اسلاید شوشهری

معاون توانبخشی بهزيستی استان با تأكيد بر نظارت دقيق و جلوگيری از رسوبی شدن مددجويان عنوان كرد:

شرایط جدید پذیرش و ترخیص مراکز بیماران روانی مزمن

کد خبر : 42739

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن را زیر پوشش خدماتی دارد و یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار را در مراکز شبانه‌روزی تحت مراقبت و توانبخشی دائمی قرار داده است.

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا علیزاده که در نشست مجازی کارشناسان ناظر مراکز توانبخشی بیماران روانی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌های استان صحبت می‌کرد با تأکید بر نظارت دقیق و همه‌جانبه بر این مراکز گفت: هدف نهایی ما این است که بیماران روانی تا حد امکان به خانواده‌های خودشان برگردند چون در کنار خانواده‌هایشان زندگی بهتر و مطمئن‌تری دارند.

علیزاده گفت: آیین‌نامه‌ی ترخیص بیماران روانی مزمن از مراکز شبانه‌روزی و بازگشت آنها به کانون خانواده با رویکرد خانواده‌محوری تدوین شده و بزودی اجرایی می‌شود.

به گفته‌ی این مسؤول، با وجود هزینه‌های بسیار سنگین کرونا در مورد بیماران روانی در کل جهان، بهزیستی با تدابیر و اقدامات هوشمندانه، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از ورود افراد غیر به مراکز، کمترین تلفات و آسیب‌های ممکن را در میان این گروه از مددجویان داشته است.

وی با یادآوری اینکه موضوع ساماندهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن بیست سال پیش به بهزیستی واگذار گردیده گفت: در طول این سال‌ها تحولات زیادی در بخش بیماران روانی مزمن داشته‌ایم که در نتیجه‌ در حال حاضر مراکز روزانه، خانه‌های حمایتی، گارگاه‌های حمایت‌شده‌ی شغلی و مراکز نیمه مستقلی بیماران روانی را راه‌اندازی و گام‌های مهمی در راستای توانبخشی، استقلال‌افزایی و بازگشت این بیماران به خانواده و جامعه برداشته‌ایم.

وی تأکید کرد: باید با درمان‌های دارویی کنترل‌کننده، خدمات مشاوره‌ای به خانواده، ارتقای اعتماد به نفس بیماران و جلب کمک‌های انسان‌دوستانه برای پذیرش بیماران روان در خانه‌های حمایتی و خانه‌های کوچک، زمینه‌ی ترخیص و بازگشت بیماران به جامعه را فراهم کنیم و از رسوبی شدن آنان در مراکز ایزوله جلوگیری نماییم.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی در خصوص پذیرش و ترخیص این گروه از بیماران انجام شده و مقرر گردیده که فقط افراد بلاصاحب که هیچ خانواده‌ی مؤثری ندارند در مراکز مراقبتی شبانه‌روزی پذیرش شوند

وی تأکید کرد: در مورد بیماران روانی مستقر در مراکز نیز با همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی، شناسایی هویتی این افراد و بستگان‌شان با ابزارهای قانونی و پزشکی، در دستور کار قرار گرفته که چنانچه هیچ خانواده یا سرپرست مؤثری نداشته باشند دادستان به عنوان قیم آنان، اختیار اموال آنها را داشته باشد و تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کند که کسی مدعی آنها و اموال‌شان نباشد.

در این نشست، کارشناسان ناظر مراکز بیماران روانی مزمن نیز سؤالات خود در زمینه‌های مختلف را مطرح و پاسخ‌های لازم را دریافت کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن