استانی

خرید گندم در تربت جام ۵۰ درصد افزایش یافت

کد خبر : 47308

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: از ابتدای شروع خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این منطقه تاکنون، افزون بر ۳۲ هزار تن از این محصول به صورت تضمینی از کشاورزان این شهرستان خریداری شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش صبح مشهد، باقر خدادادی افزود: این میزان خرید در سال زراعی کنونی و در بازه زمانی ۲۲ روز گذشته انجام شده است و خرید گندم کشاورزان این شهرستان همچنان ادامه دارد و با این میزان خرید و نسبت به سطح زیر کشت گندم در این شهرستان، در حال حاضر تربت جام رتبه نخست خرید تضمینی این محصول را در سطح استان خراسان رضوی از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: گندم‌های مازاد بر نیاز کشاورزان تربت جام در قالب سه هزار و ۱۰۰ محموله عرضه شده است.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال جاری با افزایش ۱۱۰ درصدی نسبت به قیمت خرید سال گذشته، ۱۰۵ هزار ریال است که این قیمت با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید خواهد بود.

خدادادی افزود: امسال علاوه بر قیمت پایه خرید تضمینی گندم مبلغ ۱۰ هزار ریال در هر کیلوگرم به عنوان جایزه به کشاورزانی که دسترنج خود را به مراکز خرید تضمینی دولتی تحویل دهند پرداخت و به قیمت پایه افزوده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری این شهرستان، ۱۰ هزار و ۴۸۰ هکتار سطح زیر کشت گندم دارد که پیش بینی می شود در هر هکتار به طور میانیگن چهار تن و ۸۰۰ کیلوگرم از این محصول برداشت شود.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در بازه زمانی خرید محصول گندم در شهرستان تربت جام خوشبختانه تاکنون موردی از “سن‌زدگی” در این محصول مشاهده نشده است و کار تحویل این محصول از سوی کارشناسان حوزه بهداشت و زیر نظر تحقیقات آزمایشگاهی انجام می گیرد و کار برداشت این محصول تا ۱۵ تیرماه در این منطقه ادامه دارد.

خدادادی افزود: در راستای حمایت از تولید و دسترنج کشاورزان امید است با تامین اعتبارات صورت گرفته، پرداختی وجوه گندم خریداری شده در کوتاهترین زمان ممکن به حساب گندمکاران واریز شود و در حال حاضر ۲ مرکز خرید دولتی و بخش خصوصی با ظرفیت ۷۰ هزار تن به کار خرید این محصول راهبردی مشغول هستند و در حال حاضر روزانه هزار و ۵۰۰ تن محصول گندم در سیلوی مکانیزه این شهرستان تخلیه می شود.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در سال زراعی جاری، بارش تگرگ و سرمازدگی به پنج درصد مزارع گندم این شهرستان خسارت زد.

خدادادی افزود: برداشت گندم در شهرستان تربت جام اواسط خرداد ماه آغاز شده و پیش بینی می شود امسال افزون بر ۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان تربت جام به صورت تضمینی خریداری شود، این در حالی است که سال گذشته ۲۰ هزار تن گندم از گندمکاران این شهرستان مرزی خریداری شد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن