پایتخت فرهنگ اسلامی

از سرگیری امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی مشهد

کد خبر : 40852

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت کتابخانه‌های استان از فراهم‌شدن امکان امانت کتاب به صورت حضوری در شهرهای با وضعیت نارنجی از جمله مشهد از امروز خبر داد.

صبح مشهد– حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با توجه به شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص نحوه بازگشایی کتابخانه‌ها تابع قوانین و مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا است و نحوه فعالیت کتابخانه‌ها با توجه به رنگ‌بندی کرونایی شهرها تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس در شهرهای با وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا کتابخانه‌ها به کلی تعطیل خواهند بود. در شهرهای با وضعیت نارنجی امکان عضویت و امانت گرفتن کتاب فراهم شده است، اما سالن‌های مطالعه تعطیل خواهند بود. در شهرهای با وضعیت زرد شیوع بیماری علاوه بر امکان عضویت و امانت گرفتن کتاب، سالن‌های مطالعه با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت خواهند کرد. فعالیت کتابخانه‌ها در شهرهای با وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا نیز با ۵۰ درصد ظرفیت انجام خواهد شد.

سبزیان تصریح کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر عمده شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند از امروز، شنبه ۸ اردیبهشت ماه، امکان ارائه خدمات عضویت و امانت حضوری کتاب در شهرهای نارنجی نیز فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمع افراد در بخش‌های مختلف کتابخانه شامل لابی، راهروهای مخازن، مقابل میز امانت و محوطه کتابخانه الزامی بوده و اجرا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح «کتاب موتوری» در سطح استان، بیان کرد: در این طرح افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها از خدمات امانت و ارسال غیرحضوری کتاب بهرمند شوند.

وی اضافه کرد: هر کسی که تمایل دارد از خدمات غیرحضوری کتابخانه‌های عمومی مطلع شده و در آن‌ها شرکت کند می‌تواند با جست‌وجوی نزدیکترین کتابخانه محل سکونت خود و مراجعه به صفحه آن کتابخانه در فضای مجازی برنامه‌های آن کتابخانه را مشاهده کرده و در آن شرکت کند. ضمن این‌که همه افراد می‌توانند با دریافت لینک دعوت در برنامه‌های مجازی سایر کتابخانه‌های استان نیز شرکت کنند.

وی در خصوص افزایش مطالعه در دوران کرونا، عنوان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها در جامعه مشاهده شد که مردم کتابخوان‌تر شدند. این مسئله ناظر بر چند بخش از جمله استقبال مردم از طرح «کتاب موتوری»، افزایش امانت و فروش کتاب، افزایش شرکت مردم در مسابقات کتابخوانی و برنامه‌های مجازی حوزه کتاب از جمله معرفی کتاب بود و بر این اساس اعلام شد که مردم کتابخوان‌تر شده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن