اقتصادی

نحوه جدا کردن یارانه

کد خبر : 46541

یارانه قبلی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف شد و یارانه جدید به مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی برای برخی از خانوارها واریز شد. واریز نشدن یارانه به حساب برخی از خانوارها سبب شد که برخی از افراد درصدد جدا کردن یارانه خود از دیگر اعضای خانواده شوند. بنابراین در این گزارش به بررسی این که چه کسانی و چگونه می‌توانند یارانه خود را جدا کنند، می‌پردازیم.

مجردها هم می‌توانند یارانه خود را جدا کنند
تا پیش از این تنها راه برای جدا کردن یارانه از خانواده، ازدواج بود ولی حالا معیارهای جدیدی در این زمینه لحاظ شده است که بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این باره به رسانه ملی گفت: «ممکن است شخصی پدر و مادرش مشمول دریافت یارانه نباشند اما خودش مشمول دریافت یارانه شود.» اما مجردهایی که می‌خواهند به صورت مجزا یارانه دریافت کنند باید دو شرط داشته باشند. ۱- حداقل ۳۵ ساله باشند. ۲- باید جدا از خانواده زندگی کنند یعنی زندگی مستقل داشته باشند. اگر مجردی این دو شرط را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به بخشداری و دریافت نامه، به جداسازی یارانه خود از اعضای خانواده اقدام کند.

چگونه یارانه خود را بعد از ازدواج جدا کنیم؟
اگر ازدواج کرده اید اما هنوز یارانه خود را از پدر و مادرتان جدا نکردید برای جدا کردن یارانه همسر باید به عنوان سرپرست خانوار با مدارک اصل شناسنامه، اصل کارت ملی خود، اصل شناسنامه و کارت ملی والدین خود و همسر و اصل و کپی و عقدنامه به یکی از شعب پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست جداکردن یارانه را بدهید. به منظور ایجاد حساب جدید برای زوج باید هر دوی آن‌ها یارانه فعال داشته باشند. در واقع اگر یکی از طرف‌ها در خانواده قبلی خود یارانه فعال نداشته باشد امکان جداسازی یارانه برای او وجود ندارد.

نحوه جدا کردن یارانه بعد از طلاق
زوج‌هایی که از هم جدا شده‌اند، برای انتقال یارانه بعد از طلاق باید با در دست داشتن مدارکی مثل شناسنامه، کارت ملی، سند طلاق و کپی تمام مدارک به دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه و تقاضای سرپرستی جدید برای دریافت یارانه کنند. سپس فرد باید یک حساب یارانه‌ای جدا برای خود در یکی از بانک‌ها ایجاد کند.

نحوه جدا کردن یارانه خانواده بد سرپرست
اگر سرپرست خانوار مفقود شده باشد، مصرف کننده مواد مخدر باشد، زندانی باشد، خارج از ایران زندگی کند یا بیماری روحی و روانی داشته باشد در این صورت امکان تغییر سرپرست خانوار وجود دارد. در صورتی که پدر صلاحیت سرپرستی خانواده را نداشته باشد، مادر یا فرزند ارشد خانواده در صورت داشتن سن قانونی به عنوان سرپرست معرفی می‌شود. افراد یک خانواده بدسرپرست به منظور جداسازی یارانه باید به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند، اما قبل از آن به منظور تغییر در کفالت و حضانت به مرکز فرمانداری استان محل زندگی خود مراجعه و نامه رسمی از فرمانداری دریافت کنند.

نحوه جدا کردن یارانه بعد از فوت سرپرست خانوار
با فوت سرپرست خانوار برای ادامه دریافت یارانه باید مادر با مدارکی مانند اصل شناسنامه و اصل کارت ملی، کپی مدارک شناسایی، کارت ملی سرپرست قبلی و گواهی فوت سرپرست خانوار به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کند. در نهایت یارانه یا به حساب مادر خانواده یا به حساب فرزند ارشدی که سرپرستی خانواده را به عهده دارد، واریز می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن