اگر شما هم یکی از افرادی هستید که از خودروهای تولید شده توسط خودروسازان داخلی استفاده می کنید، احتمالا از عیب هایی که خودروهای تولید داخل دارند، مطلع هستید.
صبح مشهد– جدا از برخی کمبودها مثل زه بغل یا ضبط ماشین، خودروهای تولید داخل عیب هایی دارند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کتابچه سالانه خود آن ها را منتشر کرده که نشان می دهد در یک دهه اخیر این عیب ها در خودروهای داخلی وجود داشته است! در ادامه به این عیب ها پرداخته ایم.
عیب هایی با یک دهه قدمت
طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کتابچه سالانه خود منتشر کرده، «رگلاژ نبودن در خودروها»، «صدای اضافی در داخل اتاق»، «بد جا رفتن دندهها»، «پایین بودن شتاب» و «کوبیدن لاستیک» پنج عیب اصلی از دید مشتریان به شمار میروند.نکته عجیب این که در این گزارش قید شده که عیوب اول تا چهارم از سال ۹۲ به بعد همچنان ادامه داشتهاند. پایداری این عیوب نشاندهنده ضعف فنی و کیفیت نامناسب مونتاژ در خطوط تولید خودروسازان است و البته این واقعیت را نیز که شرکتهای خودروساز وقع چندانی برای رفع آن ها نگذاشتهاند، عیان میکند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ همواره با رصد عیوب مدنظر مشتریان و در راستای احترام به حقوق آن ها و جلب رضایتشان، تا حد امکان برای رفع ایرادات اقدام میکنند.
سهم عیب ها از نگاه مشتری
۱- رگلاژ نبودن در خودروها که رابطه مستقیم با مونتاژ خودروها دارد، با ۴۱٫۷ درصد سهم، بیشترین فراوانی را در بین عیوب مدنظر مشتریان در سال ۹۹ به خود اختصاص داده است.
۲- در رده بعدی ایرادات خودروهای داخلی از دید مشتریان، صداهای اضافی در داخل اتاق، جای گرفته است. به نظر میرسد این ایراد نیز با کیفیت مونتاژ خودروها در ارتباط بوده و سالهاست مشتریان از آن گلایه میکنند. طبق گزارش منتشر شده، سهم این ایراد ۱۸٫۷ درصد است.
۳- اما ایراد سوم مشتریان به خودروهای داخلی، باز هم یک مشکل آشنای دیگر به نام «بد جا رفتن دندهها» است. برای بسیاری از شهروندانی که مالک خودروی داخلی هستند یا سوار آن میشوند، خوب جا نرفتن دندهها نیز مانند رگلاژ نبودن درها و صداهای اضافی، قابل لمس است. البته سهم این ایراد در مقایسه با رگلاژ نبودن در خودروها بسیار کمتر بوده است. گزارش شرکت بازرسی نشان میدهد این ایراد در سال گذشته ۱۴٫۱ درصد فراوانی داشته است.
۴- ایراد بعدی مشتریان به خودروهای داخلی اما به پایین بودن شتاب آن ها مربوط میشود. این ایراد البته با موتورهای مورداستفاده در خودروها در ارتباط است، بنابراین به نظر میرسد رفع آن به تغییر و تقویت موتورها بستگی دارد. سهم این ایراد از عیوب اصلی (دارای بیشترین فراوانی) ۱۱ درصد بوده است.
۵- آخرین ایراد هم با ۹٫۱ در صدفراوانی مربوط به کوبیدن لاستیک ها بوده که علت آن ایراد در ساختمان کمک فنرهای استفاده شده است.