اسلاید شوشهری

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا تشریح کرد

استفاده از تسلیحات ساخته‌شده شرکت‌های دانش‌بنیان در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

کد خبر : 55431

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا گفت: تجهیزات و تسلیحات استفاده شده در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده بود.

به گزارش صبح مشهد، امیر سرتیپ رضا آذریان امروز ۹ آبان‌ماه در نشست خبری تبیین و تشریح ابعاد و اهداف رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی محوری آجا که در قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا برگزار شد، اظهار کرد: این رزمایش با محوریت قرارگاه شمال شرق و با حمایت هیات رئیسه نیروی زمینی ارتش به نام آقا علی ابن موسی الرضا(ع) در ۳ و ۴ آبان‌ماه در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد. منطقه و یگان‌های رزمایش‌دهنده به پرچم گنبد بارگاه منور آقا علی ابن موسی الرضا(ع) متبرک شدند.

وی با بیان اینکه یگان‌هایی از تمام نیروهای زمینی ارتش از چند استان شرکت کردند، عنوان کرد: قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق طراحی عملیات را با تدابیر هیات رئیسه نیروی زمینی ارتش انجام داد. یگان‌های متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش، یگان‌های زرهی، مکانیزه هجومی، توپخانه، موشکی، پهبادی، جنگ الکترونیک، یگان قدرتمند هوانیروز نیروی زمینی، کل سامانه‌های سایبری اطلاعات و عملیات و مهندسی، پشتیبانی، خدمات رزمی و فاوا در این رزمایش به طور کامل شرکت کردند. یگان‌های واکنش سریع و هوابرد نیز نقش بسیار مهمی داشتند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا افزود: ترابری و پشتیبانی این نیروها و بردن آن‌ها به منطقه رزمایش کار مهمی بود و یگان‌ها از خراسان رضوی بیش از هزار کیلومتر جابه‌جا شدند. استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و تهران در این رزمایش شرکت کردند.

آذریان بیان کرد: تجهیزاتی که در این رزمایش استفاده شد، دارای چهار ویژگی دورزن و دقیق‌زن بودن، هوشمند بودن، قابلیت اتوماسیون شدن تجهیزات و شبکه‌محور شدن بود. اقداماتی که ما در محل رزمایش انجام می‌دادیم، در مشهد توسط نیروها مشاهده می‌شد. این رزمایش یک برنامه آموزشی برای مراکز آموزشی ما نیز بود.

وی با اشاره به اهداف رزمایش اضافه کرد: ارزیابی سطح توانمندی یگان‌های رزمی و نیروی زمینی ارتش، مرور تاکتیک‌های قبلی و بررسی تاکتیک‌های آینده بر اساس تجهیزات و تسلیحاتی که اخیرا اضافه شده، مواجه شدن با تهدیدات آینده و تامین امنیت پایدار در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از جمله اهداف رزمایش بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا خاطرنشان کرد: جابه‌جا کردن نیروها از استان‌ها به منطقه رزمایش در کمتر از ۲۴ ساعت به طور کامل انجام شد که نشان می‌دهد نیروی زمینی ارتش که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید از تحرک بسیار بالایی برخوردار باشد، تجهیزات ما در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین سرعت به منطقه اعزام شد که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این رزمایش بود.

آذریان ادامه داد: اینکه تمام نیروهای نیروی زمینی با هم در یک منطقه حاضر شوند، هماهنگی خوبی داشته باشند و اهداف از پیش تعیین‌شده را اجرا کنند، هدف بسیار مهم و ارزشمندی بود. استفاده از بیش از ۳۰۰ بالگرد هوانیروز در یک زمان کوتاه بی‌نظیر بود. سال گذشته ۲ بالگرد در شب استفاده شدند که امسال به بیش از ۱۰ فروند رسید که در چند عملیات و در بدترین شرایط آب‌وهوایی شرکت کردند.

وی افزود: اجرا و هدایت یک عملیات پدافند توسط یگان‌های متحرک هجومی و زرهی در سطح و ساحل برای اولین بار اتفاق افتاد. رزمایش اطلاعاتی بسیار قوی نیز در منطقه انجام شد. در نهایت عملیات آفندی هم به اجرا درآمد. پشتیبانی بسیار خوب و نزدیک نیروی جنگنده‌های هوانیروز را داشتیم. اجرای آتش توپخانه با بردهای بلند و کوتاه و پرتاب‌های موشکی از دیگر اقدامات بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا با بیان اینکه تجهیزات و تسلیحات استفاده‌شده در رزمایش توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده بود، عنوان کرد: سامانه‌های موشکی توسط این شرکت‌ها ساخته شد و توانستیم به اهدافمان برسیم. موشک فتح ۳۶۰ که بیش از ۱۸۰ کیلومتر برد دارد، موشک فجر ۵، با ۱۱۰ کیلومتر برد، موشک‌های دهلاویه، موشک‌های الماس و موشک شفق از جمله تجهیزات استفاده‌شده بود.

آذریان اضافه کرد: برد موشک‌های هوانیروز در گذشته ۳ کیلومتر بود که اکنون به ۲۰ کیلومتر رسیده و می‌تواند بالگرد دشمن را هدف قرار دهد. موشک‌های سامانه مجید، موشک ضدپهبادی است که در کوتاه‌ترین زمان اولین موشک را به هدف زد. موشک توپخانه بصیر هوشمند است و برای اولین بار نقطه هدف را به طور کاملا دقیق زد که بی‌نظیر بود. سامانه‌های پدافندی که در این رزمایش استفاده کردیم، سامانه پدافندی پهبادی فاتح و پرسه‌زن سینا بود. موشک‌های انهدامی آرش و موشک‌های زمین‌پایه نیز در رزمایش استفاده شد.

وی با بیان اینکه هدف یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش انهدام دشمن به طور کامل است که در این رزمایش کار خود را به خوبی انجام دادند، اظهار کرد: در کنار نیروهای مهندسی، نیروهای واکنش‌سریع، عملیات سریع و غافلگیرانه انجام دادند و دشمن فرضی را منهدم کردند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا گفت: روحیه سلحشوری، ولایت‌مداری، دلاورمردی و جسارت بسیار خوب نیروهای ما اعم از سرباز تا افسران و درجه‌داران در این رزمایش برای ما مهم بود. ارزیابان قرارگاه مرکزی خاتم عملیات را ارزیابی کردند. بر اساس ارزیابی ما موفقیت رزمایش بسیار خوب و در سطح عالی بود. تجهیزاتی که در اختیار ما قرار گرفت و برای اولین بار استفاده کردیم، به نحو بسیار خوبی به اهداف خود اصابت کرد. در این رزمایش هیچگونه حادثه و سانحه منجر به تلفات نداشتیم.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن