پایتخت فرهنگ اسلامی

یک هنرمند: حال هنر موسیقی خراسان رضوی خوب نیست

کد خبر : 44212

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: با وجود فروکش کردن نسبی بحران شیوع کرونا و از سرگرفته شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری، هنوز هنر موسیقی این استان، که با آغاز پاندمی کرونا در محاق سکوت فرورفته بود، جان نیافته و فعال نشده است.

به گزارش صبح مشهد، مجتبی قیطاقی روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا خراسان رضوی افزود: برنامه های اجرا و نیز کارگاه های پژوهشی پیرامون موسیقی استان تعطیل شده و این هنر در خراسان رضوی هیچ برنامه و افق روشنی برای خود ندارد و اگر این روال ادامه یابد، هنر موسیقی اعتبار خود را از دست داده و به مرگ نزدیکتر می شود.

وی با بیان اینکه هم اینک هیچ برنامه موسیقی در خراسان رضوی اجرا نمی شود، اظهار داشت: انجمن موسیقی نیز برنامه ریز یا برگزار کننده اجراهای موسیقی نیست و تنها می تواند بین هنرمندان و نهادهای تصمیم گیر ارتباط برقرار کند.

این هنرمند حوزه موسیقی افزود: پیش از این حدود ۶۰ آموزشگاه آزاد موسیقی در خراسان رضوی فعال بودند که اکنون فعالیت اجرایی نداشته و دوران بسیار سختی را می گذرانند و برخی از این آموزشگاه ها به کلی تعطیل شده و فعالیت خود را متوقف کرده اند.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: تکلیف فعالیت انجمن موسیقی استان در مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا(ع) نیز مشخص نیست و باید هر چه سریعتر این بخش تعیین تکلیف شود.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد حضور گروه های موسیقی استان در جشنواره موسیقی فجر امسال گفت: نقطه قوت موسیقی این استان عمدتا در حوزه موسیقی سنتی ایرانی، کلاسیک غیرایرانی و مقامی (نواحی) متمرکز است و موسیقی پاپ رشد زیادی در این استان ندارد.

قیطاقی افزود: فعالان موسیقی خراسان رضوی در حوزه های کلاسیک ایرانی و کلاسیک غیرایرانی و همچنین موسیقی مقامی بسیار علمی و توانمند وارد عمل شده اند و همواره سهم ارزنده ای در جشنواره ها، بویژه جشنواره ملی موسیقی جوان داشته اند.

وی اظهار داشت: بیشترین سهم شرکت کنندگان در موسیقی نواحی جشنواره، بویژه جشنواره موسیقی فجر، مربوط به گروه های نواحی استانهای خراسان است که همواره در همه جشنواره ها خوش درخشیده و رتبه های ارزنده ای کسب کرده اند.

وی از تعداد گروه های شرکت کننده موسیقی خراسان رضوی در جشنواره موسیقی فجر امسال اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ثبت نام گروه های موسیقی در این جشنواره به صورت مستقل و بدون اطلاع انجمن موسیقی استان انجام می گیرد و گزینش ها نیز به صورت ملی انجام می شود.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: این روش در گزینش گروه های موسیقی برای شرکت در جشنواره فجر از مزیتهایی برخوردار است، زیرا در این صورت دیگر گروه فرمایشی یا نمایشی نداریم و هر گروه بسته به تلاشی که می کند جای خود را در این جشنواره بازمی یابد لذا گروه های حرفه ای به رقابت می پردازند.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی در چندین دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش گروه کر، موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی به لحاظ کمیت و کیفیت از سطح بالایی برخوردار بوده و در ردیف استانهای موفق و حایز رتبه عالی در این جشنواره جای گرفته است.

قیطاقی اضافه کرد: عملکرد گروه های موسیقی خراسان رضوی در جشنواره ملی موسیقی جوان، همواره چشمگیر بوده و از ظرفیت فوق العاده ای به لحاظ استعدادیابی برخوردار بوده که قابل مقایسه با هیچ استانی نیست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن