اقتصادی

چقدر از طرح بنزینی گیرتان می آید؟

کد خبر : 43743

سامانه ای که با محاسبه تعداد افراد و خودروهای خانواده به یک سوال پاسخ می دهد

صبح مشهد– تغییر در روند یارانه بنزین به سود یا زیان ماست؟ این سوالی است که این روزها بیشتر مردم مطرح می کنند. روز گذشته وزیر نفت از اختصاص ماهیانه ۱۵ لیتر بنزین به حساب همه مردم ایران خبر داد. پس از این که در روزهای اخیر نامه ای در خصوص اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها در جزیره قشم و کیش رسانه ای و اعلام شد که از این پس، سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، جواد اوجی اعلام کرد که بر حسب صلاح تیم اقتصادی دولت با رفع ابهامات کارشناسی این برنامه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وزیر نفت درباره توزیع یارانه بنزین با اعلام این که دولت سیزدهم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اظهار کرد: هم اکنون ما ۲۷ میلیون کارت سوخت در کشور داریم دولت مصمم است یارانه‌ای که امروز به خودروها داده می‌شود به تمامی مردمی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد و بتوانند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند. وی افزود: کار کارشناسی صورت گرفته که توزیع بنزین عادلانه شود و همه می‌توانند از این فراورده بهره‌مند شوند. وزیر نفت تاکید کرد:‌ هیچ گونه افزایش قیمتی در دستور کار نیست و برنامه این است که همه بتوانند از یارانه سوخت بهره‌مند شوند. طرح دولت کمک به آن دسته از مردمی است که خودرو ندارند. پس از انتشار این خبر و در چند روز اخیر، سامانه‌ای به نام انرژی‌یار طراحی شده و سر زبان ها افتاده است که افراد با مراجعه به آن می‌توانند بررسی کنند که با تغییر طرح سهمیه‌بندی بنزین، وضعیت مالی خانوارها چه تغییری می‌کند.

با طرح اختصاص بنزین به افراد چقدر سود یا ضرر می کنیم؟
همان طور که قبلا هم گفتیم بنا بر نامه و دستور معاونت اقتصادی دولت، قرار است سهمیه‌بندی بنزین در دو جزیره کیش و قشم تغییر کند. بنا بر این طرح، قرار است سهمیه بنزین در این دو جزیره به جای خودرو به افراد اختصاص یابد و اگر این طرح موفقیت‌آمیز بود، به کل کشور تعمیم داده شود.پیش از این نامه، اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف، از طرحی مشابه رونمایی کرده بود. طرحی که می‌گفت بنزین به جای خودروها به افراد تخصیص داده شود.این اندیشکده همزمان از سامانه‌ای به نام انرژی‌یار (energyyar.com) رونمایی کرد که در آن، کاربران با جواب دادن به یکی دو سوال می‌فهمیدند که با اجرای این طرح، چه میزان سود عایدشان می‌شود.

با فروش بنزین به پرمصرف ها چقدر گیرمان می آید؟!
در صفحه ورودی این سامانه آمده است: «با اجرای تغییر سهمیه‌بندی بنزین، هر ایرانی ماهیانه ۱۵ لیتر سهمیه دارد و می‌تواند این حق را در بازاری آنلاین خرید و فروش کند. در این طرح، قیمت بنزین بیشتر نمی شود و مردم می‌توانند سهمیه خود را در یک بازار آنلاین به پرمصرف‌ها بفروشند. »گام بعدی سامانه این است که از افراد می‌خواهد که با جواب دادن به چند سوال درباره تعداد اعضای خانوار و میزان مصرف بنزین ماهیانه، ببینند که با اجرای این طرح چقدر ماهیانه «گیرشان می‌آید»! نکته جالب این است که این سامانه به افراد نشان می‌دهد که اگر بنزین نزنند، با پول آن می توانند چند وعده چلومرغ بخورند یا چند شانه تخم مرغ بیشتر می‌توانند بخرند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن