زندگی

سارقان شادی در عصر جدید

کد خبر : 47072

چرا همنشینی با افراد سمی، دنبال‌کردن پیج برخی اینفلوئنسرها، احساس ناامیدی مطلق و … که در این دوره‌و‌زمانه فراگیر شده، آسیب‌زاست؟

نویسنده : ویدا ادبی| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی

صبح مشهد– تجربه شادی و آرامش، آرزوی همه انسان‌ها در تمام دوره‌های تاریخی بوده اما همیشه، موانعی بر سر این راه قرار داشته است. علاوه بر این، یک سری رفتارها هم باعث می‌شوند که شادی از زندگی آدم‌ها رخت بربندد. در این مطلب به رفتارهایی اشاره خواهد شد که در این روزها رایج‌تر هستند و کمتر کسی حواسش به آسیب‌زا بودن آن‌هاست.

فکر کردن بیش از حد به مشکلات
وقتی بیش از حد به مشکلات خود فکر می‌کنید، دید تونلی پیدا می کنید و ذهن‌تان شما را به تلاش تشویق نخواهد کرد. تحقیقات زیادی نشان داده که درگیر شدن ذهنی بیش از حد با مشکلات، یکی از عوامل شکست افراد در مسیر رسیدن به اهداف‌شان است. فراموش نکنید که مشکلات و سختی‌ها، همیشه بوده است بنابراین سرمایه‌گذاری روی چیزهایی را که از شما یک انسان ناسالم می‌سازد، متوقف کنید. شما باید انرژی مغزخود را مدیریت و کار خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که سطح انرژی شما در مواقع ضروری به اوج برسد. افراد موفق اعتراف می‌کنند که در زمان استراحت به مغزشان برای پرورش افکار منفی، اجازه نمی‌دهند.

مقصر دانستن دیگران
بسیاری از مردم تمایل دارند دیگران را برای همه مشکلات خودشان، سرزنش کنند و آن‌ها را مقصر جلوه دهند. می‌دانم بسیار وسوسه انگیز است که دیگران را به دلیل اتفاقات نادرست زندگی‌تان مقصر نشان دهید و حتی از کنار عادت‌های شخصی که دوست ندارید یا الگوهای رفتاری نادرست‌تان بی‌توجه عبور کنید اما بدانید سرزنش کردن و مدام مقصر دانستن دیگران شما را در یک چارچوب ذهنی منفی و بدبین نگه می‌دارد و به جای این که دنبال راه‌حل باشید، روی مشکلات‌تان معطل می‌شوید. به جای این که تشخیص دهید اطرافیان‌تان چه کار خوبی برای شما انجام داده اند بیشتر به معایب آن‌ها نگاه می‌کنید. تا زمانی که شما دیگری را مقصر می‌دانید، نیازی به درون‌نگری عمیق‌تر نمی بینید و علاوه بر آن سرزنش شما را در گذشته نگه می‌دارد.

دنبال‌کردن پیج اینفلوئنسرها و بلاگرها
اینفلوئنسرها و بلاگرها، الهه‌های شبکه‌های اجتماعی و به صورت قارچ گونه‌ای در حال افزایش هستند. این را بدانید دنیایی که ما در فضای‌مجازی به خصوص اینستاگرام می‌بینیم دنیای واقعی نیست، این آفرینش خود مردم است. امروزه افراد از شبکه‌های اجتماعی برای نشان دادن آن چه نیستند، استفاده می‌کنند. با خود می‌گویند به جای این که بخواهم با چیزی که درباره خودم دوست ندارم کنار بیایم آنلاین می‌شوم و خودم را به شکلی که دوست دارم نشان می‌دهم! این بسیار خطرناک و فریبنده است. زندگی مجازی براق و روشن است، آن جا جایی است که زیباترین عکس‌ها پست می‌شوند و مردم بهترین اخبار خود را می‌گویند. در دنیای مجازی همه اغراق می‌کنند و واقعیت همیشه تحریف شده است. این کار را بیشتر از همه اینفلوئنسرها و بلاگرها انجام می دهند و دنبال کردن‌شان، احساس شادی و آرامش را از شما می‌گیرد.

مقایسه کردن خود با دیگران
مقایسه، دزد شادی است. دلیل این که بیشتر ما با احساس ناامنی دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که پشت صحنه خود را با حلقه هایلایت دیگران مقایسه می‌کنیم. می‌دانم این جمله را میلیون‌ها بار شنیده‌اید اما تکرار آن بسیار مهم است: مقایسه خود با دیگران فقط ‌بدبختی و درد به همراه دارد. در عوض سعی کنید از دیگران به عنوان انگیزه برای کار بیشتر و بهتر شدن استفاده کنید چراکه مقایسه، شما را متوقف خواهد کرد. شما باید تمام انرژی خود را صرف پیگیری رویاها و اهداف‌تان کنید بنابراین وقت گران‌بهای خود را صرف وقت دیگران نکنید.

احساس ناامیدی مطلق
ناامیدی احساس نارضایتی است که به دنبال تجلی نیافتن انتظارات یا امیدها ایجاد می شود و منبع اختلال در سیستم ایمنی افراد است. در حالی که افراد خوش‌بین به طور کلی سلامت بهتری از خود نشان می‌دهند. ناامیدی از غم و اندوه نشئت می‌گیرد. اگر می‌خواهید با رضایت و شادی زندگی خود را طی کنید، باید یاد بگیرید احساسات خود را تنظیم کنید. دیگر زمان آن فرا رسیده به دنبال راهی متفاوت باشید. اگر به اقدامات و هدف‌های خود در این وادی نا امیدی پافشاری کنید، می‌توانید به یک پیشرفت بزرگ دست پیدا کنید.

همنشینی با افراد سمی
همه ما حداقل یک نفر را در زندگی خود داشته ایم که ما را مجبور می‌کند مانند سیم خاردار دور خودمان بپیچیم تا او را راضی کنیم! یا کسی که مدام فال منفی
می زند و شما را آدمی شکست‌خورده معرفی می‌کند. اگر شما کسی هستید که مدام آسیب می‌بیند یا فردی هستید که دایم رفتار خود را با دیگران تنظیم می‌کند تا آسیب نبیند، پس به احتمال زیاد این شما نیستید بلکه دیگرانید! افراد سمی همیشه راهی پیدا می‌کنند تا به شما آسیب برسانند و سپس بگویند همه این کارها را برای شما انجام داده‌اند. در برابر افراد سمی شما همیشه مقصرید و آن‌ها هرگز در شادی شما شریک نمی‌شوند. تا قبل از دیر شدن، آن ها را شناسایی کنید و از آن‌ها دور شوید.

نادیده گرفتن استعدادها
شما بیش از تصورتان استعداد دارید، استعدادهای پنهانی و سرکوب شده و از آن جایی که استعدادهای خود را به کار نمی‌گیرید، حوصله خود را هم سر می‌برید! کسی احساس آرامش خواهد داشت که استعدادهای خدادادی خود را بشناسد، تلاش خود را به کار گیرد تا آن‌ها را به مهارت تبدیل و از این مهارت برای رسیدن به اهدافش استفاده کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن