زندگی

افکار بسیار تلخ و منفی دارم !

کد خبر : 44073

۳۴ ساله‌ام. در محل کار، فشار روانی زیادی از سمت رئیسم به دلیل رفتارها و تصمیم ‌های عجیب ‌و ‌غریبش روی من است. گاهی فکر می‌کنم در شرکت ‌مان دست به خودسوزی بزنم به امید این که شرایط اصلاح شود و همه متوجه فشاری که روی من است، بشوند. گاهی هم فکر می‌کنم که با رئیسم دعوای مفصلی بکنم و بگویم که اخراجم کند. ذهنم خیلی درگیر این موضوع است. چه کنم؟

نویسنده : فرزانه شهریاردوست| کارشناس ‌ارشد روان ‌شناسی

صبح مشهد– بروز تنش یا عصبانیت در محیط کار امری گریزناپذیر است. حتی صبورترین و وظیفه‌‌شناس‌ترین کارمندان هم گاهی از یکدیگر دلخور یا ناامید خواهند شد و این قضیه طبیعی است. بنابراین به جای این ‌که امید داشته باشیم که هیچ‌گاه تنشی رخ ندهد یا به فکر تصمیمات عجیب برای رفع تنش باشیم، باید نحوه مدیریت‌ کردن این تنش‌ها در محیط کار را بیاموزیم.

به ‌دنبال راه‌حل ‌های دوستانه باشید
تنش بین شما و رئیس‌تان درباره موضوعات شخصی یا کاری ممکن است رابطه‌تان را دچار آفت کند. بنابراین در هنگام بروز اختلاف کاری به دنبال راهی برای حل اختلاف به دور از چشم دیگران و از طریق گفت‌وگو باشید. هیچ فردی انتظار ندارد که دو همکار الزاما بهترین دوستان یکدیگر باشند. بنابراین حل اختلاف قرار نیست به یک رفاقت صمیمانه منجر شود! بلکه باید باعث شود تا هر دو طرف در چارچوب حرفه‌ای ‌گری و نزاکت در کنار هم به کار کردن زیر یک سقف ادامه دهند. یادتان باشد که اگر به این فرایند به چشم سازش و مصالحه نگاه کنید، احتمالا طرف دیگر ماجرا هم به همان چشم به موضوع نگاه خواهد کرد. پس در اولین قدم لازم است در چارچوب ادب و نزاکت و به ‌صورت کاملا حرفه‌ای، اختلاف ‌ها را مدیریت کنید، نه با جنجال و دعوا در فضای کار.

بزنید به دل موضوع اختلاف!
قبل از این‌ که موضوع اختلاف و نحوه تمام ‌کردن اختلاف را به‌ خوبی متوجه شوید، شاید لازم باشد زمانی را به کشف دلایل وقوع آن اختصاص دهید. تلاش برای کشف دلایل باعث می‌شود تا موضوع مد نظر به شکل ریشه‌ای و دایمی حل شود و حل اختلاف، موضوعی موقت و صوری نباشد. گاهی اوقات دلیل بروز یک اختلاف آن چیزهایی که گفته شده یا انجام داده شده نیست، بلکه مسائلی است که در ظاهر گفته نشده یا انجام داده نشده است. شاید یکی از طرفین به دلیل نداشتن درک درست درخصوص یک موضوع یا سوء تفاهم آزار دیده باشد، توضیح این‌ گونه مسائل برای دیگران سخت و نیازمند یک توضیح شفاف و بازتابنده است، بنابراین قبل از این که به دل موضوع اختلاف بزنید، زمانی را برای کشف دلایل بروز آن اختصاص دهید.

رفتارهای نمایشی ممنوع
اقدام به خودسوزی یا هر نوع خودکشی نمایشی دیگری برای تحت تاثیر قرار دادن مدیرتان، اشتباه‌ ترین اقدامی است که می‌توان انجام داد! این کار نه تنها به اختلاف شما فیصله نمی دهد، بلکه رئیس شما با این پیش فرض که این اقدام صرفا نمایشی است، برای اقدامات بعدی شما هم ارزشی قائل نخواهد شد.

رها کردن؛ آخرین راه
اگر تلاش ‌تان برای مصالحه و حل اختلاف نتیجه‌ای نداد و به این جمع بندی رسیدید که مسائل دارد از دست خارج می‌شود و به ‌رغم تمام تلاش‌های شما قابل حل نیست، قبل از این که موضوع از نظر جسمی و روانی بیخ پیدا کند و به یک بحران یا مایه آزار و اذیت تبدیل شود و بیش از این به دردتان بیاورد، شاید بهتر باشد که درباره تغییر آن شغل بیشتر فکر کنید.

همچنین در صورت داشتن چنین افکاری با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ تماس بگیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن