شهری

صدور ۱۱۸۵ فقره مجازات جایگزین حبس در خراسان رضوی در دو سال اخیر

کد خبر : 30657

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان رضوی گفت: در سه ماه ابتدای سال گذشته، در خراسان رضوی ۵۵٨ رأی درخصوص مجازات جایگزین حبس صادر شد که این تعداد در سال جاری به ۶٢٧ رأی رسیده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، سید امیر مرتضوی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به وجود ۲ هزار عنوان مجرمانه در قوانین جزایی کشور ادامه داد: باید تلاش کنیم از همه ظرفیتها برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری و افراد به زندان استفاده کنیم، مجازات‌های جایگزین را یکی از راه‌های مؤثر در این زمینه عنوان کرد.

وی افزود: کاهش جمعیت کیفری به‌ویژه در جرایم سبک مورد تاکید قوه قضائیه است و تا می‌توانیم باید از مجازات زندان استفاده نکنیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر انسانی جایزالخطاست و باید زمینه بازگشت افراد به جامعه فراهم شود و از طرق مختلف قانونی می‌توان موجبات زندانی نشدن فرد را فراهم کرد.

مرتضوی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از تاکیدات دوره جدید مدیریتی قوه قضائیه است و همه باید در این خصوص ایفای نقش کنند، بر عدم برچسب‌زنی تاکید و اظهار کرد: وقتی جامعه به یک زندانی که مجازات خود را کشیده و به جامعه بازگشته به‌عنوان مجرم نگاه می‌کند، این فرد مأیوس و سرخورده می‌شود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به جلوگیری از تعطیلی ٣١٨ واحد تولیدی در استان بدون تشکیل پرونده در سال گذشته، افزود: با حفظ اشتغال، زندانی‌ها و جرایم کاهش می‌یابد.

وی گفت: در شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا همه تلاش ما برای این است که ورودی زندان‌ها کاهش یابد و با بهره‌گیری از ظرفیت قانونی مجازات جایگزین حبس، از مجازات زندان تنها برای جرایم خاص استفاده شود و باید قضات را به این سمت و سو هدایت کرد.

مرتضوی افزود: در سه ماه ابتدای پارسال در استان خراسان رضوی ۵۵٨ رأی در خصوص مجازات جایگزین حبس صادر شد که این تعداد امسال به ۶٢٧ رأی رسیده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: در جشنواره کشوری رأی، که سال گذشته با موضوع مجازات جایگزین حبس برگزار شد، ٢٢۵ رأی جایگزین از خراسان رضوی ارسال و از سه رأی قدردانی شد.

وی تشکیل کمیته حل اختلاف در هیأت‌های مذهبی با به‌کارگیری قضات دادگستری را اقدامی در راستای تحقق سند تحول قوه قضاییه توصیف کرد و گفت: در این راستا سال گذشته ١١٠ مورد اختلاف بدون تشکیل پرونده در این کمیته حل شد همچنین کمیته حل اختلاف برای حل مشکلات مجتمع‌های تجاری پس از شیوع ویروس کرونا تشکیل که تاکنون مشکلات ۶٨۵ واحد تجاری در این کمیته حل شده است.

مرتضوی گفت: قانون کاهش مجازات حبس که تیرماه امسال مصوب شد زمینه آزادی ۶ هزار زندانی را فراهم می‌کند و برای تشویق قضات به استفاده از ظرفیت قانونی مجازات‌های جایگزین حبس، در سه ماهه ابتدایی سال جاری ٣۵ قاضی تشویق شدند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: از حدود ١٨ هزار زندانی استان ۶ هزار و ۶۰۰ زندانی می‌توانند با بهره‌گیری از قانون مجازات جایگزین حبس آزاد شوند.

وی اظهار کرد: برخی قضات از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده می‌کنند، مثلا قاضی یکی از شعبات حدود ۱۰۰ مورد حکم جایگزین حبس صادر کرده است و قضاتی که این قانون را رعایت نمی‌کنند نیز شناسایی شدند و این موضوع را در ارزشیابی قضات لحاظ می‌کنیم.

مرتضوی تصریح کرد: مجرمان جرایم امنیتی مشمول مجازات جایگزین حبس نمی‌شوند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه ٢٨ دستگاه اجرایی به‌عنوان دستگاه پذیرنده در موضوع مجازات جایگزین حبس مشخص شده‌اند از عدم همکاری لازم بسیاری از این دستگاه‌ها با دادگستری گلایه کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن