یادداشت روز

مجلس ۷۵ نماینده دارد آیا؟!

کد خبر : 43702

نویسنده: غلامرضا بنی اسدی

صبح مشهد– یکی از دوستان پرسید: مجلس شورای اسلامی چند نماینده دارد؟ تعجب کردم اول و پاسخ دادم باید ۲۹۰ نماینده باشند منتهی در آغاز هر دولت، چند نماینده به شوق خدمت بیشتر، به دولت می‌روند و امروز هم گمان کنم ۲۸۴ نماینده داشته باشیم. سری تکان داد و «فکر نمی‌کنم»ی گفت و با ماشین حساب گوشی خودش یک محاسبه انجام داد و گفت: باید ۷۵ نماینده داشته باشیم!

با تعجبِ بیشتر پرسیدم چطور حساب کردی که به این عدد رسیدی؟ پاسخ داد: خیلی ساده؛ ۲۸۴ را منهای ۲۰۹ کردم شد ۷۵٫ باز هم تعجبم بیشتر از قبل شد. هم زبانم و هم نگاهم به پرسش شد که یعنی چه؟

نگاهی از جنس آدم هوشیار به ساده‌دلانی مثل ما انداخت و برگه یک خبر را جلویم گذاشت به این شرح؛ «احتراماً طرح ذیل که به امضای ۲۰۹ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی) – براساس ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه و اجرایی شدن آن توسط دولت محترم از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۹ به میزان ۹۰ درصد حقوق و مزایا شاغل متناظر و هم ردیف (مشابه)؛ بدین‌وسیله جهت تصویب و دائمی نمودن آن در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد و من بعد هرگونه افزایشی که برای شاغلین عملیاتی و اجرایی گردد ۹۰ درصد ناخالص آن برای بازنشستگان قابل محاسبه و پرداخت است.

عنوان طرح – طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
ماده واحده – دولت مکلف است ۹۰ درصد ناخالص حقوق و مزایای شاغلین و افزایش سنواتی ایشان را در مورد بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری، محاسبه و پرداخت کند.» بعد هم گفت: حتماً آن ۲۰۹ نماینده دغدغه‌مند و دلسوز از مجلس رفته‌اند که پی طرح خود را نمی‌گیرند. آدم که نسبت به مطالبه و امضای خود بی‌توجه نمی‌شود. حتما رفته‌اند پس مجلس نمی‌تواند بیش از ۷۵ نماینده داشته باشد!

این‌بار من از آن نگاه‌های مخصوص به او انداختم – تا انتقامِ نوع نگاه او را گرفته باشم – و گفتم: به تاریخ طرح اگر نگاه کنی همه چیز دستت می‌آید. اول مهر ۱۳۹۹، دولت روحانی سر کار بوده و نمایندگان مجلس با اقتدار تمام پیگیر حق بازنشستگان بودند. آن زمان، این حق مسلم پیرمردان و پیرزنان بود که عمری را صرف عمران و آبادانی وطن کرده بودند اما امروز از پایان دولت روحانی قریب به ۵ ماه می‌گذرد. الان قصه فرق کرده، دائمی شدن آن پیشکش، در افزایش حقوق و مستمری سال ۱۴۰۱ که ناظر به تورم ۱۴۰۰ است هم دست و دلشان می‌لرزد. تورم ۵۰ درصدی را می‌خواهند با افزایش ۵ تا ۲۹ درصدی جبران کنند آن وقت تو دنبال آن طرح و آن ۲۰۹ امضا هستی؟ البته شاید ۵ درصد دوستان برکتش آنقدر باشد که نه‌تنها ۵۰ درصد تورم سال ۱۴۰۰ که ۵۰۰ درصد چندین سال گذشته را هم جبران کند!

بالاخره دولت انقلابی باید یک فرقی با دولت لیبرال داشته باشد یا نه؟! اگر برکتش یک به ده نباشد که در عدالت نظام آفرینش باید تردید کرد!

او که با پاتکِ سنگینِ کلمات من مواجه شده بود، شرمگینانه گفت: آخر جناب رئیس محترمِ مجلس وقتی سودای ریاست جمهوری داشت، از یخچال خالی بازنشستگان، ناراحت و غمگین بود پس چرا نه به لایحه دوفوریتی دولت توجه کرد و نه به طرح ۲۰۹ نماینده انقلابی مجلس؟ گفتم اون مال تبلیغات انتخاباتی است که «که انجام داده و که پرسیده» مگر دیگران کم وعده دادند و کدامشان را عمل کردند که سردار قالیباف ما عمل کند. همشهری ما را غریب گیر آوردین؟ مگر نامزد‌های جمع شده در دولت سیزدهم، به وعده‌هاشان عمل می‌کنند که تو رفتی و وعده‌های انتخابات دوازدهم را از آرشیو بیرون می‌کشی؟

این را هم اضافه کردم که نگران آن ۲۰۹ نفر هم نباش. همه – الحمدلله – سالم و شاداب در مجلس مشغول خدمت هستند. تو برو دنبال لایحه دولت روحانی را از خودش بگیر. از طرف من هم – با خشم مضاعف – یقه‌اش را بگیر که چرا لایحه‌اش اجرایی نمی‌شود. سراغ همشهری‌های ما نروی. ما مشهدی‌‌ها روی همشهری‌‌هامان غیرت داریم!

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی / شمـاره ۱۲۱۵۸ / یکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ / صفحه ۳ / خبر

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن