شهری

در ادارۀ حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رقم خورد:

۱۸۴هزار اقدام حفاظتی و مرمتی در یک سال برای حفظ میراث تمدن اسلامی

کد خبر : 44746

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از انجام بیش از۱۸۴ هزار اقدام حفاظتی و مرمتی بر روی آثار نفیس تاریخی بخش‌های مختلف این سازمان طی سالی که گذشت خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، سید علی طباطبایی این اقدامات را در راستای حفظ میراث تمدن اسلامی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به حجم بسیار آثار تاریخی و فرهنگی حرم مطهر رضوی، این اداره از مرمت نسخ خطی، کتاب‌های قدیمی و اسناد تا بازسازی و مرمت تمام اشیای موزه‌ای موجود در مخازن اعم از آثارفلزی، فرش و منسوجات، سفالی، چوبی و تابلوهای نقاشی و کتیبه در بخش‌های مختلف را در دستور کار خود دارد.

وی به مرمت ۶۷۳ نسخه خطی و قرآنی، مرمت بیش از ۲ هزار برگ نسخ خطی و قرآنی بسیار نفیس، ۱۱۸ کتاب چاپ سنگی و سربی، بیش از ۴ هزار ۳۰۰ برگ سند به عنوان بخشی از اقدامات مرمتی و حفاظتی این اداره در سالی که گذشت اشاره کرد.

طباطبایی همچنین ساخت جلد چرمی، ساخت جلد عطف و گوشه، مرقع‌سازی، آفت‌زدایی و اسیدزدایی سند و کتاب، مستندنگاری مرمت آثار، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی، صحافی و طلاکوب عناوین منابع چاپی، بررسی و آسیب‌شناسی اسناد و کتب، سم‌پاشی و ضدعفونی محیط، پایش محیطی و بررسی و آسیب‌شناسی اشیاء موزه‌ای را بخش دیگری از اقدامات این اداره برشمرد.

وی افزود: از دیدگاه حوزه حفاظت و مرمت، نفیس بودن آثار تاریخی تنها مرتبط به قدمت آن نیست بلکه مواردی چون تعداد، محتوا، ارزش مادی و فناوری و تکنولوژی بکار رفته در آن نیز از دیگر شاخصه‌های یک اثر نفیس در حوزۀ مرمت به شمار می‌رود.

گفتنی است اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و… به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن