شهری

با مداخلات به موقع بهزيستی استان:

آمار معلولیت شنوایی خراسان رضوی به صفر نزدیک شده است

کد خبر : 44299

زایشگاه‌های تمام شهرستان‌های خراسان رضوی به دستگاه‌های غربال شنوایی نوزادان مجهز هستند و کار غربال شنوایی را انجام می‌دهند.

صبح مشهد– به گفته‌ی کارشناس مسؤول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان، آزمایش شنوایی نوزادان اجباری نیست اما بیشتر مادران، این تست را در همان بدو تولد یا در ماه اول پس از ترخیص از بیمارستان انجام می‌دهند.

معصومه خاکزادی گفت: در دو سال گذشته به خاطر محدودیت‌های کرونایی، نتوانستیم پوشش خوبی در این برنامه داشته باشیم اما در شش ماه اول امسال با توجه به مشارکت بالای خانواده‌ها نزدیک به ۹۷ درصد متولدین را پوشش داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه‌ی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان این است که درحال حاضر می‌توانیم با جرأت بگوییم که تنها ۵ درصد کل متولدین از این برنامه بهره‌مند نمی‌شوند و از آنجا که نرخ معلولیت شنوایی یک تا سه در هزار است بنا بر این در کل خراسان رضوی در طول سال تعداد بسیار اندکی ممکن است از شناسایی به موقع جا بمانند.

خاکزادی گفت: بنا بر نرم‌های جهانی پوشش ۹۷ درصدی با اندکی خطا، به معنای پوشش کامل است و اگر تمام کسانی که تست شنوایی می‌دهند پیگیری درمان و احیانا جراحی یا بکارگیری وسایل کمک‌توانپزشکی، با اطلاعات دریافتی از مدارس استثنایی می‌توانیم مطمئن باشیم که ورودی‌های معلولیت شنوایی در استان به صفر نزدیک شده است.

وی یادآور شد: به جهت اینکه این برنامه شانزدهمین سال اجرای خود را می‌گذارند قاعدتا نباید ورودی‌های کودکان معلول شنوایی به مدارس چندان قابل توجه باشد و در عمل هم همین‌طور است به گونه‌ای که می‌توان گفت در حال حاضر تعداد کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا نسبت به ۱۶ سال قبل کمتر از ۱۰ درصد شده است.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از مادران و خانواده‌های نوزادانی که غربال می‌شوند و تشخیص مشکلات شنوایی می‌گیرند موضوع را پیگیری نمی‌کنند و به درمان نمی‌رسند به همین خاطر، کودک با همان مشکل بزرگ می‌شود و چه بسا در دوران بزرگ‌سالی، مشکلش بدتر هم بشود.

کارشناس مسؤول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان گفت: بهزیستی برای کامل کردن پروسه‌ی غربالگری، هزینه‌های درمانی جراحی و بخشی از تجهیزات کمک توانپزشکی را برای کسانی که بضاعت کافی مالی نداشته باشند پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: به همین خاطر، دلیلی ندارد که خانواده، مشکل فرزند را پیگیری نکند و باعث شود کودک در آینده دچار مشکل شنوایی باشد و کل زندگی‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد.

خاکزادی تأکید کرد: امیدواریم در دو ماه آینده، مادرانی که فرزندان‌شان به تازگی متولد شده‌اند یا در شرف زایمان هستند و یا مادرانی که فرزندان‌شان در ماه‌های گذشته بدنیا آمده و هنوز غربالگری شنوایی را انجام نداده‌اند برای تست شنوایی فرزند اقدام کنند که از عواقب و تبعات معلولیت فرزند‌شان در امان بمانند.

وی یادآور شد: ما باید مسؤولیت والدینی خود در مورد فرزندان مان را به درستی انجام دهیم تا آنها در آینده مشکلاتی در زندگی نداشته باشند که به خاطر آن ما را سرزنش کنند و یا کل زندگی‌شان تحت تأثیر این رفتار ما قرار بگیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن