اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

برپایی دو نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با حضور ۳۲ استان در ایام نوروز

کد خبر : 9848

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس گفت: دو نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در عرصه میدان شهدا و بوستان کوهسنگی با حضور ۳۲ استان در راستای مشهد الرضا (ع) پایتخت فرهنگی حهان اسلام برپا می شود.


به گزارش صبح مشهد؛ علی قناویزچی در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد اقدامات استقبال از بهار ۹۶ مدیریت گردشگری و امور زائران بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی بسته درآمد های پایدار برای معاونت های مختلف پیش بینی شده که توسط کارگروه زیارت به صورت هفتگی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی صورت گرفته اقدامات نوروزی این حوزه بدون افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است؛ افزود: برنامه ها با سه رویکرد ظرفیت های سازمانی درون شهرداری، استفاده از ظرفیت مردمی و مشارکت بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته این حوزه با ۹سرفصل خدمت رسانی می کردغ تصریح کرد: امسال به ۳۰ سر فصل افزایش یافته است بدون افزایش اعتبار سه برابر رشد داشته است.

وی ۵ سرفصل اصلی را در حوزه خدمات زائران عنوان کرد و گفت: این سر فصل ها شامل اطلاع‌رسانی، استقبال از زائر، اسکان، گردشگری و فرهنگ میزبانی است.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس با بیان اینکه اطلاع رسانی به زائران به صورت محدود آن هم چاپی بود؛ افزود: امسال ۲۰ ابزار اطلاع‌رسانی در حوزه زائر تعریف شده که بیشتر آن ها در حوزه فضای مجازی و آی تی است.

وی با بیان اینکه  ۱۳ مورد محصولات مکتوب، ۶ مورد در فضای مجازی و یک مورد راهنمای زائر در حوزه اطلاع رسانی است؛ تصریح کرد: در مورد محصولات فضای مجازی بیش از ۵۰ محصول، ۵۰ مکان گردشگری، کلیپ، پرتال گردشگری ،اپلیکیشن، کانال تلگرامی و .. پیش بینی شده است و در واقع سعی شده تا فضای مجازی در خارج مشهد مدیریت شود.

وی تصریح کرد: در زمینه مکتوب برای زائران داخلی و خارجی ۹۲۷ هزار نسخه محصول تهیه شده است؛ همچنین ویژه نامه اطلاع رسانی نوروز، نقشه های مشهد، ایران و خراسان رضوی، نقشه های معرفی مکان های گردشگری، البوم نفیس شهر مشهد، کتاب های معرفی شهر مشهد ویژه زائران خارجی و … از ۲۵ اسفند ماه بین زائران توزیع خواهد شد.

وی خصوص توزیع محصول گفت: علاوه بر توزیع این محصولات در داخل و مبادی ورودی شهر، باکس‌های اطلاع‌رسانی در میان یک هزار اتوبوس برون شهری و ۲۰۰ تاکسی درون شهری نصب می‌شود.

قناویزچی با اشاره به ۲۶ پایگاه اطلاع رسانی برای راهنمای زائران؛ بیان کرد: هدف از این اقدام ایجاد بستر مناسب برای رشد و ارتقای شهروندان در مشارکت خدمت به زائرین است.

وی ادامه داد: با فراخوان صورت گرفته ۴۰۰ دانش آموز ممتاز برای راهنمای زائران ثبت نام کردند که ۱۰۰ نفر گزینش شده و در حال آموزش هستند؛ همچنین ۴۰ راهنمای زائر ثابت با گذراندن دوره آموزش زبان خارجی آماده شده‌اند تا نسبت به پاسخگویی تلفن ملی زائر که از بیست و ششم اسفند ماه جاری به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خواهد کرد، اقدام نمایند.

قناویزچی بیان کرد: امسال برای اولین بار  طرحی با عنوان « طرح راهنمایان شهر خورشید» با ثبت نام ۴۰۰ نفر ثبت از علاقه مندان اجرا می شود که این افراد با گذرندان دوره های آموزشی گواهینامه معتر دریافت و به عنوان راهنمای زائران در تور خدمت رسانی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه استقبال از زائر نیز ۴ ایستگاه در محور وردی نیشابور، قوچان، مسافربری و ایستگاه راه آهن خدمات مختلفی را به زائران نوروزی ارائه خواهند نمود، اما فرودگاه مشهد مکان لازم را برای راه‌اندازی استقبال از زائر اختصاص نداده است.

وی با اشاره به ۲۰ مرکز اسکان برای زائرین افزود: مراکزی چون بوستان غدیر، مراکز موقت سرپوشیده و مراکز اسکان اضطراری با ظرفیت حدود ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر در شب به زائرین نوروز خدمت رسانی خواهند کرد.

وی با اشاره به برپایی دو نمایشگاه در عرصه میدان شهدا و بوستان کوهسنگی بیان کرد: این نمایشگاههای نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با حضور ۳۲ استان و در راستای مشهد پایتخت فرهنگی حهان اسلام برپا می شود.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس با اشاره به پاک‌سازی و آماده‌سازی مسیر ورودی راه‌آهن از تپه سلام تا ایستگاه راه آهن گفت: این مسیر به طول ۱۰ کیلومتر به وسیله پاک‌سازی از خاک و نخاله و انجام نقاشی دیواری برای ورود زائران آماده سازی شده است.
وی با اشاره به فراخوان ملی نماد فرهنگی سوغات شهر مشهد بعد از عید نوروز گفت: این فراخوان بعد از عید منتشر خواهد شد تا بتوانیم یک نماد فرهنگی برای سوغات شهر مشهد انتخاب شده و تولید شود تا به عنوان سوغات فرهنگی این شهر مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اجرای ۱۴ پروژه یادمان شهدا در نقاط مختلف شهر افزود: در حوزه فرهنگ میزبانی موضوع خدمت افتخاری ادامه یافته و پست‌های خدمتی شهروندان در ایستگاه‌های استقبال از زائر و مراکز اسکان تعریف شده است.

وی با اشاره به فراخوان زیارت امین الله؛ بیان کرد: در جهت ترویج زیارت امین الله با فراخوانی که صورت گرفت ۳۰ هزار نفر ثبت نام و با برگزاری آزمون ۱۰ هزار و ۲۹۰ نفر رتبه کسب کردند و در همایش هفته اینده جوایز اهدا خواهد شد.

قناویزچی در خصوص در طرح نایب الزیاره اظهار کرد: فاز دوم این طرح  به ۸ زبان در نوروز اجرا می شود تا شهروندان مشهدی هنگام سال تحویل نایب الزیاره زائرانی باشند که در خارج از مشهد هستند و یا امکان تشرف ندارند.

وی با اشاره به طرح اسباب خوشحالی گفت: تاکنون ۲ هزار نفر به صورت مستقیم در این طرح شرکت کردند و ۶ هزار قلم کالا از سوی مردم به شهرداری تحویل داده شده است.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس با بیان اینکه ادامه این طرح تا بیستم اسفندماه جاری ادامه دارد افزود: در نوروز۹۶، از ظرفیت نمایشگاه مشهد دوست داشتنی و بوستان کاریکاتور در بوستان بهار نیز استفاده خواهد شد.
قناویزچی در پایان از مشارکت ستاد مشهدالرضا(ع) پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای تولید محصولات زائران خارجی تقدیر کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن