شهری

بدهی ۳۰۰ میلیاردی شهرداری مشهد به پیمانکاران

کد خبر : 43492

به تعویق افتادن پرداختی های پیمانکاران شهرداری ماجرای تازه ای نیست به طوری که تقریبا مصادف با اتمام هر دوره شهرداری، پیمانکاران می ماندند با بدهی های پرداخت نشده شان. در روزهای اخیر دبیر کانون کارفرمایان استان طی تماسی با خراسان از تاخیر حدودا یک ساله شهرداری در پرداخت بدهی پیمانکاران گلایه کرد.

همچنین به گزارش ایسنا، شهردار مشهد نیز در مهر امسال در دهمین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد که وضعیت نقدینگی شهرداری مشهد مناسب نیست و مطالبات شمار زیادی از پیمانکاران شهرداری بیش از ۱۰ ماه است که پرداخت نشده‌ است اما با وجود گفته شهردار مشهد و انتقاد دبیر کانون کارفرمایان استان از تاخیر شهرداری در پرداختی های پیمانکاران، مدیر مالی شهرداری مشهد در گفت و گو با خراسان اظهار کرد: من تاخیر را قبول ندارم.

در ادامه، گزارش روزنامه خراسان را در این باره می خوانید:

پرویز یوسف زاده، دبیر عالی کانون کارفرمایان استان در تماس با روزنامه خراسان بیان کرد: از زمان شورای قبلی مشکلاتی در حوزه شهرداری درخصوص کمیسیون ۲۴ و عمل نکردن به قراردادهایی وجود داشت که در زمان شورای فعلی امید داشتیم حل شود، اما متاسفانه ادامه پیدا کرد به طوری که جامعه کارفرمایی استان دارد از این قضیه آسیب می بیند. وی در توضیح جزئیات این ماجرا افزود: در حوزه های مختلف خدمات فنی عمران، حمل و نقل و … کارفرمایان قراردادهایی را با شهرداری تنظیم می کنند که طی زمان یک یا دو سال آن را اجرا می کنند. این در حالی است که پیمانکار کارش را تحویل داده، اما شهرداری به هر بهانه ای پرونده ها را نگه داشته و پیمانکاران تقریبا یک سال است که مطالبات مالی خود را از شهرداری دریافت نکرده اند. تعداد پرونده ها کم نیست بلکه صحبت از میلیاردها تومان پول است و بدهکاری شهرداری به پیمانکاران طبق اذعان خودشان چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.ما در این یکی دو سال مکاتبه و رایزنی کردیم متاسفانه کسی پای کار نمی آید و این مناقشه را حل نمی کند در حالی که این مسئله بازخوردهای اجتماعی دارد.

یوسف زاده تصریح کرد: از طرف دیگر ماده ای به نام کمیسیون ماده ۲۴ است که به موجب آن وقتی قرارداد تمام شد پیمانکار باید از کمیسیون ماده ۲۴ تاییدیه بگیرد، اما کمیسیون ماده ۲۴ هم نماینده خود شهردار هستند و آن جا به هر بهانه ای پرونده ها را نگه می دارند. پیمانکار کار را انجام داده است، اما مطالباتش را که می خواهد، به بهانه ای پرونده ها متوقف می شود. کمیسیون ماده ۲۴ خارج از دستور و خارج از قوانین این کار را می کند. حال شرکتی که بخواهد شکایت کند باید سه تا چهار سال در دادگاه ها دوندگی کند و بعد از آن هم پولش دیگر ارزش سابق را ندارد.برای پیگیری موارد ادعا شده به گفت و گو با احمد صالح آبادی، مدیر مالی شهرداری مشهد پرداختیم.

۶۰ تا ۷۰ درصد طلب پیمانکاران پرداخت شده است
مدیر مالی شهرداری مشهد درخصوص عملکرد کمیسیون ماده ۲۴ خاطر نشان کرد: کمیسیون ماده ۲۴ یک عضو شورای شهر هستند که در آن جا باید پروژه ها را تحویل بگیرند. شش ماه تا یک سال پروژه اجرا می شود و صورت وضعیت های مصوبه تهیه، ثبت و پرداخت می شود. سپس صورت وضعیت قطعی که بخواهد تهیه و به قولی تحویل پروژه شود، به کمیسیون ماده ۲۴ می رود تا در آن جا بررسی شود. بنابراین کل یک سالی که کار انجام شده است باید صورت وضعیت ها بررسی شود برای همین زمان بر است و احتمالا اعتراض پیمانکاران به این کمیسیون به همین دلیل است. وی درباره پرداختی های پیمانکاران بیان کرد: حجم پروژه های عمرانی ما در سال گذشته و امسال خیلی زیاد بودد و خودتان در سطح شهر شاهد آن هستید.

بنابراین حجم کار انجام شده با ورودی شهرداری شاید تطبیق نداشته باشد. واقعیتش درآمدهای شهرداری در شش ماه دوم تحقق می یابد که ما بحث عوارض و درآمد پروانه را داریم. تاکنون هم ۶۰ تا ۷۰ درصد پرداختی ها و طلب پیمانکاران انجام شده است. وی افزود: به طور کلی از نظر ما این مسئله عادی است. حالا یک تغییر شورا داشتیم و در این بین یک تعللی وجود داشته که شاید پیمانکاران به این مسئله اعتراض داشته باشند. زمانی که پیمانکاران در مناقصه شرکت کردند، ما اعلام کردیم اعتبار پروژه به صورت نقد، غیر نقد یا تسهیلات است، اما وقتی پیمانکار قرارداد غیر نقد با ما تنظیم کرده است و ما معرفی کردیم که ملک دریافت کند، ملک را انتخاب نمی کند و می گویند به ما نقد پرداخت کنید. این یکی از مناقشه هایی است که ما با پیمانکاران داریم. در کل ما پرداختی مان نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

کلیه مطالبات پیمانکاران در آذر سال گذشته تسویه شد

مدیر مالی شهرداری مشهد درباره تاخیر پرداختی ها گفت: پرداختی پیمانکاران یک ماه تاخیر داشته است. البته من تاخیر را قبول ندارم چون خود پیمانکار بعضا برای صورت وضعیت مدارک را به بانک تحویل نداده اند.
علت تاخیر هم سرعت زیاد انجام پروژه های عمرانی بوده است. ما کلیه مطالبات پیمانکاران را در پایان آذر سال گذشته تسویه کردیم. اگر پیمانکاری قبل از این از ما طلب دارد و ما پرداخت نکردیم به همان علت بوده که به کمیسیون ماده ۲۴ مدارکش را تحویل نداده یا مدارکش ناقص بوده است. وی در اشاره خبرنگار خراسان به صحبت های شهردار مشهد درباره تاخیر ۱۰ ماهه پرداخت های پیمانکاران بیان کرد: ما شاید از سال گذشته به تدریج در حال پرداخت طلب یک پیمانکار باشیم. لذا این که بگوییم این بدهی فعلی مربوط به ۱۰ ماه قبل است، چنین نیست بلکه به مرور بوده و این گردش دارد.

تا پایان سال ۹۵ درصد مطالبات پیمانکاران را پرداخت می کنیم
مدیر مالی شهرداری مشهد درباره میزان بدهی های شهرداری به تفکیک خدمات شهری و فنی و عمرانی گفت: بدهی جاری ما به تاریخ امروز، ۷۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان، ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی پیمانکاران است که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به بدهی خدمات شهری و ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به حوزه فنی و عمرانی است.صالح آبادی درباره پرداختی های کارگران و کارمندان پیمانکاران گفت: حقوق کارگران پیمانکاران را از محل طلب پیمانکاران پرداخت می کنیم. ما تا پایان سال به دلیل این که افزایش صددرصدی درآمد داریم ۹۰ تا ۹۵ درصد مطالبات پیمانکاران را پرداخت خواهیم کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن