شهری

سرقت تجهیزات مخابراتی هزینه اپراتورها را افزایش داده است

کد خبر : 42974

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور گفت: سرقت تجهیزات از ایستگاههای مخابراتی و سایت‌های بی.تی.اس تلفن همراه هزینه زیادی را به اپراتورهای تلفن همراه تحمیل کرده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، محمد شمسایی روز دوشنبه افزود: تداوم این روند در مجموع هزینه نگهداری تجهیزات و شبکه را برای اپراتورهای تلفن همراه به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد: سرقت کابلهای مسی شبکه مخابرات و تجهیزات سایتهای بی.تی.اس تلفن همراه آن قدر زیاد و سریع روی می‌دهد که اپراتورها برای تامین مجدد تجهیزات تاسیسات مخابراتی و راه‌اندازی شبکه ارتباطی با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت: سرعت و دفعات این سرقتها به حدی است که مشاهده شده یک سایت مورد دستبرد سارقان در پی اقدامات تخصصی برای ترمیم و راه‌اندازی آن به فاصله تنها یک هفته دوباره مورد سرقت قرار می‌گیرد.

شمسایی هدف بسیاری از آسیبهای وارده به تجهیزات مخابراتی را سرقت سیم و کابل مسی ذکر و بیان کرد: کابینهای بی.تی.اس تلفن همراه نیز در همین چارچوب مورد دستبرد سارقان خرابکار قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دزدان تجهیزات مخابراتی هنگام دستبرد به سایتها و مواجهه با فیبرنوری، کل کابین بی.تی.اس تلفن همراه را سرقت و همین کابین را پس از لخت کردن آن در گوشه‌ای رها می‌کنند و همین اقدام خرابکارانه سارقان تجهیزات مخابراتی باعث ایراد میلیاردها ریال ضرر به اپراتورهای تلفن همراه می‌شود.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشورگفت:سارقان خرابکار در دستبرد به پستهای بی.تی.اس تلفن همراه اقلامی چون فنس، باطری، کولر گازی، تجهیزات تخصصی خنک‌کننده، دوربین نظارتی و حتی بخشی از دکلهای مخابراتی را غارت می کنند.

شمسایی افزود: هم‌اینک به طور ماهانه گزارشهای متعددی از دستبرد سارقان دکلها و تجهیزات مخابراتی به مجموعه نظارتی شرکت مخابرات در شمال شرق کشور ارائه می‌شود گرچه گاه این سرقتها منجر به از کار افتادن سایتهای بی.تی.اس نمی‌شود ولی پایدار نگهداشتن فعالیت سایت و عملیات ارتباطی در چنین سایتهایی نیازمند هزینه و کار تخصصی برای تجهیز دوباره آنهاست.

وی ادامه داد: علاوه بر گزارش سرقتها به نهادهای امنیتی، انتظامی و استانداریهای منطقه، ظرف چهار ماه اخیر اپراتورهای مخابراتی ملزم به رعایت الزامات امنیتی و ارتقای کارآیی تجهیزات برای مقابله با دستبرد به ایستگاههای مخابراتی شده‌اند.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت: برخی از سایتهای مخابراتی آن قدر ارزشمند هستند و یا در برخی مناطق آمار سرقتها به حدی زیاد است که اپراتورها ناگزیر از به کارگیری مستقیم نیروی انسانی برای حفاظت آنها شده‌اند.

شمسایی افزود: اپراتورها همچنین استفاده از دزدگیرهای الکترونیکی و دوربینهای نظارتی را در محدوده سایتهای بی.تی.اس برای مقابله با دستبرد و پیشگیری از سرقتهای خرابکارانه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: تراکم جمعیت در جغرافیای جنوب خراسان رضوی و همچنین خراسان جنوبی رضوی کم است و مکان استقرار سایتهای مخابراتی از مراکز جمعیتی فاصله دارند لذا زمینه سرقت در این منطقه فراهم‌تر به نظر می‌رسد با این وجود سرقت تجهیزات مخابراتی در جنوب خراسان رضوی و همچنین خراسان جنوبی کمتر از مناطق مرکزی و شمالی خراسان رضوی، گلستان و خراسان شمالی رخ می‌دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن