استانی

بیش از ۱۸۰ هزار تبعه خارجی غیرمجاز در خراسان رضوی ثبت نام کردند

کد خبر : 47514

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی غیرمجاز مقیم استان در طرح شناسایی اتباع وزارت کشور شرکت و ثبت نام کردند.

به گزارش صبح مشهد، علی قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: علت غیرقطعی اعلام شدن شمار افراد ثبت نام شده این است که هنوز باید این اطلاعات راستی آزمایی شود تا اطلاعات افراد ثبت نام شده با دیگر اطلاعات ثبت شده از قبل تلاقی و همپوشانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: بیشتر این افراد، اتباع غیرمجازی هستند که یا طی سالهای قبل از افغانستان وارد استان شده اند و یا این که طی سال گذشته و پس از روی کار آمدن طالبان و با سیل ورود مهاجران به مشهد آمده و در اصطلاح جدید الورود و تازه وارد هستند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح جدید شناسایی اتباع خارجی از ۲۲ فروردین ماه امسال آغاز شد و با ۲ مرحله تمدید در تاریخ نهم تیرماه جاری پایان یافت.

قاسمی به اطلاع رسانی انجام این طرح از طریق رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی اشاره کرد و افزود: حتی از ظرفیت دهیاریهای بخش مرکزی مشهد و ائمه جماعات مساجد برای آگاهی بخشی به اتباع خارجی مقیم مشهد برای ثبت نام در طرح شناسایی اتباع خارجی بهره گیری شد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد حدود۷۰ تا ۸۰ درصد اتباع غیرقانونی مقیم مشهد تاکنون در این طرح شرکت کرده اند و مهم ترین علت عدم ثبت نام اتباع فاقد مجوز  شناسایی شدن و بیم از عدم امکان تردد مجدد مرزی است.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: برخی از اتباع مقیم مشهد افراد معتبر، صاحب منصب و شناخته شده افغانستانی هستند که با گذرنامه و ویزا وارد استان شده اند اما مدت اعتبار ویزای آنها تمام شده است و این افراد به دنبال تمدید قانونی مدت اقامت خود هستند اما این دسته از افراد نیز در طرح شناسایی اتباع ثبت نام نکرده اند.

قاسمی افزود: معمولا این افراد پس از مراجعه به دفاتر کفالت اتباع خارجی و پرداخت مبلغ یک میلیون ریال موفق به تمدید سه ماهه ویزای خود می شوند از این رو از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی ۹۵ درصد جمعیت اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در استان را مقیم مشهد دانست و اضافه کرد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته حدود ۳۵ هزار نفر از اتباع غیرمجاز مقیم مشهد به دلایل مختلف در طرح شناسایی اتباع غیرمجاز وزارت کشور شرکت نکرده اند.

به گزارش ایرنا، تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، استان ۶.۹ میلیون نفری خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود که ۹۵ درصد این گروه از اتباع خارجی در کلانشهر ۳.۹ میلیون نفری مشهد سکونت داشتند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن