اسلاید شوشهری

پروژه آبرسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد به بهره‌برداری رسید

کد خبر : 44406

پروژه آبرسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد با هزینه سه هزار میلیارد ریال روز سه‌شنبه در نخستین روز دهه فجر طی مراسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش صبح مشهد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این مراسم گفت: تامین آب کلانشهر چند میلیون نفری مشهد با حاشیه بسیار وسیع و زائر بسیار از دشواریهای خاصی برخوردار است.

حسین اسماعیلیان افزود: علاوه بر وجود نگرانی جدی برای تامین آب مشهد در بلندمدت، در شرایط فعلی نیز به سبب اینکه ۵۰ درصد تامین آب این کلانشهر متکی به آبهای زیرزمینی است، با نگرانی برای سال آینده مواجه هستیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های کوتاه مدت برای سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ در زمینه تامین آب تدوین شده و همچنین برنامه‌های بلندمدت در سطح ملی احصا و به سطوح ملی منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: پروژه‌های تامین آب مشهد نیازمند پیگیری اعتبارات در سطح ملی است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی افزود: علاوه بر سدها، ۵۰۰ حلقه چاه تامین کننده آب شهر مشهد هستند که ۲۳۰ حلقه از این تعداد داخل محدوده شهر بوده و از گذشته به صورت مستقیم به شبکه آب شرب متصل هستند و به دلیل اتصال به شبکه توزیع آب امکان بهره‌برداری هم‌زمان از این ۲۳۰ حلقه چاه فراهم نبوده و ۴۰ درصد از ظرفیت آبدهی چاه‌ها به دلایل فنی قابلیت استفاده نداشت لذا پروژه جمع‌آوری چاه‌های داخل شهر طراحی و در دست اجراست که با این پروژه، آب چاه‌ها با خطوط مستقیم جمع‌آوری و به مخازن شهر منتقل خواهند شد تا از ظرفیت کامل این چاه‌ها استفاده شود.

اسماعیلیان ادامه داد: این پروژه با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و امیدواریم تا سال آینده به صورت کامل بهره برداری شود که برای بهره‌برداری از آن ۷۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی با اشاره به افتتاح پروژه آبرسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد گفت: خط انتقال این پروژه ۱۷ کیلومتر است و پوشش آن از جاده خین عرب تا طبرسی شمالی، روستاهای واقع در محدوده جاده کلات و جاده سیمان و همچنین حدفاصل بولوار خیام شمالی تا بولوار رسالت و عبدالمطلب را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی نیز امروز در این محدوده افتتاح می‌شود که فاز تکمیلی آن شامل مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی نیز به زودی آغاز می‌شود، برای این مخزن زمینی در محدوده خاص مورد نیاز است که امیدواریم شهردار مشهد همراهی لازم را در این زمینه داشته باشد، همچنین ۶۰ حلقه چاه دیگر در شهر باید حفر شود که همراهی لازم در این خصوص مورد نیاز است.

وی ادامه داد: پیمانکاران همراهی خوبی در اجرای پروژه‌ها دارند و به رغم طلب ده‌ها میلیارد تومانی، پروژه‌ها را اجرا می‌کنند.

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: برای تامین آب مشهد داشتن برنامه منسجم بین‌بخشی ضروری است.

سیدعبدالله ارجائی افزود: اگر ۱۰ درصد در آب کشاورزی صرفه‌جویی شود معادل آب شرب مصرفی این شهر تامین خواهد شد لذا با توجه به وضعیت بحرانی دشت مشهد باید در این خصوص جدیت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف آب مشترکان پرمصرف نیز ضروری است که شهرداری از جمله مشترکان پرمصرف است و با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری مدیریت منابع آب در دستور کار قرار گرفته و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز نیز مورد توجه است که تخصیص مشخص از پساب برای مصرف در فضای سبز باید در نظر گرفته شود.

شهردار مشهد گفت: استفاده از گونه‌های کم‌آب طلب در فضای سبز نیز مورد توجه است و شهرداری در خصوص اختصاص زمین برای حفر چاه و اجرای پروژه‌های مرتبط با تامین آب مشهد همراهی لازم را دارد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن