اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

قائم مقام آستان قدس رضوی:وجود مرقد امام رضا(ع) در مشهد، مبدا تحول کشور است

کد خبر : 52752

قائم مقام آستان قدس رضوی:وجود مرقد امام رضا(ع) در مشهد، مبدا تحول کشور است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: وجود مرقد امام رضا(ع) در مشهد، مبدا تحول در کشور ایران بوده، هست و خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مالک رحمتی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز مشهد در حرم مطهر رضوی در خصوص نقش هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو از مسیر ایران با بیان این که مشهد به یمن وجود با برکت این امام بزرگوار پایتخت معنوی و شهر علم علم، دین و اجتهاد مطرح شده است افزود: اگر هجرت تمدن ساز ثامن الائمه به این سرزمین اتفاق نمی افتاد امروز این همه تحول علمی رخ نمی‌داد و مراکز علمی پژوهشی و دانشی ایجاد نمی شد.

وی با اشاره به این که حدیث معروف امام رضا(ع) که می فرمایند « محبت به مردم نیمی از خرد است»سرلوحه کار خادمان آستان قدس رضوی است ادامه داد: ما عاشق خدمت به زایران و مجاوران هستیم و باید این فرهنگ در جامعه جاری و ساری شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در دور جدید مدیریت آستان قدس رضوی تولیت این استان با استفاده از ظرفیت نخبگانی، فرهیختگان و علما نقشه راه حرکت این آستان را طراحی و ترسیم کرد که از برنامه سه ساله آستان قدس رضوی یک سال گذشته است و خادمان رضوی توانسته اند بخش زیادی از این برنامه ها را جامه عمل بپوشانند و دستاوردهای خوبی را در عرصه های علمی، فرهنگی و معنوی به دست بیاورند.

رحمتی افزود:برگزاری لحظه تحویل سال در نوروز ۱۴۰۲ با حضور رهبر فرزانه انقلاب و حضور میلیونی زایران در حرم مطهر رضوی، برگزاری شب های قدر با حضور میلیونی زایران و مجاوران، از جمله خدمات این استان در آغاز امسال بوده است.

وی تعالی و تسهیل زیارت و تکریم زایر با خدمت شایسته را به عنوان خواسته های محوری تولیت آستان قدس رضوی در دوره جدید عنوان و اضافه کرد:در این راستا سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ جلسه و محفل قرآنی، چهار هزار و ۵۰۰ کارگاه قرآنی حفظ، قرائت، تفسیر و روان خوانی قرآن در حرم مطهر برگزار و ۵۵۰ جلسه خانگی قرآن هم مدیریت شد.

او ادامه داد: همچنین پاسخگویی خادمان رضوی به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار سوال دینی و احکام زایران و مجاوران، برگزاری چهار هزار و ۶۰۰ مراسم تبلغی، ترویجی و معرفتی در حرم مطهر رضوی، برگزاری هزار و ۶۰۰ برنامه فرهنگی و معنوی برای زایران خارجی و غیرایرانی از دیگر خدمات آستان قدس رضوی و خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) طی سال گذشته بوده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در راستای ارایه خدمات متناسب با نیاز زایران و مجاوران نیز سال گذشته طرح«رواق کودک » به منظور تسهیل زیارت زایران اجرا شد که زایران کودک خود را در این رواق به خادمان رضوی تحویل داده و آنان برنامه های فرهنگی و معرفتی برای کودکان اجرا می کردند تا زایران و خانواده ها بتوانند به راحتی به زیارت خود برسند و مرحله دوم این طرح امسال نیز اجرا خواهد شد.

رحمتی با بیان این که برای انتقال مفاهیم دینی و فرهنگ رضوی باید از زبان هنر استفاده کرد افزود: در این راستا سال گذشته ۱۲۸ محفل شهرآیینی و اجرای ۵۰ نمایش و پرده خوانی برگزار شد و کتابخانه های مختلفی در جای جای حرم مطهر رضوی تعبیه شد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز از ظرفیت تشکل های مردمی در طراحی و برپایی حسینیه حرم مطهر رضوی استفاده شد تا هیات های حسینی بتوانند در حرم مطهر برنامه های خود را برگزار کنند که در این زمینه ۴۰ تشکل مردمی همکاری کردند.

او اضافه کرد: بهسازی سردرهای رواق ها و دارالحجه ها، توسعه برخی از کفشداری ها، توسعه و بازسازی مسیرها برای تسهیل در رفت و آمد زایران از دیگر خدمات آستان قدس رضوی طی سال گذشته است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: جابه جایی هفت میلیون زایر با زایر بَر، جا به جایی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زایر با صندلی چرخدار و دریافت هشت میلیون امانت زایران از دیگر خدمات خادمان رضوی در سال قبل است.

رحمتی افزود: گره گشایی از کار مردم در راستای محرومیت زدایی با محوریت قرار دادن انجام کارهای اجتماعی در مناطق محروم و کم برخوردار از جمله تهیه جهیزیه، پخش و توزیع غذای نذری، انجام کارهای فرهنگی و برگزاری مراسم دینی و فرهنگی، خدمت رسانی به نیازمندان دارو و درمان در قالب نذر شفا، از جمله فعالیت های دیگر آستان قدس رضوی در دهه کرامت خواهد بود.

وی ادامه داد: اعزام «کاروان های زیر سایه خورشید» به ۲ هزار نقطه در ۱۰ کشور عربی، اروپایی و آفریقایی در راستای گسترش مهر رضوی از دیگر فعالیت های آستان قدس رضوی در دهه کرامت است.

او افزود: برگزاری نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) در ۹ مردادماه امسال، توجه به خانواده و جوانان با برگزاری آموزش های حضوری و غیر حضوری از دیگر برنامه های این آستان در دهه کرامت به شمار می رود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آزادسازی ۶۰۰ مادر زندانی جرایم غیر عمد گفت: امسال نیز در دهه کرامت آزادسازی بانوان جرایم غیر عمد با مشارکت خیران و آستان قدس رضوی انجام خواهد شد.

رحمتی شعار دهه کرامت را “خدمت کریمانه و همدلی” عنوان کرد و افزود: جمعی از فعالان اجتماعی و مذهبی و هیات های مذهبی و جوانان انقلاب در این راستا امسال در شب ولادت امام رضا(ع) جشن خیابانی بزرگی را برگزار خواهند کرد تا شور و نشاط را در بین جوانان ایجاد کنند و همه مواکب فرهنگی، هنری، پذیرایی، معرفتی بسیج خواهند شد تا با یاد و اسم امام رضا(ع) همدلی و امیدآفرینی و نشاط عمومی را در جامعه ایجاد کنند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن