اسلاید شودانش و فناوری

تکمیل پژوهشکده زعفران تربت حیدریه نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

کد خبر : 44266

رییس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: تکمیل و تجهیز پژوهشکده زعفران در این شهرستان به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش صبح مشهد، دکتر حسن فیضی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: پژوهشکده زعفران تربت حیدریه باید به دستگاه کروماتوگرافی مایع، جذب اتمی، اچ.پی.ال.سی و جی.سی مجهز شود که خرید این دستگاه ها ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار می برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات و دستگاه های مورد نیاز، امکان تجزیه زعفران در پژوهشگاه زعفران تربت حیدریه میسر نیست و نمونه های ارجاعی به این مرکز برای تجزیه و بررسی به مشهد و یا تهران ارسال می شود.

رییس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: اعتبارات جاری پژوهشکده زعفران تربت حیدریه نیز اندک است و تنها صرف امور تحقیقاتی و مشاوره ای می شود و انتظار می رود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و تجهیز آن از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ردیف بودجه جداگانه تامین شود.

فیضی افزود: در حال حاضر اقدامات ترویجی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان و انجام امور مشاوره ای برای زعفرانکاران در پژوهشکده زعفران تربت حیدریه انجام می شود اما انجام اقدامات موثرتر مانند تجزیه (آنالیز) زعفران نیازمند تامین اعتبار و تجهیز این پژوهشکده است.

او ادامه داد: مقدمات تاسیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه در سال ۱۳۸۶ ابتدا توسط دانشگاه فردوسی مشهد فراهم شد اما در سال ۱۳۹۱ و پس از ارتقای آموزشکده فنی تربت حیدریه به دانشگاه، پژوهشکده مزبور به این دانشگاه واگذار شد.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن