اسلاید شوشهری

هوشمندسازی آرد و نان به زودی در مشهد

کد خبر : 47153

اقدام به تخلف عرضه خارج از شبکه آرد توسط برخی از نانوایی ها موجب کمبود نان می شد و نارضایتی های فراوان مردمی را به دنبال داشت. روزنامه خراسان با انتشار گزارشی با عنوان «تنور داغ تخلفات نانوایی ها» در ۲۲ اردیبهشت ماه به این تخلف در کنار دیگر تخلفات نانوایی ها پرداخته بود. از طرفی، بیشترین انتقادهای مردم از گران فروشی برخی نانوایی ها بود که بعد از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت، نگرانی آن ها درباره افزایش قیمت نان بیشتر شد تا این که طرح هوشمندسازی یارانه نان به‌عنوان یک طرح مهم و تأثیرگذار در راستای مقابله با قاچاق آرد در کشور مطرح شد و به طور آزمایشی در اردیبهشت ماه در زنجان به اجرا درآمد. طرحی که با تعریف قیمت نان، میزان فروش و…در دستگاه های کارت خوان خاصی که در نانوایی ها مستقر خواهد شد، از تخلفاتی مانند گران فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد در نانوایی ها جلوگیری می کند.

ناگفته نماند که روز یک شنبه روزنامه خراسان خبری با عنوان « بازگشت صف به نانوایی های مشهد» منتشر کرد که در آن فرماندار از تحویل سهمیه آرد به نانوایی‌ها و مدیریت آن خبر داد، وعده ای که با توزیع موقت آرد در روز یک شنبه به نانوایی ها عملی شد.

قیمت نان تغییری نخواهد کرد
محسن داوری، فرماندار مشهد درباره این طرح می گوید: این پروژه در زنجان و جاهای دیگر اجرا شده، در استان ما هم قرار است اجرا شود که از شهرستان های دیگر شروع می شود و پس از آن در مشهد اجرا خواهد شد. قیمت نان تغییری نخواهد کرد و هر کس به هر تعدادی که بخواهد می تواند نان تهیه کند و در این حوزه محدودیتی ایجاد نخواهد شد، اما این سهمیه در خود نانوایی ها تغییر می کند. بدین صورت که سهمیه یک نانوایی اکنون مثلا ۲۰۰ کیسه آرد در ماه بوده، اما با اجرای این طرح به نانوایی ها بر اساس تعداد نانی که به فروش می رسانند، آرد داده می شود. بنابراین بر اساس نان فروخته شده به نانوایی آرد می دهند و تغییری در سهمیه مصرف کننده ایجاد نمی شود.

وی می افزاید: از آن جا که در این طرح نانوایی ها با دستگاه کارت خوان سیستماتیک بررسی می شوند،به واسطه سیستم هوشمندی که به وجود می آید در خود اداره غله قابل کنترل است. اکنون کارهای مقدماتی این طرح در حال اجراست. به نانواها آموزش های لازم داده می شود، دستگاه های کارت خوان توزیع می شود و در آینده ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که میزان پخت نانوایی ها چگونه مشخص می شود، اظهار می کند: در حوزه نانوایی ها قرار است با دستگاه کارت خوان خاص افراد مشخص باشند. وی در توضیح جزئیات بیشتر درباره چگونگی تشخیص میزان پخت نانوایی ها می گوید: ما به همه نانوایی ها دستگاه کارت خوان می دهیم. این دستگاه با دستگاه های عادی متفاوت است و طوری تعریف شده که وقتی به نانوایی مراجعه می کنید، نوع نان، قیمت و…مشخص می شود. کارت شما هم تعریف شده است و مشخص می شود که چه کسی، در چه ساعتی، چه میزان نان خریداری کرده و تمام مشخصات ثبت می شود. در این دستگاه قسمتی هم برای کنجد و پلاستیک تعریف شده و قیمتش جداگانه مشخص و ثبت می شود. این دستگاه کارت خوان مجهز به سیستم جی پی اس است و نمی تواند از نانوایی جابه جا شود.وی درباره دلیل شلوغی صف ها طی روزهای اخیر گفت: بعضی نانوایی ها اعلام کردند که سهمیه آرد یک ماهه آن ها تمام شده و سامانه هم بیست و پنجم باز می شود. بنابراین روز یک شنبه آرد توزیع شد تا آرد موقت داشته باشند.البته با همین سهمیه سال های سال مدیریت می کردند. سهمیه شان کم نیست، بلکه بیشتر هم شده است. فقط در مدیریت سهمیه دچار اشکال شده بودند.

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد درباره این طرح می گوید: سیاست های نان به صورت کشوری اجرا خواهد شد. طرح نان یارانه ای قرار است از شهرستان ها آغاز شود. در این خصوص اداره غله یک سری از اطلاعات نانوایی ها را از ما خواسته بودند که در اختیارشان قرار دادیم. قرار است دستگاه های کارت خوان خاصی در نانوایی ها مستقر شود. وی درباره جزئیات طرح بیان می کند: من از جزئیات طرح اطلاعی ندارم و فقط می دانم در قیمت نان به هیچ عنوان تغییری ایجاد نخواهد شد. وی درباره سهمیه بندی نان می گوید: هنوز چیزی به ما اعلام نکرده اند. دلداری نیز درباره شلوغی صف های نان گفت: همکاران من طی یک بررسی در شهر اعلام کردند که شلوغی نگران کننده ای در صف نانوایی ها نیست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن