اقتصادی

وزیراقتصاد:در کوتاه مدت جز پرداخت یارانه نقدی راهکاری نداریم

کد خبر : 43804

در حالی که طی روزهای اخیر درباره زمان حذف ارز ۴۲۰۰ و اجرای آزمایشی تغییر در اعطای سهمیه بنزین از هر خودرو به هر فرد اخبار متعددی داشتیم اما برخی خبرهای غیررسمی از کمرنگ شدن یا تعویق اجرای این دو طرح حکایت داشت،

صبح مشهد– با این حال اظهارات روز گذشته وزیر اقتصاد که تنها راهکار فوری در کوتاه مدت را افزایش یارانه نقدی دانسته است، نشان داد که عزم دولت برای تبدیل بخشی از یارانه ها چه یارانه ارزی (ارز ۴۲۰۰) و چه تغییر نظام سهمیه بندی بنزین از سهمیه به هر خودرو به سهمیه به هر فرد، جدی است.

به گزارش تسنیم،‌ در نشستی که عصر پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ در دانشگاه قم با حضور وزیر اقتصاد و جمعی از اقتصاددانان اسلامی برگزار شد، عمده نقدها حول و حوش شوک درمانی و سیاست‌های تعدیلی و نئوکلاسیکی همچون حذف ارز ترجیحی و یارانه‌های انرژی بود.در ادامه این جلسه وزیر اقتصاد درخصوص بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای است که نابرابری را کاهش می‌دهد.

معضلات چندین ساله را اگر دست اندرکاران خواهان اقدام هستند، باید جامعه را برای تاب آوری به ثمر نشستن سیاست های اصلاحی آماده کنند و این زمان می‌طلبد.بنابراین جز پرداخت یارانه نقدی راهکار فوری نداریم! اما راهکارهای بلندمدت‌تر ان شاء ا… در یک سال آینده ثمر می دهد. از امسال شفافیت بانکی و شرکت های دولتی را شروع می‌کنیم ولی از سال بعد اصلاحات امسال ثمر خواهد داد.سید احسان خاندوزی سیاست دولت درباره ارز ۴۲۰۰ را به معنای سپردن نرخ ارز به بازار ندانست و گفت: قطعا سیاست اقتصادی دولت سیزدهم در خصوص ارز ۴۲۰۰ واگذاری آن به نظام بازار نیست.

نه تنها در شرایط جنگ اقتصادی عاقلانه نیست بلکه غیر از آن هم در ایران همین سیاست مهم هست اما سیاست های ارزی، برای وارد کردن برخی نهاده ها و محصولات کمک ویژه ای در نظر می گیریم که اگر همان را برای تولید داخل لحاظ می کردیم به هدف اقتصاد مقاومتی نزدیک تر است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن