت قطار به گوش مردم این شهرستان کویری خواهد رسید یا نه؟

پروژه فعلا تعطیل است 

در دو سال اخیر چندین بار بحث تعطیلی پروژه در بخش های زیرسازی و احداث ایستگاه مطرح شد که هم اکنون به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران پروژه در تعطیلی به سر می برد و تجهیزات از محل پروژه به محل دیگری انتقال داده شده است. به گفته نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تکمیل پروژه راه آهن سبزوار هم اکنون برای بخش های زیرسازی، ریل گذاری و ایستگاه به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با گذشت زمان هزینه تکمیل آن افزایش می یابد. سفر رئیس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت به خراسان رضوی در فروردین ماه ۱۴۰۱ فرصتی بود که با قرارگرفتن این پروژه در مصوبات سفر هیئت دولت، بخشی از اعتبار مورد نیاز پروژه تامین شود اما متاسفانه به دلایل نامعلوم این پروژه زیرساختی و مطالبه دیرینه مردم دیار سربداران در مصوبات سفر هیئت دولت به استان قرار نگرفت که انتقاد نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از دولت سیزدهم و به ویژه استاندار خراسان رضوی را به دنبال داشت.

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس در دیدار اخیر خود با رئیس دولت سیزدهم، مراتب گله مندی سبزواری ها از بی توجهی به پروژه راه آهن سبزوار در سفر استانی هیئت دولت را به سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد. رئیس قوه مجریه بلافاصله به مرتضوی معاون اجرایی دولت و معاون سازمان برنامه و بودجه که در این جلسه حضور داشت، دستور داد که مراتب مجدد بررسی و اصلاح و گزارش آن به وی ارائه شود. پس از انعکاس انتقادها، خوشبختانه آرزوی دیرینه مردم دیار سربداران محقق و پروژه راه آهن به فهرست پروژه های سفر استانی هیئت دولت به خراسان رضوی افزوده شد. معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه سبزوار گفت: در روزهای اخیر نشستی با پیمانکاران پروژه راه آهن سبزوار در بخش های زیرسازی و ایستگاه برگزار شد تا با دستور رئیس جمهور مساعدت هایی برای تکمیل پروژه انجام شود. مرتضی رهنما فر با اشاره به این که فرماندار ویژه شهرستان سبزوار نیز در این خصوص جلساتی با استاندار خراسان رضوی و معاون عمرانی استانداری برگزار کرد تا برای تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه راه آهن تدبیری اندیشیده شود، افزود: پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران پروژه سبب جمع آوری تجهیزات و خالی شدن اتاق نظارت پیمانکاران در محل پروژه شده بود و حتی به دنبال اجرای ماده ۴۸ (فسخ قرارداد) بودند که ضرر بزرگی برای سبزوار تلقی می شد اما با پیگیری فرماندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش شد این اتفاق ناگوار رخ ندهد. وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که با تزریق اعتبار، پیمانکاران به پروژه راه آهن باز گردند و از ادامه تعطیلی روند تکمیل پروژه جلوگیری شود. معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه سبزوار در باره قرارگرفتن راه آهن در فهرست پروژه های سفر هیئت دولت به استان، گفت: این پروژه در مصوبات سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی قرار نداشت اما با پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس جمهور، پروژه به مصوبات سفر افزوده شد.

رهنمافر درباره وضعیت پروژه در بخش های زیرسازی و ایستگاه، تصریح کرد: پروژه از سال ۱۳۹۹ پیشرفتی نداشته و درحد ۹۰ درصد زیرسازی و ۱۷ درصد ساخت ایستگاه باقی مانده است. بهروز محبی دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه نامه ویژه ای برای تخصیص اعتبار زده است و از طرفی امسال ۹۰۰ میلیارد ریال برای طرح راه آهن سبزوار بودجه اختصاص یافت که برای سال آینده هم بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص می یابد. محبی یادآور شد: طرح راه آهن یکی از مطالبات جدی مردم این شهرستان است که تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل ماده ۵۶ نیز در حال پیگیری است. میزان اعتبار سفر هیئت دولت به خراسان رضوی درخصوص پروژه راه آهن سبزوار هنوز اعلام نشده است اما با تزریق اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکاران، پروژه از تعطیلی نجات می یابد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن