یادداشت روز

آیا می دانید شبه یتیم به چه کسانی گفته می شود ؟!

کد خبر : 44178

قبل از اینکه در مورد چالش های و آسیب هایی که بانوان در محیط کار دارند ورود کنیم برحسب مورد با قوانین مرتبط به آن اشاره می کنیم که چقدر توانسته ایم قوانین اسلامی را در جامعه اسلامی تحقق دهیم ..

صبح مشهد– سیمین یعقوبیان مشاور امور بانوان کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی

حقوق ملت
اصل بیستم: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.(ماده ۸۳- حقوق شهروندی حق زنان است که از فرصت‌های شغلی مناسب و حقوق و مزایای برابر با مردان در قبال کار برابر، برخوردار شوند.)
اصل بیست و یکم: دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:
۱ – ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیاء حقوق مادی و معنوی او.
۲ – حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی سرپرست.
۳ – ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.
۴ – ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست.
۵ – اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولی شرعی.

اصل بیست و دوم: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

اصل بیست و نهم: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

در اصل بیستم صراحتا اعلام شده است تبعیض جنسیتی وجود ندارد و همه از حقوق مساوی در جامعه برخوردارند آیا آمارها را تحلیل کنیم توسعه متوازنی در بخش های مختلف کشور بانوان سهمی منطبق با این اصل داشته است ؟ که پاسخ مبرهن است؟ خیر ،(ماده ۱۱- حقوق شهروندی زنان حق‌دارند در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته و بر اساس موازین اسلامی از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.)

در اصل بیست ویک قانون اساسی که ذات قانون توجه به مشکلات بانوان در جامعه است را توصیه کرده جهت تعالی مقام زن چه باید انجام دهیم
آیا قانون که مصوبه سال ۱۳۹۲ است در پایان سال ۱۳۹۹ باید ابلاغ شود کارگران خانمی که زایمان کردند وسازمان تامین ۹۰ روز حق کارگران را تضییع کرده است چه کسی باید پاسخ دهد . انهم شش ماه باچه شرایطی دوسوم حقوق معنی حمایت را فهمیدیم پرداخت نرخ بیمه شده به روز و پرداخت سازمان یا تقلیل مبلغ یا تاخیرزمانی در محاسبه بدین طریق مبنای محاسبه مستمری میانگین دوسال آخر و پرداخت سایر تعهدات با تقلیل از بیمه بیکاری بگیرید تا محاسبه سایر غرامتها والنهایه اخراج از محیط کار چراکه نسل شیعه را افزایش دادیم درقانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت وخانواده کارفرما تا پایان شیر دهی حق اخراج ندارد ولی متاسفانه تا کارگر شرایط بارداری اش محسوس می شد اخراج می کنند .

امروز بخاطر هزینه های کمر شکن درمان می بینیم که فردی به جهت نداشتن پول بیمارستان خانم در منزل فارغ می شود ودچار خونریزی و فوت می کند یاد جمله شاخص امام خمینی(مدظل العالی ) افتادم که ایشان فرمودند که یک مسلمان زمانی که در بیماری درگیر است غیر از رنج مریض داری رنج دیگری نباید داشته باشد .
آری اگر بیمه تکمیل درمان نداشته باشید که حق حیات ندارید ….

قوانین مرتبط با بانوان در قانون کار در مبحث چهارم به آن اشاره شده است

‌ماده ۷۵ – انجام کارهای خطرناک،سخت و زیان‌آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن‌ممنوع است. دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

‌ماده ۷۷ – در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تأمین اجتماعی، نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود، کارفرما تا‌پایان دوره بارداری وی بدون کسر حق‌السعی کار مناسبتر و سبکتری به او ارجاع می‌نماید.

‌ماده ۷۸ – در کارهایی که دارای کارگر زن هستند کارفرما مکلف است به مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک پس از هر سه ساعت نیم ساعت‌فرصت شیر دادن بدهد. این فرصت جزء ساعات کار آنان محسوب می‌شود و همچنین کارفرما مکلف است متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن‌گروه سنی آنها مراکز مربوط به نگهداری کودکان (‌از قبیل شیرخوارگاه، مهد کودک و. . . ) را ایجاد نماید.

‌تبصره – آیین‌نامه اجرایی، ضوابط تأسیس و اداره شیرخوارگاه و مهد کودک توسط سازمان بهزیستی کل کشور تهیه و پس از تصویب وزیر کار و‌امور اجتماعی به مرحله اجراء گذاشته می‌شود.

همچنین شیفت شب کارگران خانم در جامعه اسلامی بسیار غیر منطقی است که بسیار آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد که در سفر ریاست جمهور در سمنان نیز مخالفت صریح بانوان در شیفت شب را تاکید نمودند .

قوانین که مطالعه می کنید می بینید بابت ظرفیترین موضوعات قانون گذار توجه وتدوین کرده است ولی متاسفانه تورم قوانین مشهود است ولی اجرای قانون که مهمترین اصول رضایتمندی شاغلین است ودر جهت رشد اقتصادی وکاهش وابستگی به نفت با نیروی فعال بانوان نقش پررنگی را می توان داشته باشد ایجاد نگردیده است .

ولی باید بدانید به نقش بانوان در جامعه اسلامی باید ویژه نگاه نمود وتصمیم گرفت بانوان در دو سنگر خانواده و کار در محیط کارخانه فعالیت می کند و پدر نیز با تلاشش برای کم کردن فاصله اش با خط فقر می دود ولی فرا مارتن است تمامی ندارد ونمی رسدچون خط پایانی ندارد .

این بخشی از یک زندگی نرمال است که می بینیم زنان خودسرپرست یا بد سرپرست چگونه تامین معاش می کنند که آنان قصه ای درام دارند .

یکی از نویسندگان جرم شناسی در مورد نقش بانوان در محیط کار منجر به تربیت ناقص فرزندان می شود که تعبیر ((شبه یتیمی)) را بکاربرد وبالاترین ریسک در معرض آسیبهای اجتماعی خانواده هایی هستند که مادران شاغل دارند اینجاباید نقش حمایت های واقعی مسئولین ومتولیان جامعه محسوس باشد بعنوان یک زن غالب خانم ها دوست دارند در منزل حضور داشته باشند تا فرزندانشان بیمه عاطفی وتربیتی کنند تا در معرض آسیب های اجتماعی قرار نگیرند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن