اقتصادی

تقاضا از عرضه در بازار روغن موتور مشهد پیشی گرفت

کد خبر : 47478

رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور و تعویض روغن خودرو مشهد گفت: هم‌اینک به دلیل عرضه قطره چکانی روغن موتور در بازار از سوی تولیدکنندگان، تعادل بین عرضه و تقاضای این کالا در بازار مشهد برهم خورده و تقاضا برای خرید آن افزایش یافته است.

به گزارش صبح مشهد، حامد یزدی‌زاده روز شنبه افزود: چهار پالایشگاه ۸۰ درصد از روغن موتورهای صنعتی و موتوری مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند که خصولتی هستند، نرخ روغن موتور عرضه شده توسط این چهار برند کالایی توسط دولت نظارت می شود و نرخ مصوب دارند.

وی بیان کرد: صاحبان چهار برند روغن موتور مزبور در اردیبهشت ماه تقاضای افزایش ۸۵ درصدی برای افزایش نرخ روغن موتور داشتند که از دیدگاه آنها نرخ پیشنهادی کاملا کارشناسی شده بوده است، اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تنها با افزایش ۲۵ درصد نرخ روغن موتور موافقت کرد.

وی اظهار داشت: پس از عدم موافقت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با نرخ پیشنهادی پالایشگاهها برای روغن موتور، آنها محصول کامل روغن موتور که به صورت یک بسته کالایی است را به بازار عرضه نکرده و کالا را به صورت قطره چکانی توزیع کردند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور و تعویض روغن خودروی مشهد، گفت: ۱۵ درصد باقیمانده مربوط به تولیدات روغن موتور در بازار کشور به ۳۰۰ شرکت بخش خصوصی تعلق دارد که از سهم زیادی در بازار این محصول برخوردار نیستند.

یزدی‌زاده با بیان اینکه گاها اصناف متهم به احتکار یا امتناع از عرضه روغن موتور در بازار می‌شوند، افزود: در حالیکه در سامانه جامع تجارت برای چهار پالایشگاه مزبور به صورت اختصاصی کد نقش تعریف شده است و هر باری که از این پالایشگاه ها خارج می شود، از طریق سامانه چرخه تولید تا عرضه و اینکه بار مزبور به کدام تاجر عمده یا خرده فروش تحویل شده، به طور کامل قابل رصد است.

وی بیان کرد: طبق آمار موجود، سهم خراسان رضوی از برند چهار پالایشگاه مزبور در روغن موتور از یک برند نزدیک به دو درصد یا از برند دیگر نزدیک به هشت درصد بوده و سهم کمتری از بازار این محصول در کشور داشته است، در واقع سهم این استان از روغن موتور چندان مطلوب نیست.

یزدی‌زاده اظهار داشت: در شرایط کنونی عرضه روغن موتور کاهش یافته و در مقابل تقاضا برای آن رو به افزایش است و این موضوع تعادل بازار را برهم زده است، در واقع ملاک بازار، عرضه و تقاضا است و تعیین قیمهای دستوری این تعادل را برهم می زند، روغن موتوری هم که قیمت مصوب دارد، آنچنان که باید به دست مردم نمی‌رسد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن