اجتماعی

با سگ‌های ولگرد چه کنیم؟

کد خبر : 44439

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بی صاحب به معضلی در محیط‌های شهری، روستایی و محیط زیست تبدیل شده است. کشورهای جهان برای حل این معضل چه می کنند

صبح مشهد– در چند سال اخیر با پدیده‌ای به عنوان سگ‌های ولگرد یا بی صاحب در نقاط مختلف کشور مواجه شده ایم که خطرات زیادی را به همراه دارد، متاسفانه در هفته ای که گذشت خبرهای دردناکی را از حمله سگ های ولگرد به استاد دانشگاهی در اهواز که باعث کشته شدن اوشد و حمله سگ های ولگرد به دیگر حیوانات محیط زیست شنیدیم که بیش از پیش اهمیت سامان دهی این حیوانات را نشان می دهد. ضمن بررسی اتفاقات تلخی که این حیوانات ولگرد رقم زده اند از دلایل غلط بودن غذا دادن به آن ها و همچنین تجربه دیگر کشورها برای جمع آوری سگ های بی سرپرست نوشته ایم.

اتفاقات تلخی که سگ های ولگرد رقم زدند
مدتی است با خبرهای دردناکی در رابطه با حمله سگ های ولگرد مواجهیم. بر اساس گزارش های جهانی سالانه ۳۵ هزار انسان در کشورهای مختلف توسط سگ های ولگرد جان شان را از دست می دهند. در کشور ما هم بر اساس آمار مراکز رسمی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی به ثبت رسیده است البته آمارهای غیر رسمی تا ۲۵۳ هزار حیوان گزیدگی را هم گزارش کرده اند. در ادامه به چند اتفاق ناخوشایندی که در همین چند ماه اخیر توسط سگ های ولگرد رقم خورده اشار می کنیم البته یادآوری این نکته هم ضروری است که نه تنها انسان ها که دیگر حیوانات هم از وجود سگ های ولگرد در امان نیستند و با خطر مواجهند از جمله یوزپلنگ ایرانی.

استاد دانشگاه قربانی سگ های ولگرد
دکتر مریم جوادپور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز روز دوشنبه هفته جاری پس از مواجهه با گله‌ای از سگ‌های ولگرد، در حالی که تلاش می‌کرد از آن‌ها فرار کند با خودروهای عبوری تصادف کرد و جان خود را از دست داد. به گزارش تسنیم، این اتفاق زمانی افتاد که دکتر جوادپور از دانشگاه خارج شد تا پیاده به سمت منزل حرکت کند، اما در حین پیاده‌روی، سگ‌های ولگرد به تعقیب وی می‌پردازند و این استاد دانشگاه که به دنبال تعقیب سگ‌ها بر سرعت گام‌های خود افزوده بود، به محض ورود به جاده با خودروی عبوری تصادف می‌کند و به ‌رغم تلاش پزشکان و انجام دو عمل جراحی سنگین، فوت می‌کند.

تراژدی مرگ کودک ۵ ساله
در ۲۱ آذر امسال کودکی به نام «متین» که از نعمت سرپرستی والدین محروم بود و نزد خانواده پدری زندگی می کرد به رسم بازیگوشی کودکانه از خانه خارج می‌شود تا با همسن و سالان خود به بازی و جنب و جوش بپردازد که از بخت تیره او سگی آلوده به ویروس هاری به وی حمله می‌کند و در نهایت همین امر به پایان زندگی او می انجامد.

کودک طعمه سگ‌های ولگرد
اوایل دی ماه همین امسال چند کودک ۴ تا ۶ ساله در کوچه های بیرجند مشغول بازی بودند که چند سگ ولگرد به آن ها حمله می کنند و متاسفانه یکی از آن کودکان خردسال به نام یاسین طعمه این سگ ولگرد و بی‌صاحب می‌شود. این کودک آن قدر توسط سگ روی خاک و آسفالت کشیده می‌شود تا جایی که وقتی او را به اورژانس می‌رسانند، متاسفانه به علت جراحات وارد شده بر سر و گردنش فوت می‌کند.

در دیگر کشورها با حیوانات بی‌سرپرست چه می‌کنند؟
گفته می‌شود که به طور کلی در جهان، برخورد با حیوانات بی‌خانمان با شیوه قرنطینه حیوانات بیمار و عقیم سازی انجام می‌شود و سگ‌هایی که تشخیص داده شود ناقل بیماری هستند،‌ با روش‌هایی که به آن «مرگ با ترحم» می‌گویند، به عمرشان پایان داده می‌شود،‌ زیرا اگر سگی ناقل بیماری باشد و در محیط حضور یابد، باعث خسارت و مرگ انسانی می‌شود. البته در اجرای این روش‌ها کم و کاستی‌هایی وجود دارد که باعث به وجود آمدن اعتراضاتی می‌شود. در ادامه تجربه کشورهای مختلف برای سامان دهی سگ های بی سرپرست و ولگرد را بررسی می کنیم.

آمریکا – خوراندن سیانور یا اتاق گاز
در آمریکا، دولت استفاده از «تله‎‌های سیانوری» برای کشتن حیوانات آسیب‌رسان به مزارع چون روباه، سگ‌های وحشی، کایوتی و نظیر آن ها را مجاز دانسته است. این وسیله که پس از جذب حیوانات به طعمه سم سیانور به داخل دهان آن ها اسپری می‌کند با مخالفت‌های فراوان فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات روبه رو بوده است. همچنین کشتن سگ‌های بی‌خانمان در اتاق‌های گاز از دیگر اعمال ظالمانه‌ای است که با وجود مخالفت‌های بسیار هنوز در ۹ ایالت آمریکا مورد استفاده است. طی این روش که گفته می شود بسیار دردناک است، حیوانات را در جعبه‌های بدون منفذ قرار می‌دهند و درون جعبه گاز تزریق می‌کنند.

بلژیک – عقیم کردن
در بلژیک هم، با توجه به این که سگ‌های خیابانی، اکثرا سگ‌هایی هستند که توسط صاحبان شان در شهر رها شده اند، این کشور قانون جدیدی را برای کنترل جمعیت بیش از دو میلیون حیوان خیابانی و خانگی تصویب کرده است. بر اساس این قانون صاحبان حیوانات خانگی باید حیوانات خود را عقیم کنند. در کشوری که در سال های ۱۸۰۰ از گربه‌ها برای نامه رسانی و حتی آزمایش های عجیب استفاده می‌کردند، اکنون در سال نزدیک به ۳۰ هزار گربه در خیابان رها می‌شوند. نیمی از این گربه‌های رها شده نیز به دلیل پر شدن ظرفیت پناهگاه‌ها در خیابان جان خود را از دست می‌دهند.

هلند – کشوری بدون حتی یک سگ خیابانی
هلند موفق شده است عنوان اولین کشوری را که حتی یک سگ بی‌خانمان در خیابان‌هایش ندارد کسب کند. برای مدتی طولانی، هلند آمار بیشترین تعداد سگ خیابانی در اروپا را داشت. دولت هزینه عقیم کردن سگ‌ها را به طور رایگان برعهده گرفت و اقدامات حقوقی این عمل را با نتایج عالی اجرا کرد و اکنون هیچ سگ ولگردی در این کشور وجود ندارد. البته برای کسانی که حیوانات خانگی خود را در خیابان رها می‌کنند، مجازات زندان در نظر گرفته و برای به سرپرستی گرفتن حیوانات مالیات سنگینی وضع شد.

مصر – صادرات به چین و کره جنوبی
مصر یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد سگ‌های ولگرد را در خود جای داده است؛ در این کشور، سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند و به کشورهایی مانند کره جنوبی و چین که مصرف‌کننده گوشت سگ هستند صادر می‌شوند! تعداد سگ‌های ولگرد در مصر از سال ۲۰۱۷ که صادرات سگ‌های ولگرد شروع شده به‌شکل چشمگیری کاهش یافته است.

معضلی به نام غذا دادن به سگ های ولگرد
غذا دادن دستی یک مبحث علمی است و نمی‌توان در این باره نظر شخصی داد، علم روز جهان می‌گوید حیوانات حیات وحش چرخه‌های طبیعی خود را دارند و نباید این اکو سیستم دست کاری شود. هرچند غذا دادن به حیوانات در کنار حس مهربانی و لذتی که دارد، اما گاهی می‌تواند سبب به هم ریختن نظم اکو سیستم شود. کارشناسان معتقدند که حیوانات غریزه ای دارند که وقتی احساس امنیت کنند و غذایشان هم فراهم باشد بیشتر تولید مثل می کنند حال اگر یکی از این موارد نباشد خودبه خود حیوان تولید مثل نمی کند. با این حال کشورهای مختلف برای آن جریمه نقدی در نظر گرفته اند. مثلا در کشور انگلیس، پلیس افرادی را که به سگ‎ ها غذا می ‎دهند ۵۰ پوند جریمه می‎کند و در کانادا مبلغ جریمه به ۲۰۰ دلار می‎رسد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن