شهری

آرامگاه نادرشاه افشار، میزبان گردهمایی فرهنگی «روایت مشهد»

کد خبر : 56564

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نادری مشهد گفت: نهمین گردهمایی فرهنگی «روایت مشهد» با محوریت ویژه برنامه «روایتی از تاریخچه باغ ـ موزه نادری» در محل آرامگاه نادرشاه افشار برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی حسین ابراهیمی با اعلام این خبر افزود: در پی همکاری مشترک مجموعه فرهنگی تاریخی نادری و مرکز اسناد روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد، نهمین گردهمایی فرهنگی «روایت مشهد» با محوریت ویژه برنامه «روایتی از تاریخچه باغ ـ موزه نادری» با حضور جمعی از دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین در محل باغ ـ موزه آرامگاه نادرشاه افشار برگزار شد.

او در ابتدای این مراسم، ضمن گرامی‌داشت حضور مدعوین و میهمانان، به تبیین و تشریح مفهوم «خاطره جمعی» و نقش آن در سیمای شهر و کشور پرداخت.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نادری مشهد تصریح کرد: هرچه خاطرات جمعی در جوامع انسانی افزایش یابد و نیز هرچه مشترکان این خاطرات جمعی افزون‌تر شوند، نه تنها قوام و دوام خاطره جمعی محقق می‌شود، بلکه اثرگذاری آن در زمینۀ شکل دهی به هویت مشترک و نیز ایجاد وفاق و همدلی و همراهی جمعی، در جامعه بیشتر خواهد شد و با پشتوانه چنین همدلی‌هایی، تحقق اهداف بزرگ و برداشتن گام‌های بلند در مسیر توسعه فرهنگی و اجتماعی دور از دسترس نخواهد بود.

ابراهیمی تأکید کرد: بدون هرگونه تردیدی، مجموعۀ باغ موزه آرامگاه نادرشاه افشار و مزار کلنل محمدتقی خان پسیان در کنار آرامگاه حکیم فرزانه توس، بعد از مضجع منور رضوی، در زمره یکی از خاطرات جمعی مشهدی‌ها، بلکه ایرانیان است، چرا که بسیاری از کسانی که در طول شصت سال گذشته با شوق زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، رهسپار مشهد شده‌اند، از این مجموعه و تجربۀ دیدار از آن، خاطراتی در ذهن دارند. به گونه‌ای که بنای آرامگاه نادرشاه و تندیس برنزین نادرشاه بر فراز آن، تبدیل به یکی از نمادهای هویتی مشهد و تصاویر برجسته و ماندگار در ذهن بسیاری از ایرانیان شده است.

در ادامه این مراسم دکتر جواد نوائیان رودسری، مدرس دانشگاه، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزۀ تاریخ مشهد به عنوان «راوی و سخنران» به ایراد توضیحاتی درباره نقش نادرشاه در تاریخ معاصر ایران و خراسان پرداختند.

نوائیان در این بخش از سخنانش ضمن بر شمردن برخی از رخدادهای تلخ سال‌های پس از سقوط صفویان و تصرف اصفهان به دست افغان‌ها و هرج و مرج مضمحل کننده‌ای که سراسر ایران زمین را در آن مقطع تاریخی فراگرفته بود، تأکید کرد که آنچه مانع از فروپاشی ایران و اتحاد و انسجام و اقتدار مجدد ایران شد، ظهور نادرشاه افشار و نبوغ وی در مدیریت بحران سخت پیش آمده بود.

همچنین نوائیان به آرامگاه نادرشاه و اهمیت آن در تاریخ سیصد سال گذشته مشهد و نیز نقش آن در شکل‌گیری سیمای هویتی شهر مشهد پرداخته و بر ضرورت پاسداری و تلاش برای رونق بخشی بیشتر به آن اشاره داشت.

در ادامه این گردهم‌آیی، نوائیان و مهمانان به بازدید گروهی از بخش‌های مختلف بنای آرامگاه پرداختند.

در این بخش از مراسم نوائیان به تلاش مجدانه و هنرمندانه زنده‌یاد مهندس هوشنگ سیحون (طراح بنای آرامگاه نادرشاه) و روان‌شاد ابوالحسن‌خان صدیقی (طراح و سازنده مجسمۀ نادرشاه و سربازانش) اشاره کرد و درخصوص جزئیات و ظرایف هنری به کار رفته در این مجموعه فاخر معماری مدرن ایران، سخنانی ایراد کرد.

شایان ذکر است در این مراسم که شرکت در آن برای عموم آزاد بود، جمعی از کارکنان شهرداری مشهد، مسئولان و مربیان و مدرسان سازمان فنی و حرفه‌ای از مرکز آموزش هتلداری و گردشگری شهید آوینی مشهد، هنرمندان و اصحاب رسانه به عنوان مدعوین حضور داشتند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن