اسلاید شوشهری

در اشعار فردوسی روحیه حماسی و ایستادگی در مقابل مشکلات موج می‌زند

کد خبر : 46344

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در اشعار حکیم فردوسی، شاعر بزرگ ایرانی روحیه حماسی و ایستادگی در مقابل مشکلات و نپذیرفتن ظلم و ستم موج می‌زند.

به گزارش صبح مشهد، محمد حسین‌زاده روز چهارشنبه در نشست خبری ستاد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی یک شاعر ملی در ایران محسوب می‌شود، اما نقش بین‌المللی از خود به جای گذاشته است و وی با اشعارش مفاهیم ادبیات دینی را به میان مردم آورده است.

وی بیان کرد: جایگاه این شاعر بزرگ را آن چنان که باید نتوانسته ایم، پاس بداریم و حوزه های مغفول زیادی برای معرفی این شاعر بزرگ وجود دارد، این در حالی است که شناساندن شخصیت فردوسی بزرگ وانتقال مفاهیم این شاعر توانمند به تمامی افراد جامعه بویژه نسل جوان ضروری است.

حسین‌زاده با اظهار تأسف از اینکه اکنون نوجوانان و جوانان شخصیت‌های شاهنامه را کمتر از شخصیتهای خیالی پویانمایی های خارجی می‌شناسند، گفت: امیدوارم در رویکرد جدید قهرمان‌سازی شاهنامه را با ادبیات مناسب با ساخت پویانمایی و بازی‌های رایانه ای که ظرفیت خوبی در خراسان رضوی وجود دارد به جامعه معرفی شود تا جوانان ما تحت تأثیر تعارضات شخصیت‌های هالیوودی قرار نگیرند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: فردوسی در زندگی ایرانیان نقش بزرگی ایفا کرده است، به گونه‌ای که در گذشته مردم برای شنیدن نقالی داستان‌های شاهنامه در چایخانه ها حضور پیدا می‌کردند و از سوی دیگر ضرب‌المثل هایی از ابیات او وارد زندگی مردم شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما پر از شخصیتهای حماسه‌ساز مانند شهید حاج قاسم سلیمانی است، افزود: این شهید بزرگوار بر قله حماسه ایستاد و با داعشی که مورد حمایت کشورهای غربی و استکباری بود به مبارزه پرداخت، بنابراین باید با الگوگیری مناسب از افراد حماسه‌ساز، در میادین مختلف دیگر علم ، صنعت و تکنولوژی تلاش کنیم.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه باید روحیه حماسه‌سازی در لایه‌های مختلف جامعه معرفی و ترویج شود، ادامه داد: برنامه‌های بزرگداشت حکیم فردوسی از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خردادماه با عنوان دهه حماسه با هم‌افزایی بین دستگاهی برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگذاشت فردوسی گفت: اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی، همایش علمی پژوهشی پیام شاهنامه، پایندگی زبان فارسی، شب شعر از توس تا نیشابور، نواختن زنگ متمرکز استانی زبان و ادبیات فارسی، اجرای ویژه برنامه‌های پرده خوانی و نقالی توسط ۲۰ نقال جوان در محل آرامگاه فردوسی، اختتامیه فراخوان داستان حماسی و بزرگداشت مرحوم سعید تشکری، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، نشست هم‌اندیشی هنر حماسی با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی و رونمایی از کتاب ترجمه شاهنامه به زبان اسپانیایی و افتتاح نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی شاهنامه‌های موجود در گنجینهٔ رضوی از این جمله است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن