استانی

سرپرست فرمانداری درگز: ۸۰ درصد سیلابهای اخیر در این شهرستان مهار نشد

کد خبر : 46348

سرپرست فرمانداری درگز گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از روان‌آبها و سیلابهای ۲ هفته اخیر در این شهرستان مهار نشد و این آبها بدون ذخیره‌سازی از درگز خارج شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، محمد کرمی افزود: البته بواسطه بارشهای اخیر سد ابیورد که برای اولین بار پس از احداث و بهره‌برداری آب گیری می‌شود، بیش از ۲.۵ میلیون متر مکعب آب سیلابها را ذخیره کرده است و همچنین سد درونگر که بیش از ۱۰ سال از آبگیری آن می‌گذرد نیز حدود یک میلیون مترمکعب آب‌گیری داشته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه نمی‌توان از آب ذخیره سد ابیورد استفاده کرد، گفت: البته این آب که قابل توجه نیز است، در نهایت جذب خواهد شد

سرپرست فرمانداری درگز گفت: عمده سیلابهای اخیر درگز از مسیل و آبراهی با عنوان “شورکال” عبور کرده و از شهرستان خارج شد، شورکال اکنون به مسیلی با عمق ۲۰ متر و آبراهه‌ای تخریب شده از سیلهای گذشته، تبدیل شده است.

کرمی با اشاره به سفر فروردین‌ماه هیات دولت به خراسان رضوی اظهار داشت: در جریان این سفر رییس سازمان محیط زیست به نمایندگی از دولت به درگز آمد و در جریان مسائل قرار گرفت، از جمله اولویتهای شهرستان مساله احداث سد بر روی مسیلهای شهرستان است.

وی خاطر نشان کرد: در جریان این سفر برای مسوولان تشریح شد که اگر سد یا آب‌بندی در منطقه شورکال ساخته شود، در مجموع با دو سد ابیورد و درونگر می‌توان حدود ۷۰ درصد سیلاب‌های فصلی شهرستان را مهار و از خروج سیلابها جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، سرپرست فرمانداری درگز فروردین‌ماه امسال در آستانه سفر نماینده هیات دولت به شهرستان درگز به خبرنگار ایرنا گفت: مساله تامین آب پایدار کشاورزی یکی از ۲ دغدغه مهم شهرستان درگز است که موضوع به وضعیت سدهای “ابیورد” و “درونگر” بازمی‌گردد.

کرمی افزود: سد ابیورد که مدتی از افتتاح آن می‌گذرد، اکنون برای آب‌گیری نیازمند رفع عیب و نقص است، هدف از احداث این سد جلوگیری از خروج آب‌های جاری شهرستان از جمله رود زنگلانلو بود که اکنون با وجود صرف میلیاردها تومان هزینه محقق نشده و کشاورزان منطقه نیز که در پایاب سد استقرار دارند، از آب آن محروم هستند.

وی زندگی مردم شهرستان درگز را وابسته به کشاورزی و دامداری دانست و گفت: سد درونگر نیز که سالها از احداث آن می گذرد، اکنون در شبکه پایاب با مشکل مواجه است به طوریکه که اگر کشاورزان برای میزان مشخصی آب هزینه می‌کنند در نهایت نیمی از سهمیه خود را به دلیل نقص در شبکه پایاب و یا مسیرهای انحرافی غیرمجاز دریافت نمی‌کنند.

بر اساس اعلام مدیران شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی عملیات ساخت سد مخزنی – خاکی ابیورد در مسیر رودخانه زنگلانلو واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی درگز سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در سوم دی ماه ۹۸ با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

فرمانداری درگز پیش از این اعلام کرده بود؛ وجود نواقصی موجب عدم استفاده از آب ذخیره شده در سد ۴۳ میلیون مترمکعبی ابیورد شده است.

سد درونگر با حجم ذخیره‌سازی ۲۰ میلیون مترمکعب نیز در ۵۰ کیلومتری غرب شهر درگز قرار دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن