در شرایطی که دریافت کد بورسی مدت هاست به صورت کاملاً غیر حضوری و با ابزارهای هوش مصنوعی انجام می شود، این سوال برای مردم وجود داشت که چرا کارهای مشابه و حتی نسبتاً غیر حساس تری نظیر افتتاح حساب بانکی و دریافت کارت حساب به صورت غیر حضوری انجام نمی شود. در همین حال مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، راه را برای ارائه این قبیل خدمات باز کرده و قرار است از اوایل سال آینده، بخشی از خدمات بانکی از جمله خدمات پایه ای نظیر افتتاح حساب، به صورت کاملاً غیر حضوری انجام شود.
به گزارش خراسان،به کارگیری ابزارهای هویت سنجی الکترونیک، مهم ترین بخش این مصوبه است که بر اساس آن متقاضی باید جملاتی را به صورت آنلاین بیان و فیلم آن را ارسال کند. این یعنی دیگر نیازی به کاغذبازی ها و مراجعه حضوری نبود.با این حال، همواره این سوال وجود داشت که وقتی کار مهمی مانند معاملات دارایی های بورسی با طی فرایند کاملاً غیر حضوری انجام پذیر است، چرا بانک ها برای خدمات خود، نظیر یک افتتاح حساب ساده و دریافت پستی کارت حساب، این ساده سازی را قائل نمی شوند؟ در چنین شرایطی مصوبه روزهای اخیر شورای پول و اعتبار، به این موضوع، رسمیت بخشیده است و طبق اظهارات مسئولان بانک مرکزی، از سال آینده رویه هایی از این دست به تدریج اجرایی خواهد شد.
به گفته معاون بانکی وزیر اقتصاد، مهم ترین مواردی که در مصوبه مذکور مورد توجه قرار گرفته، موضوعاتی چون «شناسایی غیرحضوری ارباب رجوع یا ارائه غیرحضوری خدمات پایه» است که آن نیز منوط به احراز هویت الکترونیک ارباب رجوع خواهد بود.وی مصادیق خدمات پایه قابل ارائه توسط نظام بانکی بر طبق مصوبه شورای عالی مقابله با پولشویی را مواردی از این دست دانست: «افتتاح انواع حساب های بانکی، غیر از حساب سپرده قرض الحسنه جاری، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرض الحسنه و نیز اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی در زمینه هایی نظیر ساخت، خرید یا تعمیر مسکن یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو و همچنین صدور ضمانت نامه برای اهداف غیرتجاری توسط مؤسسات اعتباری، افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز ریالی برای اعضا و اعطای وام قرض الحسنه ریالی به اعضای شرکت های تعاونی اعتبار، اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی توسط شرکت های واسپاری (لیزینگ).