پایتخت فرهنگ اسلامی

مرکز مطبوعات آستان قدس رضوی؛ آرشیویی با ۲میلیون ۳۰۶ هزار نسخه نشریه

کد خبر : 45966

با اهدا بیش از ۷۳ هزار نسخه نشریه به مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی سال ۱۴۰۰، این مجموعه بیش از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نسخه مطبوعات چاپی و دیجیتالی را آرشیو دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، ابراهیم حافظی؛ رئیس اداره مطبوعات این سازمان، دوره زمانی نشریات اهدا شده را از سال ۱۳۱۶ تا ۱۳۵۵ با موضوعات هنری و سیاسی و اوضاع اجتماعی ایران عنوان کرد.

وی، بسیاری از نسخه‌های اهدا شده را جزء نسخه‌های کمیاب و ارزشمند در بازار مطبوعات عنوان کرد که اطلاعات سودمندی را درباره تحولات اجتماعی و سیاسی ایران طی دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی در اختیار محققان قرار می‌دهد.

قدیمی ترین نشریات اهدایی
حافظی، مجله «نقش جهان» منتشر شده توسط حسین نورصادقی در تهران و مجله «آسیای جوان» با موضوع اوضاع اجتماعی ایران منتشر شده توسط سیروس بهمن در سال ۱۳۳۵ را قدیمی‌ترین نشریات مجموعه‌های اهدایی سال گذشته برشمرد.

وی همچنین به مجله‌های تهران مصور و سپید و سیاه به عنوان دیگر نشریات اهدا شده اشاره کرد که با افزوده شدن به مجموعه، آرشیو این مجلات را کامل کرده است.

حافظی، نفیس‌ترین مجموعه اهدایی را متعلق به خانم پهلوان با ۲۸۸ نشریه مربوط به دوره پهلوی اول و دوم به ارزش ۱۸ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: علاوه بر ایشان ۱۶ مجموعه‌دار دیگر با اهدای نشریات قدیمی و جدید سهم بسزایی در تکمیل آرشیو داشته‌اند.

۱۸۰ سال تاریخ مطبوعات ایران
وی با بیان اینکه در حال حاضر نام بالغ بر ۲۵۰۰ اهداکننده در آرشیو مطبوعات ثبت شده است، مؤسسه پیام رسانه همدان، روزنامه نسل آفتاب چاپ کرمان، روزنامه‌های اصفهان زیبا، اصفهان امروز، کائنات، عصر رسانه، اخبار صنعت، امتیاز، حمایت، رسالت، اتفاقیه بجنورد، آوای خراسان جنوبی را از جمله نشریاتی برشمرد که بیشترین همکاری را در تکمیل آرشیو مطبوعات این سازمان داشته‌اند.

حافظی تصریح کرد: این مرکز آمادگی دارد برای حفظ میراث مکتوب، نشریات در اختیار مجموعه‌داران حقیقی و حقوقی را جذب و به نام اهداکنندگان ثبت و ضبط کند.

گفتنی است آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دارای بیشترین نشریات از ۳۱ استان کشور است که ۱۸۰ سال تاریخ مطبوعات ایران را شامل می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن