اسلاید شواقتصادی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

بیش از ۳۶ هزار خانوار در خراسان رضوی با کالابرگ الکترونیکی خرید کردند

کد خبر : 53024

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تاکنون ۳۶ هزار و ۳۰۷ خانوار یارانه بگیر در استان خرید انجام داده‌اند و تراکنش‌ها ۶۷ هزار و ۳۰۷ مورد است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، محمد امین بابایی امروز ۲۱ خرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تبیین طرح کالابرگ الکترونیکی در خراسان رضوی، اظهار کرد: این طرح اقشار کم درآمد جامعه را مد نظر قرار داده است. همچنین در این طرح به دنبال سلامت جامعه هستیم زیرا بر اساس تحقیقات بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه هزینه‌هایی را به کشور تحمیل کرده است، بنابراین هدف‌گذاری شده تا به سمت اقلام اساسی برویم. در ابتدا این طرح به صورت پایلوت در چهار استان در کشور اجرا و سپس از اسفند ماه سال گذشته به صورت سراسری در کل کشور به مرحله اجرا رسید

وی افزود: در اسفند ماه سال گذشته برای ثبت نام فروشگاه‌ها در خراسان رضوی فراخوان داده شد و تعداد زیادی فروشگاه در این طرح ثبت نام کردند. از اردیبهشت ماه سال جاری تا ۱۳ خرداد ماه فاز دوم این طرح در کشور اجرایی شده و از ۱۳ خردادماه تاکنون نزدیک به ۳۹ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان کالا در خراسان رضوی فروش رفته است که از این مبلغ ۲۱ میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان یارانه مردم و ۱۷ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان نیز به صورت نقدی مردم در خراسان رضوی خرید انجام داده‌اند. این طرح هنوز طرح اختیاری است و مردم اجباری برای استفاده از کالا برگ ندارند. اکنون پایلوت فاز دوم طرح کالابرگ الکترونیکی ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی است. از دهک یک تا ۹ مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی می‌توانند خرید کالا برگ انجام دهند که اگر در دهک یک تا سه باشند، ۲۰ درصد تشویقی آنها، ۸۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهار تا ۹ میزان تشویقی ۶۰ هزار تومان است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: در طرح کالابرگ الکترونیکی اجباری نیست که تنها از کارت بانکی یارانه استفاده شود بلکه زمانی که یارانه تبدیل به پول نقد شد باید از این کارت استفاده شود. مردم در این طرح می‌توانند هر برندی را خرید کنند، اما تفاوت هزینه در صورت گران بودن برند را باید از جیب خود پرداخت کنند.

بابایی افزود: در خراسان رضوی بر اساس آمارهای مرکز رفاه ایرانیان ۸۷۹ هزار و ۹۲۷ خانوار در سه دهک اول هستند که جمعیت آن‌ها ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۲۳۵ نفر است. این تعداد بعد از اجرای پایلوت فاز دوم طرح کالابرگ الکترونیکی مخاطب ما هستند.

بابایی با اشاره به ۱۱ قلم اساسی در طرح کالا برگ الکترونیکی بیان کرد: شیر کم چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات، گوشت منجمد گوساله، ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی بوده که سرانه برخی از این اقلام مشخص شده است اما این در اختیار خریدار است که به میزان نیاز خریداری کند. به دنبال این هستیم تمام فروشگاه‌ها در سطح استان مجوز فعالیت در این طرح را گرفته و در این طرح شرکت کنند. فروشگاه‌هایی که مجوز ندارند هم می‌توانند ابتدا در طرح ثبت نام و سپس مجوز دریافت کنند. ۱۲۲۱ فروشگاه زنجیره‌ای در استان پوز فعال دارند که از این میزان ۳۵۲ فروشگاه زنجیره‌ای در طرح مشغول خدمات رسانی هستند. تعداد فروشگاه‌های زنجیره ای بیشتر از این میزان بود که خود به خود به دلیل عدم خرید و نبود تراکنش در ماه پوزشان غیر فعال شد.

وی درباره دلایل عدم فعالیت برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان کرد: این موضوع به دلیل عدم تبلیغات مناسب و عدم انجام مداخله هدفمند بوده است. هدف ما این است که تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های خرد در استان در این طرح شرکت کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: ۶۶۷۶ فروشگاه خرد در استان در این طرح فعال هستند که ۶۸۳۴ پوز فعال دارند. جمع فروشگاه خرد و زنجیره‌ای فعال در طرح کالابرگ الکترونیکی در استان ۷۰۲۸ فروشگاه بوده و ۲۰۰۰ فروشگاه دیگر نیز در صف فعال سازی دستگاه پوز خود هستند. به دنبال این هستیم که ۱۰ هزار فروشگاه در استان در این طرح فعال شوند تا توزیع فروشگاهی در استان داشته باشیم. کلیه خدمات در این طرح به پذیرنده‌ها رایگان است و پولی از فروشنده دریافت نمی‌شود. در این طرح بازگشت پول به فروشگاه‌ها به ۲۴ ساعت رسیده است. باید به سمت اعتماد سازی حرکت کنیم. تحت هیچ شرایطی یارانه مردم قطع نمی‌شود. برخی از روستاها در استان امکان زیر ساختی ندارند و به همین به دلیل ایجاد فروشگاه‌های سیار نیز اندیشیده است تا مردم هزینه سفر به شهر ندهد.

بابایی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تاکنون ۳۶ هزار و ۳۰۷ خانوار در خراسان رضوی خرید انجام داده‌اند و تراکنش‌ها ۶۷ هزار و ۳۰۷ مورد است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره قیمت کالاها در طرح کالابرگ الکترونیکی تصریح کرد: ملاک قیمت اقلام در این طرح قیمت کف بازار است و قیمت‌ها توسط تعزیرات حکومتی بررسی می‌شود. با این سامانه هوشمند خیلی از رفتارهای مصرف کننده و فروشگاه‌ها بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سایر افراد خانوار می‌توانند بدون حضور سرپرست خانوار خرید انجام دهند، بیان کرد: سایر افراد خانوار می‌توانند کد *۵۰۰* ۱۴۶۳# را از خطوط همره اول و ایرانسل و کد *۱۴۶۳# از خطوط رایتل شماره گیری کنند.

بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص رفتار مصرف کننده‌ها در خراسان رضوی در خرید کالا گفت: در استان برنج و روغن بیش از سایر کالاها از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک خریداری شده است. برای اولین بار با اجرای این طرح به سمت ایجاد داده‌های ثبتی از رفتار مصرف کننده حرکت می‌کنیم. هدف گذاری بر سلامت جامعه است تا بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه کاهش یابد زیرا هزینه پیشگیری کمتر از درمان است.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن