اسلاید شودانش و فناوری

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای:

۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای کشور پذیرش می‌شوند

کد خبر : 47674

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آزمون‌های مرکز فنی و حرفه‌ای کشور شرکت می‌کنند که طبق صلاحیت‌ سنجی‌ها، ۷۰ درصد از آنان پذیرش می‌شوند.

به گزارش صبح مشهد، علی حسین شهریور روز چهارشنبه در نشست شورای استانی مهارت در استانداری خراسان رضوی افزود: هم‌اکنون فاصله زمانی بین ورود به آزمون تا صدور گواهینامه برای هر آزمون‌گر به هفت روز کاری کاهش یافته است، در حالیکه این میزان در گذشته ۴۵ روز و در دوران کرونا به ۶ تا ۷ ماه رسیده بود.

وی خاطر نشان کرد: محدودیتها از آزمونهای ادواری در کشور برداشته شده است، زیرا بازار کشور نیاز به نیروی کار دارد.

این مسوول اظهار داشت: رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دوره جدید، تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز کشور بر سه محور تدوین استانداردهای آموزش مهارتی، اجرای آموزش بخش دولتی و غیردولتی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه خواهد بود.

معاون سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: سیاست سازمان در دوره جدید، واگذاری امور آموزش به بخش خصوصی است و در این راستا با سه روزه کردن صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد یا حتی سه روزه کردن صدور مجوز مراکز کارگاهی یا سه روزه کردن مجوزهای محیط واقعی کار، امور را برای واگذاری آموزش به بخش خصوصی تسهیل کرده است.

شهریور ادامه داد: فضاها و ظرفیتهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای ۲۶ هزار و ۷۹۴ کارگاه را در قالب مراکز ثابت دولتی، ندامتگاه، پادگان، آموزشگاه‌های آزاد، سیار روستایی، جوار صنعت و سیار شهری می‌شود، گروه های هدف آموزشهای فنی و حرفه‌ای کشور نیز ۱۶ گروه است.

وی مهمترین برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای را مهارت افزایی دانشجویان، دانش آموختگان، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی، طرح ساماندهی مربیان، طرح تعیین صلاحیت آزمونگران و برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت عنوان کرد.

معاون سازمان فنی و حرفه ای ادامه داد: آخرین آمار دانشجویان کشور مربوط به سال ۱۴۰۰ با سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می شود که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد کاهش داشته است، این در حالی است که ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه، تعداد دانشگاه‌هایش از کشورهایی مانند چین و هند و آمریکا بیشتر است.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای، دانشجو هستند، ادامه داد: به منظور ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان، مهارت آموزی ۵۰۰ هزار دانشجو در قالب ارایه ۵۴۰ ساعت آموزش هدفگذاری شده که در این راستا سه هزار و ۳۰۰ استاندارد شایستگی براساس مشاغل جدید و دانش بنیان در قالب ۳۰۰ شغل و یکهزار و ۲۳۰ استاندارد شایستگی در قالب ۷۲ شغل تعریف شده و به آنان پس از گذراندن دوره مهارتی، علاوه بر مدرک دانشگاهی، گواهینامه مهارت هم داده می شود.

اشتغال مناسب دانش‌آموختگان مهمترین چالش نظام آموزش عالی است

معاون سازمان فنی و حرفه ای گفت: هم‌اینک مهمترین چالش نظام آموزش عالی کشور، اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی است، اکنون مجموع دانش آموختگان بیکار کشور ۹۱۷ هزار و ۹۴۶ نفر معادل ۴۵ درصد از کل دانش آموختگان است، ۵۰ درصد از جمعیت بیکار خراسان رضوی معادل ۶ هزار و ۵۰۰ نفر را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

شهریور بیان کرد: در راستای اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان آموزش عالی (نخلستان)، ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموختگان در قالب دریافت ۱۴۰ ساعت آموزش معادل گذراندن ۱۸ واحد درسی مطابق با استانداردهای آموزشی هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: مکان اجرای طرح مزبور مراکز فناوری و نوآوری، مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خواهد بود.

این مسوول در سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: طبق آمار جهانی ۸۰ میلیون شغل در دنیا تا سال ۲۰۲۵ از بین می رود و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می شود، ۶۵ درصد از کودکانی که در سال ۲۰۱۷ وارد دبستان شده اند، وارد مشاغلی خواهند شد که هنوز وجود ندارند و آموزشهای فعلی در آماده سازی آنها برای آینده ناکام است.

شهریور افزود: در این راستا از ابتدای امسال شیوه تدوین استانداردها برای آموزشهای فنی و حرفه ای تغییر کرده و آموزشها مبتنی بر شایستگی ها و سند حرفه ارایه خواهد شد، با این رویکرد مشاغل جدید و نوظهور را در دستور کار قرار داده ایم.

وی تعداد مراکز جوار کارگاهی کشور را ۲ هزار و ۶۰ مرکز، تعداد مراکز جوار کارگاهی استان خراسان رضوی را ۱۰۳ مرکز ذکر و بیان کرد:  ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی فعال در شهرکهای صنعتی استان وجود دارند.

وی بیان کرد: تعداد مربیان آموزشهای فنی و حرفه ای در کشور چهار هزار و ۴۵۱ نفر در بخش دولتی و ۱۹ هزار و ۵۱۴ نفر در بخش خصوصی است که از این تعداد ۳۱۱ نفر مربی در بخش دولتی و ۲ هزار و ۲۰۲ مربی در بخش خصوصی خراسان رضوی فعالیت دارند.

شهریور اضافه کرد: عدم امکان جذب مربی رسمی جدید و نیازهای متغیر بازار کار از مشکلات کنونی است، به طوریکه کشور به ۱۰۰ هزار مربی متخصص و ۳۰ هزار آزمونگر نیاز دارد.

معاون سازمان فنی و حرفه ای کشور به هدفگذاری این نهاد در خصوص مسابقات ملی مهارت اشاره و بیان کرد: پارسال نوزدهمین دوره از مسابقات ملی مهارت با حضور ۱۲ هزار نفر در ۳۳ رشته برگزار شد، در بیستمین دوره از این مسابقات در سال جاری که در ۶ گروه و در ۴۳ رشته برگزار می شود، تاکنون ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار گفت: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که ۸.۹ درصد از جمعیت فعال (۱۵ ساله و بیشتر) بیکار بوده اند، در این راستا طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار توسط این سازمان به اجرا درآمده و تاکنون ۶۱ هزار نفر در این طرح آموزشهای لازم را فرا گرفته‌اند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن