شهری

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی مطرح کرد:

حفر و تجهیز ۱۳۰ حلقه چاه برای کاهش تنش آبی تابستان آینده

کد خبر : 57570

خشکسالی و عدم بارش باران طی سال های اخیر در استان باعث به صدا درآمدن زنگ تنش آبی و نگرانی برای تامین آب شده است. به طوری که در مرداد امسال مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: در سخت ترین، خشکسال ترین و کم بارش ترین سال آبی قرار داریم و استان در کشور رتبه نخست خشکسالی را داراست.

صبح مشهد- با توجه به زمستان کم بارشی که امسال داشتیم نگرانی ها برای کم آبی در استان شدت یافته است. به همین منظور، در گفت و گویی با مدیر عامل آب و فاضلاب استان درباره وضعیت آب آشامیدنی استان در سال جدید به خصوص ماه های گرم تابستان سؤال کردم.

حسین امامی گفت: برای عبور از تنش تابستانه برنامه ریزی این بود که ۱۹۴ حفاری انجام دهیم که تاکنون ۹۴ حلقه چاه در سطح روستا و شهرهای استان حفاری شده است. ۱۴ دستگاه هم مشغول کار هستند و ۱۴ حلقه چاه هم به صورت دستی در حال حفر است. از مجموع چاه های ایجاد شده ۷۴ حلقه چاه تجهیز شده است و با توجه به طرح های توسعه ای که در بعضی از شهرها داریم برای تعدادی چاه دیگر نیز مجوز گرفته ایم و قراردادهایش بسته خواهد شد، تلاش ما بر این است که تا قبل از خرداد سال آینده ۴۰ حلقه چاه دیگر حفر شود به عبارتی حدود ۱۳۰ حلقه چاه را حفر و تجهیز خواهیم کرد.

وی درخصوص منابع مالی این اقدامات اضافه کرد: منابع مالی آن بخشی از اعتبار مشخص شده برای تنش آبی و بخشی هم از مدیریت بحران تامین شده است. ۲۱۵ میلیارد از محل مدیریت بحران و باقی مانده از محل اعتبارات آب رسانی شهرهاست از جمله شهر تربت حیدریه که امسال ۱۰۰ میلیارد تومان ردیف آن از محل ردیف ملی مشخص شده است. طرقبه و شاندیز نیز به همین صورت ۵۰ میلیارد تومان از ردیف ملی و بقیه شهرها از محل اعتبارات در نظر گرفته شده برای تنش آبی و سایر منابع به دست می آید. در واقع ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در مجموع برای حفاری، خط انتقال، احداث مخازن و سایر موارد را شامل می شود که تامین اعتبار شده و کارها در روند اجراست.

امامی اظهار کرد: در استان، به جز مشهد، برای تامین آب آشامیدنی و به جز شهر قوچان که از سد تبارک استفاده می شود، بقیه شهرهای ما همه وابسته به آب زیرزمینی هستند.وی ادامه داد: در ۴۰ روستا طرح های آب رسانی ۸۵ درصد پیشرفت داشته است که ما در تلاش هستیم آن ها را افتتاح کنیم. با این حال منبع تامین آب بعضی روستاها قنات و چشمه است که به شرایط جوی وابسته اند در چنین مواردی هم آب رسانی به صورت سیار انجام خواهد شد تا دسترسی به آب پایدار برای همه به وجود بیاید.مدیرعامل آب و فاضلاب استان همراهی مردم در مدیریت مصرف را در کنار اقدامات انجام شده عامل مهمی برای عبور از تنش آبی تابستان سال آینده توصیف کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن