اسلاید شواقتصادی

به همت OSEC صورت پذیرفت:

ورود هدفمند بازار سرمایه به صنعت زعفران، زمینه ساز صیانت از زعفران ایرانی

کد خبر : 43134

زعفران ایران در سال‌های اخیر با مشکلات گوناگونی روبرو بوده است که مهم‌ترین آن را می‌توان عدم رشد متناسب قیمت آن دانست. طی ۱۰سال گذشته قیمت زعفران در سطح بین‌المللی روندی نسبتا ثابت را طی کرده است. این درحالیست که به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح در داخل کشور شاهد کاهش ارزش دلاری زعفران بوده‌ایم که موجب کاهش درآمد ارزی حاصل از صادرات این محصول علی‌رغم افزایش حجم صادرات گشته است. برای رفع این مشکل، سازمان بین‌المللی OSEC اقدام به برگزاری نشستی با همکاری «مجمع ملی حامیان زعفران ایران» در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با محوریت ورود هدفمند بازار سرمایه به صنعت زعفران و با حضور نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و سازمان بورس کالا ایران، فعالان بازار سرمایه، فعالان عرصه صادرات زعفران، مدیران انبارهای بورس زعفران، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری زعفران و مدیران شرکت‌های سبدگردان نمود.

به گزارش خبرنگار صبح مشهد، در این نشست درخصوص افزایش بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوص و بازار سرمایه در جهت بازارگردانی و حمایت از زعفران، افزایش اطمینان کشاورزان از تحویل محصولات به انبارهای بورس زعفران، ایجاد زمینه‌های فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی درخصوص گواهی سپرده زعفران و مزایای آن، ایجاد شرایط و امکان سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در بورس کالا توسط سازمان بورس، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، آماده‌سازی ایجاد رینگ صادراتی زعفران توسط سازمان بورس، ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری سبدگردان‌ها و صندوق‌ها در بورس آتی و همچنین حمایت دولت، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی درخصوص افزایش انبارهای بورس زعفران بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

به موجب این نشست که باهماهنگی سازمان بین‌المللی مدیریت تولید و صادرات زعفران (OSEC) برگزار گردید و همچنین ایجاد حلقه ارتباطی مدیریت شده با مشارکت مجلس شورای اسلامی، فعالان بخش خصوصی و هم‌چنین نهادهای فعال در بازار سرمایه، امروزه شاهد حرکت بها و ارزش زعفران به سمت جایگاه واقعی خود هستیم.

این افزایش قیمت علی رغم تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاهش میزان تولید زعفران، توانسته موجبات رضایت فعالان زنجیره ارزش زعفران را اعم از فعالان عرصه کشت و زراعت، فعالان عرصه فرآوری، فعالان عرصه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری و برخی از فعالان عرصه صادرات، با شکستن انحصار دلالان و دست‌های پنهان این محصول فراهم نماید.

پیش بینی می‌شود با توجه به روند صعودی بهای زعفران، برخلاف سالیان گذشته تا پایان فصل برداشت، زعفران با کاهش قیمت روبرو نشود. این اتفاق در کنار حمایت از امر صادرات این محصول استراتژیک ملی می‌تواند زمینه‌ساز تحقق چشم‌انداز تولید پایدار و همچنین اقتصاد بدون نفت از طریق ترویج محصولات و فرآورده‌های زعفران‌پایه، به‌عنوان مهم‌ترین عامل در بهره‌گیری داخلی از ارزش افزوده زعفران، گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن