اقتصادی

یک تولید کننده ماهی مطرح کرد:

افزایش هزینه‌های تولید و گرانی ماهی قزل آلا

کد خبر : 42816

یک تولید کننده ماهی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید ماهی قزل آلا گفت: حدود ۵۰ درصد از تولید کنندگان ماهی امسال به علت خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه‌ماهی را انجام دهند و برخی دیگر نیز تولیدی انجام نداده و کارگاه‌های خود را تعطیل کردند. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید ماهی برای تولید کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی ۸۵ هزار تومان است درحالی‌که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نقطه امنی برای تولید کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، علیرضا نخعی راد در خصوص افزایش قیمت ماهی قزل آلا در بازار اظهار کرد: افزایش قیمت ماهی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، داروها، هزینه‌های کارگری، هزینه‌ خدمات ‌برق، حمل‌ونقل و… است. البته هنوز این قیمت نقطه امنی برای تولید کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد. همچنین ممکن است در طول تولید تلفات یا مشکلاتی داشته باشیم.

کارخانجات تولید خوراک ماهی طی سه ماه گذشته حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند

وی افزود: امسال به دلیل خشکسالی و نبود سرمایه، برخی از کارگاه‌ها سقف تولید خود را کاهش دادند و این موضوع موجب شد تا تولید کنندگان بتوانند ماهی را با قیمتی به فروش برسانند که متحمل ضرر نشوند. همچنین کارخانجات تولید خوراک نیز طی سه ماه گذشته حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

این تولید کننده ماهی با اشاره به علل افت‌ تولید ماهی عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از تولید کنندگان ماهی امسال به علت خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه‌ماهی را انجام دهند و برخی دیگر نیز تولیدی انجام نداده و کارگاه‌های خود را تعطیل کردند. البته کاهش تولید باعث شد تا عرضه و تقاضا به برابری برسد و قیمت ماهی‌ متعادل شود.

نخعی مهمترین علت افزایش قیمت ماهی و کاهش تولید را فراهم نبودن شرایط برای تولید کننده دانست و تصریح کرد: مشکل از جایی شروع شد که افراد زیادی را تشویق به راه‌اندازی کارگاه پرورش ماهی کرده و افراد ماهر و غیر ماهر پا در این عرصه گذاشتند و شروع به تولید ماهی قزل‌آلا کردند. این روند طی دو الی سه سال پیش رفت تا جایی که به علت افزایش تولید و عدم صادرات و عدم تبلیغات برای مصرف ماهی تولیدکنندگان ضررکرده و تعداد زیادی نیز ورشکست شدند. قیمت کنونی ماهی نیز نقطه امنی برای تولید کننده نیست و تضمینی برای فروش‌های بعدی‌ وجود ندارد.

وی ادامه ‌داد: این افزایش قیمت ممکن است موجب افزایش عرضه ماهی قزل آلا در بازار شود که در نتیجه این مسئله بر کاهش قیمت ماهی اثرگذار خواهد بود.

این تولید کننده ماهی خاطر نشان کرد: هزینه تمام شده تولید ماهی برای تولید کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی ۸۵ هزار تومان است درحالی‌که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نخعی گفت: در سال ۹۷ قیمت ماهی قزل آلا کیلویی ۲۵ هزار تومان بود در حالی که امسال حدود سه برابر افزایش قیمت را شاهد هستیم اما باید افزایش چهار برابری هزینه‌های تولید را نیز مد نظر قرار داد. ضمن اینکه این افزایش قیمت تا جایی که قیمت نهاده‌ها ثابت نشود ادامه خواهد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن