اسلاید شواقتصادی

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی مطرح کرد:

۸۰ درصد کشاورزی خراسان رضوی سنتی است!

کد خبر : 44724

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: حضور دانش در مزارع استان اندک بوده و بیش از ۷۵ درصد کشاورزی آن سنتی است.

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا شریفی روز پنجشنبه به مناسبت روز مهندس در جمع خبرنگاران افزود: برای علمی شدن کشاورزی و همچنین توانمندشدن مهندسان به علوم روز و مهارتهای لازم، آموزشهای مهارتی با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای، مرکز علوم و تحقیقات کشاورزی، اتحادیه های تخصصی حوزه کشاورزی و دانشگاه علمی کاربردی استان به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا تاکنون ۱۱۰ کارشناس مهندسی جذب و سومین دوره مهارتی خود را گذرانده‌اند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: امسال ۹۲ دوره آموزشی با ۲۷ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برگزار شده است.

وی شمار اعضای این سازمان در استان را بیش از ۱۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: هم اکنون هشت هزار و ۱۰۰ نفر از این تعداد اعضای فعال هستند ضمن اینکه ۴۱۹ عضو حقوقی نیز در قالب شرکتها به عنوان عضو فعالیت دارند.

شریفی ادامه داد: هم اکنون ۲۰۱ شرکت خدمات غیردولتی در حوزه کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند که به صورت تخصصی یا عمومی در حال فعالیت هستند و دفاتر آنها در مراکز بخش و روستاها مستقر می‌باشد.

وی گفت: حضور مهندسان کشاورزی در عرصه تولید موجب افزایش بهره وری و امنیت غذایی می‌شود و این امر در تمامی فعالیتهای سازمان مدنظر و مورد توجه است.

مسوول سازمان بسیج جامعه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با هدف افزایش بهره وری در اراضی کشاورزی استان از دهه فجر امسال طرحی با نام ” فجر خودکفایی” طراحی و به اجرا درآمده است که در قالب آن علمی سازی کشاوزی استان با کمک مهندسان در دستور کار قرار گرفته است.

احمد گل محمدی افزود: در اجرای این طرح ارتقای بهره وری در واحد سطح در ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح فجر خودکفایی برای محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت علوفه ای، زعفران، پسته، انگور، سیب، بادام، گردو و کنجد، دانه افتابگردان و کلزا در نظر گرفته شده است.

مسوول سازمان بسیج جامعه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: تاکنون ۷۸۰ مهندس کشاورزی برای اجرای این طرح ساماندهی شده اند که این تعداد قابل افزایش است.

وی افزود: در حوزه دام سبک نیز طرح فجر خودکفایی در حال اجرا است که در این راستا یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس دام سبک زیرپوشش قرار گرفته و با ارائه مشاوره و کمک مهندسان افزایش ضریب تکثیر در این بخش هدفگذاری شده است.

گل محمدی ادامه داد: سازمان بسیج کشور درصدی از اعتبارات مورد نیاز را برای اجرای این طرح اختصاص داده اما برای تامین بخش دیگر آن نیازمند کمک دستگاههای دولتی متولی هستیم.

وی گفت: این طرح و ورود بسیج جامعه کشاورزان موازی کاری با فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیست و به خاطر همکاری موثر برای نتیجه بهتر است.

مسوول سازمان بسیج جامعه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: استفاده از ظرفیتهای علمی دانشگاه فردوسی، مرکز علوم و تحقیقات کشاورزی و جهاد کشاورزی استان برای آموزش مهندسان در این طرح مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار و ۲۰۰ مهندس در ۳۲ کانون بسیج کشاورزی در شهرستانهای استان عضو هستند که از ظرفیت مهندسان علاقه‌مند در اجرای طرح فجر خودکفایی بهره خواهیم برد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن