یادداشت روز

لابی‌های آسانسوری و راه پله‌ای خودرو سازان قوی و جدی و جدی است

کد خبر : 46367

نویسنده: محمدحسین روشنک ، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی

علاوه بر دفاتر شیک خودرو سازان، لابی هتل‌های پنچ ستاره ایران محل مذاکرات خودرو سازان با صاحبان قلم های طلایی برای تداوم حمایت از خود بوده ، هست و اگر پیگیری نشود خواهد بود.

قلم سال‌ها قبل در کتاب طنز مناظره خودرو و تخم‌مرغ هشدار داد که حمایت نامحدود از خودروسازان، دستکاری در ساختار‌های تجربه شده تولید و تجارت است که باعث از بین رفتن تعادل در فرایند رقابت برای کیفیت و قیمت و در نهایت نابودی تولید داخل خواهد بود.

قلم در آن کتاب نوشت، اشتباه نکنیم ممنوعیت و یا برقراری دویست و سیصد درصدی تعرفه واردات برای تولیدات خارجی اگرچه به ظاهر در کوتاه مدت به نفع خودروسازان و دیگر تولید کنندگان داخلی (البته به زیان مصرف‌کننده داخلی) خواهد بود، اما در درازمدت و حتی میان‌مدت، واقعاً امتیازی برای تولیدات داخلی نبوده و نخواهد بود.

آن روز افراد صاحب قدرت که ذینفع ممنوعیت واردات و یا ایجاد تعرفه سیصد درصدی برای کالای خارجی از جمله خودرو بودند تلاش داشتند این قلم و قلم های منتقد آنگونه حمایت ها را بشکنند که البته تلاش آن‌ها همچنان ادامه دارد.

اما امروز که امان مردم از قیمت بالای خودروی تولید داخل با وجود عدم داشتن کیفیت برید و مقام معظم رهبری که با نگاه حمایت از تولیدات داخلی سال‌ها از خودروسازان حمایت می‌نمودند، ضمن اعلام عدم رضایت از خودرو‌سازی داخلی، از مسئولین خواستار تلاش برای تغییر جدی و قابل توجه در صنعت خودرو‌سازی کشور شده اند ،متأسفانه، مجلس و دولت بویژه وزارت مربوطه، اقدامی که مناسب تقاضای مردم و رهبری باشد از خود نشان ندادند؛ بلکه بگونه‌ای رفتار کردند تا خواست ۳۰ ساله مردم و بیانات مقام معظم رهبری بدون هیچ اقدام مناسبی به فراموشی سپرده شود.

اینکه چرا لابی‌ها اینگونه اثر دارد را قلم در دهه‌ی هشتاد، در کتاب طنز مناظره خودرو و تخم مرغ نوشته و یاد کرده که این موضوع را باید از حواله‌های خودرو که در لابی هتل‌ها مبادله می‌شود پرسید!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن