اسلاید شودانش و فناوری

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی پیشرو در ارائه آموزش های مهارتی دانش بنیان با رویکرد اشتغال و کارآفرینی

کد خبر : 45855

شعار سال ارتباط مستقیم با ماموریت های فنی و حرفه ای دارد، امسال سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی است. تولید به تنهایی نمیتواند پیشرفت کشور را رقم بزند بلکه تولیدی می تواند این امر را انجام دهد که مشتری داشته باشد و مبتنی بر نیاز باشد و بازار داشته باشد.

مصاحبه: سید محمد محمدی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: تولیدی که مد نظر ما است تولیدی است که در پی آن اشتغال نیز ایجاد شود‌. تولید دانش بنیان حاصل یک انسان توسعه یافته و متفکر و صاحب ایده است.

به گزارش صبح مشهد، افشین رحیمی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نقش انسان و مهارت در تولید بسیار تاثیر گذار است، اظهار کرد: ماموریت اصلی ما اموزش مهارت به مردم است که به واسطه ی آن اشتغال زایی نیز ایجاد می شود.در این حوزه دو کار مختلف انجام می دهیم ، اول کار اموزش مهارت به افرادی است که هیچگونه مهارتی و شغلی ندارند و به واسطه ی مهارت شاغل می شوند و دومین کار، آموزش به افرادی است که شاغل هستند و مهارتی هایی دارند اما ما با اموزش های جدید تر مهارت های انها را بروز میکنیم.

مدیر کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان داشت: برای مثال افراد کشاورز شاغل هستند اما در طی سال های جدید و پیدا شدن تکنولوژی های جدید مجبور می شوند که به ما برای اموزش این مهارت ها مراجعه کنند.

رحیمی گفت: ما در بخش دولتی سال گذشته ۵۰ هزار نفر را اموزش داده ایم که حدود ۲۰ درصد آنها شاغل بوده اند.مهارت اموزی یکی از بخش هایی است که باید توجه بیشتری به ان بشود، مهارت آموزی و ایجاد شغل می تواند به مقدار زیادی از اسیب های اجتماعی جلوگیری کند.

وی در خصوص آموزش به زندانیان نیز گفت: در زندان نیز ما آموزش های مهارتی به افراد می دهیم و با توجه به آمار سازمان زندان ها این افرادی که آموزش مهارت می بینند بازگشت آنها به جرم تقریبا صفر می شود. این آموزش ها باید بیشتر شوند و توجه به زندانیان می تواند از بروز مشکلات و جرایم آنها پس از آزادی جلوگیری کند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان افزوذ: یکی از اقدامات مهم دیگر ما آموزش به سربازان است، سربازانی که در قالب قرارگاه مهارتی آموزش می بینند و در طول خدمت سربازی با توجه به تفاهم نامه ای که سرلشگر باقری و وزیر کار رفاه امضا کرده اند، سربازان یک مهارتی را آموزش می بینند.

رحیمی تصریح کرد: سازمان فنی حرفه ای به افراد مختلف و با سنین مختلف آموزش می دهد و این امر سازمان را از دیگر سازمان های آموزشی متمایز می کند. آموزش های ما برای اقشار مختلف از جمله روستاییان ، عشایر ، زندانیان ، سربازان ، دانش اموزان و دانشجویان و … است.

وی با بیان اینکه برای ۱۹ قشر مختلف در جامعه آموزش ارائه می دهیم، گفت: آموزش مهارت برای معلولین نیز جنبه ی درمانی دارد، افراد معلولی که با انگیزه کسب مهارت به زندگی خود ادامه می دهند طبیعتا احساس بهتری نسبت به زندگی پیدا می کنند.

رحیمی ادامه داد: در سال نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفر توسط سازمان ما اموزش می بینند. و ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در بخش دولتی و ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در بخش غیردولتی هستند و ما از ابزار ها و روش های مختلف برای ارائه آموزش استفاده می‌کنیم، یک سری از آموزش ها را به واحد های صنفی موکول کرده ایم، به این صورت که افراد در واحد های صنفی مشغول به کار می شوند و تا مدت معلوم این افراد از قانون تامین اجتماعی و کار معاف هستند. در سال گذشته حدود ۴۸۰۰ نفر به این صورت اموزش دیده اند.

وی افزود: از سال ۹۶ ما مرکز مهارت آموزی و اشتغال و مرکز خیرین توسعه و ترویج اموزش فنی حرفه ای را تاسیس کردیم، همچنین در سال گذشته پروژه ۵۴۰۰ متری را برای ساخت در حاشیه شهر مشهد در راستای توسعه عدالت اجتماعی و توجه ویژه به حاشیه شهر و بانوان آغاز کردیم. در سال ۹۸ و ۹۹ نیز افتتاح دو مرکز دانش بنیان را داشتیم. هر سال ما مراکز جدیدی را برای آموزش تاسیس میکنیم.

رحیمی با اشاره به اینکه ما در کنار آموزش باید نواوری و اینده نگری داشته باشیم، گفت: برای مثال ما به شرکت های دانش بنیان مختلف فراخوان می دهیم و در کنار کارگاه های مختلفی که داریم انها را با هم ادغام میکنیم تا ایده های جدیدی که دارند عملی بشود و تولید و اشتغال ایجاد شود. همچنین حدودا دو سال است که ما منشی های مطب ها و افراد شاغل در داروخانه هارا اموزش می دهیم. همچنین شرکت های دانش بنیان را در حوزه آموزش پهباد ها روی کار آورده ایم و می توانند با آموزش به افراد مختلف نیروی کار خود را تامین کنند و از طرفی از تکنولوژی جدید استفاده کنند.

وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات ما با این شرکت ها تعاملاتی را ایجاد کردیم تا از اموزش انها برای نیروی انسانی استفاده کنیم.همجنین آموزش های دیگری از نوع آموزش های مجازی داریم که شرکت های تولید محتوا از ما مجوز اخذ میکنند و آموزشگاه هایی که مجوز ندارند از ان محتوا استفاده میکنند.

رحیمی اظهارداشت: اموزش دیگری را داریم برای کسانی که شاغل هستند در کارخانجات نیاز سنجی می شود و ارائه آموزش در محل کارخانجات و شرکت ها انجام می شود. همچنین بالغ بر ۱۰۰۰ آموزشگاه در سطح استان داریم که در حدود ۴۰ رشته مختلف مشغول به اموزش هستند، فنی حرفه ای خراسان رضوی در حوزه نوآوری نیز رتبه ۱ کشوری را دارد.

وی با بیان اینکه در مسابقات ملی مهارت ما رتبه ۲ کشوری را کسب کردیم، گفت: در جشنواره شهید رجایی نیز ۵ سال پی در پی ما دستگاه برتر هستیم.

وی همچنین افزود: اموزشگاه های آزاد نیز یک بخش غیردولتی وابسته به سازمان فنی حرفه ای هستند. همچنین واگذاری کارگاه ها در برنامه ی ما است، هرکارگاهی که مدنظر بخش غیردولتی باشد را میتوانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رحیمی ادامه داد: برای اعزام به خارج کشور افراد در اینجا آموزش میبینند در رشته های مختلف و سپس امورات لازم برای اعزام این افراد انجام می‌شود. یکی از برنامه های محوری ما دیپلماسی مهارت و ارتباط مهارتی با همسایگان است. به اینصورت که افراد از کشور های همسایه برای اموزش به ما مراجعه کنند و سپس به کشور خود بازگردند. در سال گذشته نیز ۱۳۰۰ نفر از اتباع خارجی برای آموزش به ما مراجعه کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن