اسلاید شوشهری

افزایش انواع خشونت خانگی در سال جاری در خراسان رضوی

کد خبر : 43265

بیش از ۳۵۰۰ مورد کودک‌آزاری در شش ماه اول امسال از طرق مختلف به اورژانس اجتماعی خراسان رضوی گزارش شده است.

صبح مشهد– به گفته مسؤول اورژانس اجتماعی خراسان رضوی، این میزان گزارش کودک‌آزاری نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

نسیم بوستانی گفت: در این مدت همسرآزاری نیز با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به نیمه اول سال گذشته، روبرو بوده است.

وی همچنین سالمند آزاری با رشد ۸ دهم درصدی، والدآزاری با افزایش ۶ دهم درصدی و معلول‌آزاری با فزایندگی ۷ دهم درصدی را سه نوع از گزارش‌های خشونت خانگی عنوان کرد و گفت: بیشترین افزایش در بین خشونت‌های خانگی، پس از کودک‌آزاری، مربوط به همسرآزاری می‌باشد که با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه بوده است.

بوستانی یادآور شد: ما همه‌ی انواع خشونت را محکوم و عوامل این خشونت‌ها را با گزارش‌های مددکاری متقن، به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم اما واقعیت این است که باید کارهای فرهنگی و آموزش‌های گسترده‌تری در این زمینه صورت گیرد تا برخورد خشونت‌آمیز از خانواده‌ها رخت بربندد.

وی ادامه داد: همیشه تأکید کرده‌ایم و باز هم می‌گوییم آمار خشونت خانگی که ما در دست داریم فقط گزارش‌هایی است که به اورژانس اجتماعی داده می‌شود و ما هیچ اطلاعی از میزان واقعی این نوع خشونت نداریم مگر اینکه تحقیقات میدانی توسط نهادهای مسؤول تهیه و در اختیار بهزیستی قرار گیرد.

وی در عین حال گفت: خوشبختانه، گزارش‌های مردم به اورژانس اجتماعی در رابطه با خشونت، نسبت به گذشته افزایش یافته که نشان از اعتماد بیشتر مردم به سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی دارد.

وی در خصوص گزارش‌های همسرآزاری به اورژانس اجتماعی گفت: همسرآزاری جسمی، روانی، غفلت و مسامحه و آزار جنسی، به ترتیب دارای بیشترین گزارش‌ها به اورژانس اجتماعی می‌باشند.

مسؤول اورژانس اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: بیشتر کودک‌آزاری‌هایی که به اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود به صورت ضرب و جرح یا محبوس کردن و محروم کردن کودکان است که علاوه بر مباحث تخصصی و عوارض طولانی مدت بر کودکان از نظر قانونی نیز جرم محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: کشور ما عضو کنوانسیون جهانی حقوق کودک است و مجلس شورای اسلامی نیز قوانین بسیار خوبی برای حفظ حقوق کودکان تصویب کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر بودن گزارش‌های خشونت فیزیکی در میان انواع خشونت‌ها، نشان دهنده‌ی میزان خشم و عصبانیت و عدم مهارت کنترل خشم در بین افراد است که بررسی دلایل آن و نحوه کاهش و کنترل آن در جامعه، بر عهده‌ی سازمان‌های ذیربط از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد.

بوستانی گفت: سالمندآزاری، معلول آزاری و والدآزاری نیز متأسفانه در جامعه وجود دارد که حتی موارد کم آن نیز نگران کننده است زیرا نشان دهنده‌ی بالا رفتن میزان خشونت بین خانواده‌ها می‌باشد.

وی اعتیاد را عامل مهمی در بالا بودن میزان خشونت‌های خانگی عنوان کرد و گفت: بررسی‌های کارشناسان اورژانس اجتماعی، بیشتر این آسیب‌ها را به پدیده‌ی اعتیاد مرتبط می‌کند که این نیز الگویی برای برنامه‌ریزان استان است که در مورد کنترل و کاهش اعتیاد، اقدامات و برنامه‌های جدی‌تری پیش بگیرند.

مسؤول اورژانس اجتماعی خراسان رضوی گفت: به نظر می‌رسد اعتیاد، بیماری‌های روحی و روانی، بهانه‌گیری‌های بی‌مورد با تمرکز بر مسائل اقتصادی، عمده‌ترین عوامل بالا رفتن میزان خشونت‌های خانگی هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن