اسلاید شواقتصادی

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی مطرح کرد:

نرخ غیرواقعی منابع و انرژی باعث ماندگاری فساد می‌شود / باید مجوز ارز ۴٢٠٠ تومانی به مناقصه گذاشته شود

کد خبر : 44615

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در روز ۲۰ فروردین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور سابق ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد من در ۲۱ فروردین یادداشتی نوشتم که این ارز اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد و در جلسه ی کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی که بصورت همایش برگزار شد آنجا دلایل این حرف خودم را توضیح دادم.  از آن زمان تا حالا من حداقل ۵۰ مصاحبه و ۵۰ مقاله و یادداشت در مخالفت با ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانت ها و فساد هایی که ایجاد میکند ، داشته ام.

اما در امروز با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستم، چراکه فضای روانی تورمی که این حذف ایجاد میکند در شروع ۳۰ درصد خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد، محمد حسین روشنک در گفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت: در کشور ما نیز وقتی تورم ایجاد شود دیگر به عقب باز نمی گردد‌.

امروزه ما جنگ مستقیم با امریکا هستیم این جنگ بصورت فضای مجازی ، سایبری ، جوسازی و اقتصادی است. اگر دولت میخواهد این مسئله را حل کند ، ما راه حل آن را قبلا ارائه کرده ایم.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود ،بلکه باید با مناقصه و مزایده مجوز ارز ترجیحی به هر شخصی که بهترین پیشنهاد را ارائه دهد و درقالب آن پیشنهاد کالاهایی که دولت تعیین می کند را با ارز یارانه ای وارد و تحت کنترل و نظارت دولت توزیع کنند .

وی با بیان اینکه اگرچه بخش خصوصی بدنبال حذف ارز یارانه ای و قیمت های مختلف برای ارز بوده و‌ معتقد هستند که ارز باید تک نرخی شود ،اما تا زمانی که تحریم های ناجوانمردانه ادامه دارد و چانه زنی برجام در وین به نتیجه مطلوب ایران اسلامی نرسیده است ، نباید دستکاری در اقتصاد داخلی بویژه اقداماتی که باعث تورم بیشتر و کوچک تر شدن سفره مردم میشود صورت گیرد .

روشنک اضافه کرد ،بجای اینکه برای ورود کالا های مورد نیاز مردم از طریق قانونی این همه سخت گیری شود ، باید برای قاچاق کالای تولیدی با ارز یارانه ای از کشور سخت گیری جدی داشته باشیم.

ما باید به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی و نرخ واقعی منابع انرژی برویم تا زمانیکه به این سمت نرویم رانت و فساد در این کشور پابرجا خواهد بود.

روشنک گفت: حجم زیادی از منابع انرژی ما در حال حاضر به طور رسمی و غیررسمی قاچاق می شود. همچنین باید بعد از توقف تحریم ها طوری برنامه ریزی کنیم که به سمت آزاد سازی نرخ حامل های انرژی پیش برویم.

وی بیان کرد: کشور باید با حد اکثر ۲۰ درصد حق مدیریت توسط دولت ها اداره شود ، درصورتی متاسفانه امروزه کشور با ۸۰ درصد حق مدیریت اداره می شود ، در حالی که باید برعکس ۸۰ درصد بودجه برای عمرانی ، آبادانی و سرمایه گذاری اختصاص یابد و هزینه های جاری و مدیریتی فقط ۲۰ درصد باشد.

روشنک با اشاره به این که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بحث امنیت کشور است گفت: ما در حال حاضر در چند جبهه در حال جنگ هستیم اگر بخواهیم با این کار مشکلات داخلی به وجود بیاوریم این به مصلحت کشور نیست.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: من در قبل از اینکه اقای محسن رضایی معاون اقتصادی دولت شود یک مقاله ای با موضوع اینکه اقتصاد کشور فرمانده واحد میخواهد نوشتم و با معرفی آقای رضایی خوشحال شدم که این اتفاق افتاد بود . اما بنظر بنده ایت الله رییسی اشتباه کردند و آن اشتباه این بود که از یک طرف هماهنگی اقتصادی دولت را به معاون اول خود واگزار کرد و از طرفی دیگر معاونت اقتصادی دولت را به محسن رضایی محول نمودند لذا آن فرماندهی واحد اتفاق حادث نشد و ناهماهنگی ها بیش از پیش شده است .

در دولت فعلی هر اقدامی از تامین واکسن گرفته تا ارتباطات خارجی با دیگر کشورهای همسایه ها واقعا توسط شخص خود رییس جمهور بوده است و هیچ شریکی از اعضای دولت در آنها وجود ندارد.

وی گفت: امروزه ما مشکلاتی که قبلا در دولت دوم آقای روحانی با خاورمیانه به آن تندی داشته ایم را دیگر نداریم. حتی اگر رفتار ها و تصمیمات آیت الله رییسی در ارتباط با افغانستان وجود نداشت ما با طالبان حتما با مشکل برمی خوردیم.

رییس کمیسیون تحارت بخش خصوصی استان با اشاره به این نکته که حوزه ی اقتصاد دولت اقای رییسی بدون فرمانده واحد و ضعیف است گفت: شما به سخنرانی های وزیر اقتصاد در قبل از منسوب شدن به عنوان وزیر و عملکرد امروزه ایشان دقت کنید، مشخص میشود که توان اقتصادی در حد دولت دکتر رئیسی در عملکرد ایشان وجود ندارد. بطور کلی من وضعیت اقتصادی این دولت را به ۳ علت موفق نمیبینم: نداشتن فرماندهی واحد و قدرتمند اقتصادی ، برنامه ریزی و مدیریت اقتصاد مقاومتی .

وی در خصوص بحث برجام نیز اظهار کرد: برجام را در دولت اقای روحانی و با هدایت مقام معظم رهبری تا اندازه ای پیش برد . روشنک اضافه کرد هیچ زمان مذاکرات برجام ما بدون مشورت و هدایت مقام معظم رهبری پیش نرفت.

این چهره ماندگار اقتصاد کشور گفت : عقیده من این بوده و هست که در دولت اقای روحانی مذاکرات خوب پیش رفت ، اما به اتمام نرسید.. بعضی از افراد دست اندرکار نزدیک دولت فعلی ان زمان سنگ اندازی میکرده اند. اما این بدین صورت نبود که مذاکرات به مشکل برخورد کند.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: سیاست خارجی و تصمیمات خارجی کشور همه با هماهنگی رهبری است و ایشان تصمیم گیرنده هستند. در دولت اقای روحانی فرصت نشد مذاکرات به اتمام برسد و اینگونه نبود که کسی نگذارد مذاکرات پیش برود. برجام بدون موافقت رهبری هیچ زمانی امضا نشده است و این تصور اشتباه است که بدون موافقت رهبر معظم انقلاب برجام امضا شده باشد .

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری واضح می فرمایند که ما اگر بدانیم که با چه کسی مذاکره می کنیم ، این کار را انجام می دهیم. من در یک یاداشت نوشتم مقام معظم رهبری صادق است و ما در صداقت ایشان اندکی شک و تردیدی نداریم. حتی دشمنان ما نیز صداقت و صراحت رهبری را قبول دارند. وقتی فرمانده کل قوا می فرماید که استفاده از سلاح هسته ای حرام است پس ساخت ان نیز به همین دلیل حرام است.

روشنک گفت: دشمنان ما از محور مقاومت و بینش شهید حاج قاسم ترس دارند و از سلاح هسته ای ما ترسی ندارند چون می دانند که برابر فتوای رهبری استفاده ی آن برای ما حرام است .

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اظهارداشت: من مقاله ای را منتشر کردم و در آن نوشتم که دولت و مجلس برای رفع بیکاری در شرایط تحریم در اقتصاد دستکاری نکند، هر اقدامی که نارضایتی در مردم ایجاد می کند را انجام ندهند. امروزه مجلس قانونی را تصویب میکند به عنوان دریافت مالیات از خانه های خالی، این قانون شاید در ابتدا و کوتاه مدت اثر بسیار کمی داشته باشد اما در بعد از آن اثری ندارد و مشکلات فراوانی را نیز ایجاد میکند.

روشنک گفت: یکی از آن مشکلاتی که ایجاد می شود این است که ساخت مسکن توسط صاحبان سرمایه صورت نمیگیرد. دومین مشکل این است که سرمایه از کشور خارج می شود .ضمن اینکه این قانون نه قابل اجرا هست و اگر هم اجرا بشود مالیات ان عدد بالایی نیست.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: دستکاری دیگری که در کشور صورت میگیرد در واردات و صادرات است. افزایش بیش از حد تعرفه ورود کالا از خارج و ممنوعیت واردات کالا اگر حکم مقام معظم رهبری نباشد من با آن مخالفم. به این دلیل که ما را از رقابت با اقتصاد دنیا دور میکند.

وی با بیان اینکه ما در خودروسازی نیز هیچ عاقبتی خوبی نداشته و نداریم افزود: دستکاری هایی که در ساختار های اقتصادی صورت گرفته مانند ۴۰ سال حمایت بی برنامه از خودرو ساز داخلی، لوازم خانگی، ارز ۴۲۰۰ تومانی، عدم افزایش تدریجی نرخ حامل های انرژی، قوانینی که برضد کارآفرینی و سرمایه گذاری هستند به اقتصاد لطمه زده اند.

روشنک در خصوص کرونا نیز گفت: در مورد کرونا من اخیرا مقاله ای را نوشتم و گفتم اگر اقدام بازدارنده انجام نشود موج ششم کشنده تر از موج پنجم خواهد بود و انتقاد من این بود که چرا در سفر ریاست جمهوری به گیلان و ریاست قوه قضاییه به مشهد در هیچکدام از صحبت ها از کرونا و موج های کرونا چیزی گفته نشد.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: من گفتم که اگر عادی انگاری بشود کرونا همچنان باقی خواهد ماند. دولت ما در سفر های خود به استان ها باید اولین اقدامی که انجام می دهد با مقابله کرونا باشد. من معتقدم که امسال تا قبل از فروردین موج ششم کرونا تمام نمی شود به این دلیل که سفر ها ادامه دارد و این موج تا بعد از سال ادامه دارد.

وی در پایان گفت: اگر اقدام آقای رییسی نبود و این مقدار واکسن تهیه نمی شد امروزه ما مشکلات شدیدتری داشتیم. لذا باید از همین الان ستاد مقابله با کرونا اقدامی برای نوروز و سفرها درنظر بگیرند چون اگر اقدامی صورت نگیرد موج هفتم هم به سراغ ما خواهد آمد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن