اسلاید شوشهری

مشهد دوباره قره قوم دوباره آلودگی هوا !

کد خبر : 42221

روز گذشته شهروندان مشهد به محض خروج از منزل با آسمانی پر غبار روبه رو شدند، شدت آلودگی هوا آن قدر بالا بود که مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد، شاخص کیفی هوا را ۱۸۵، در وضعیت قرمز و ناسالم برای تمامی افراد اعلام کرد، این عدد در برخی از ساعت شبانه روز به ۲۰۰ و شرایط بسیار ناسالم نیز رسیده بود.

خراسان نوشت: آن طور که مدیرکل محیط زیست استان اعلام کرده است، دوباره پای قره قوم در آلودگی هوای مشهد در میان است و مهمان ناخوانده ای که تقریبا هرسال آسمان شهرمان را خاکستری می کند، این روزها نیز گرد و غبار صحرای قره قوم ترکمنستان یکی از عوامل آلودگی شدید هوای مشهد اعلام شده است.

فعال شدن ۳ کانون گرد و غبار در داخل و خارج کشور
دبیر کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان درباره دلیل آلودگی شدید هوای مشهد به «خراسان رضوی» گفت: بر اساس اطلاعاتی که در ایستگاه های ما ثبت شده بود روز گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کردیم و دلیل آن هم فعال شدن کانون ریزگردها در بیابان های ناحیه قره قوم کشور ترکمنستان است که هر سال درگیر این موضوع هستیم ، علاوه بر قره قوم، طی امسال کانون سرخس به دلیل خشکسالی مستمر زودتر از موعد در منطقه فعال شده است، روز گذشته نیز کانون هرات به این کانون ها اضافه شد. تورج همتی افزود: وجود گرد و غبار در آسمان مشهد و استان نسبت به سال های گذشته زودتر اتفاق افتاده است که به دلیل فعال شدن زودهنگام کانون های داخلی و همچنین از بین رفتن کشت سبز و کاهش شدید بارندگی است، شهرهای سرخس ،گناباد، رشتخوار، تایباد و خواف به عنوان کانون های اصلی گرد و غبار در استان به شمار می آیند و پیش بینی ها نشان می دهد که امسال به دلیل فرسایش مناطق تحت تاثیر، فرسایش بادی بیشتری خواهیم داشت و کانون های بحرانی ما بر اثر گرد و غبار تاثیر پذیرترند، به عبارتی ساده تر می توان گفت بر اساس بررسی ها وضعیت وجود ریزگرد در هوای استان در نیمه دوم امسال نسبت به سال های گذشته خوب نیست.

۳۰۰ تن گرد و غبار در راه هوای استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: سال گذشته حدود ۲۱۹ تن گرد و غبار در استان ایجاد شد که به نظر می رسد امسال این عدد به حدود ۳۰۰ تن برسد. وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل اقدام قاطعی درباره حل این مشکل که هرسال در حال تشدید و تکرار است صورت نمی گیرد؟ گفت: این موضوع را نمی توان در کوتاه مدت حل کرد .در زمینه کانون های خارجی به رایزنی با کشور های محل ایجاد کانون های گرد و غبار نیاز داریم که وزیران مربوط باید وارد عمل شوند، درباره کانون های داخلی نیز نیاز مبرم به تقویت منابع مالی برای نهال کاری و انجام اقدامات آبخوان داری و آبخیزداری داریم، در نیم قرن اخیر در حوزه نهال کاری در استان چندان موفق نبوده ایم و کاری برای مدیریت آب در قالب آبخیز داری و آبخوان داری نداشته ایم و این آب از مرزها خارج شد.

برخی دستگاه ها به وظایفشان عمل نمی کنند
همتی تصریح کرد: در کارگروه آلودگی هوا برای هر دستگاه وظایفی تعریف شده اما به دلیل موانع اعتباری و بودجه ای نتوانستند به تکالیف شان عمل کنند، در بعضی موارد برخی دستگاه ها هم با وجود داشتن منابع مناسب بودجه ای موفق عمل نکرده اند که این دستگاه ها را احضار کرده ایم و از آن ها خواسته ایم در برنامه زمان بندی به وظایف شان عمل کنند. وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل موضوع گردوغبار صحرای قره قوم در کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان به طور جدی پیگیری نشده است؟ گفت: ما یکی از فعال ترین کارگروه های مقابله با آلودگی هوای کشور هستیم و مدیر مرکز گرد و غبار به ما می گفت ما از تعداد بالای نامه نگاری شما خسته شده ایم و کمتر نامه بزنید، ما نیز اعلام کردیم این نامه ها را می فرستیم تا شما رسیدگی کنید، دیپلماسی محیط زیست را در منطقه فعال کنید و با کشورهای همسایه رایزنی کنید.

وزارت خارجه موضوع گرد و غبار صحرای قره قوم را پیگیری کند

همتی در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که این مسئله ریزگردها و گرد و غبار در سطوح بالای کشور قابل پیگیری و حل شدن است افزود: هم اکنون مطالعات لازم در استان انجام شده و برای مسئولان کشور ارسال شده است، مسئولان رسیدگی به این موضوعات سازمان محیط زیست و وزارت خارجه هستند و این دو حوزه باید اقدامات لازم را انجام دهند قطعا من نمی توانم بروم با وزیر خارجه ترکمنستان صحبت کنم، ما به اندازه کافی طرح موضوع کرده ایم و باید با کشورهای همسایه مذاکرات انجام شود و این موضوعات در قالب گفتمان مشترک قابل حل است.

تندباد در راه استان
همچنین کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی استان در زمینه چگونگی وضعیت هوای خراسان رضوی در روزهای آینده به ایسنا گفت: تا انتهای هفته پدیده غالب افزایش سرعت وزش باد در نواحی بادخیز استان به‌ویژه جنوب شرق است که می‌تواند همراه با خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و با احتمال بروز خسارت باشد. برای روز سه‌شنبه صبح کیفیت هوای مشهد را در شرایط سالم پیش‌بینی می‌کنیم اما در بعد از ظهر مجدد افزایش غلظت آلاینده‌ها را خواهیم داشت. فاروقی با بیان این که در مناطق شرق و مناطق بادخیز مرکز استان شدت وزش باد بیشتر است، گفت: از روز سه‌شنبه بعد از ظهر به‌تدریج انتظار کاهش کیفیت هوا و میدان‌دید به ویژه برای روز چهارشنبه را خواهیم داشت.

مسئول محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با فارس گفت: بیماران قلبی و ریوی و به ویژه بهبودیافتگان کرونا بهتر است با توجه به افزایش آلاینده‌های جوی، در منزل بمانند و اگر لازم است برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و حتما از ماسک‌های فیلتردار N۹۵ استفاده کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن