شهری

آغاز بیماریابی فعال در مبادی ورودی مشهد

کد خبر : 42646

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از روز یک شنبه بیماریابی فعال در کلیه مبادی ورودی شهر مشهد اجرا و بیماران مثبت کرونایی قرنطینه می شوند.

صبح مشهد– دکتر کیانی روز گذشته در نشست خبری ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: از روز یک شنبه با همکاری برخی دستگاه ها در کلیه مبادی ورودی شهر مشهد بیماریابی فعال آغاز می‌شود. در این پروسه ارزیابی سندرومیک شامل تب سنجی، گرفتن شرح حال تخصصی و در نهایت تست کووید ۱۹ به صورت رپید تست انجام می شود تا زمان انتظار افراد نیز به حداقل ممکن برسد. وی افزود: موارد مثبت کرونا از همان جا به مراکز قرنطینه پیش بینی شده دانشگاه علوم پزشکی منتقل می‌شوند و مواردی که منفی باشند امکان ورود به شهر را خواهند داشت. وی تصریح کرد: این کار در تمام مبادی هوایی، ریلی و زمینی انجام می شود و به صورت آزمایشی در چند روز گذشته پرسنل بهداشتی که در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد حضور یافته اند چند مورد کرونای مثبت نیز شناسایی کرده اند که به مراکز قرنطینه منتقل شدند. وی گفت: فرودگاه، راه آهن، پایانه های مسافربری امام رضا (ع) و معراج و مسیرهای ورودی قوچان، سرخس، انتهای وکیل آباد، کلات و نیشابور اماکنی هستند که مراکز بیماریابی فعال شده و در آینده به این تعداد هم افزوده خواهد شد.

درخواست از مردم برای رعایت حداکثری
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته محدودیت هایی در کشور در این ایام وجود داشت اما امسال با کاهش پیک بیماری امکان اجرای برنامه های مذهبی فراهم شده و از مردم خواهش می کنیم پروتکل های بهداشتی را با همان اعتقاد کاملی که به حضور در این مراسم دارند رعایت کنند چون اگرچه ما در شرایط روند کاهشی هستیم اما به شدت نگرانیم و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل ها ممکن است گونه جدید یا پیک جدید را شاهد باشیم، کرونا غیر قابل پیش بینی است و یک موضوع کوچک یک بحران ایجاد می کند.

پاسخ های قابل تامل آقای سرپرست
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد که اولین حضور خود در نشست خبری ستاد مقابله با کرونای استان را تجربه می کرد در پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ‌های قابل تامل و واکنش برانگیزی داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمار بیماران کرونایی گفت: فقط می توانم بگویم آمار کاهشی است اما آماری در این زمینه نمی‌توانم بدهم.پس از توضیح خبرنگاران از روال جلسه و اعلام هفتگی آمار کرونا، وی گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ، ۱۷۷ مورد جدید ابتلا در استان وجود داشت و تعداد کل بیماران نیز ۹۵۵ نفر است که ۲۸۷ نفر نیز در آی سی یو بستری هستند. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان در باره تصمیم ستاد ملی یا استانی کرونا در باره محدودیت مبادی ورودی شهر مشهد در روزهای آینده اظهار کرد: شرایط مشهد زرد است دیگر! ظاهرا هرچه که در شرایط زرد وجود دارد همان است دیگر. این مسائل اصلا در حیطه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی نیست از ستاد کرونا سوال کنید.

تمهیدات برای پیشگیری از موج ششم کرونا
همچنین به گزارش ایرنا، دبیر ستاد اجرایی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آمادگی این دانشگاه برای پیشگیری از موج ششم شیوع کرونا در استان خبر داد. دکتر انجیدنی در گفت و گو با ایرنا افزود: اگرچه شاهد روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد و بیشتر شهرستان های استان هستیم اما با توجه به برپایی مراسم مناسبت های اخیر و پیش رو، احتمال شیوع موج ششم کرونا در اواخر مهر دور از انتظار نیست. وی ادامه داد: در این راستا طی روزهای آتی قرارگاه عملیاتی این دانشگاه به عنوان ستاد اجرایی مدیریت کرونا در خراسان رضوی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خواهد کرد. وی گفت: تمام کمیته‌های زیرمجموعه قرارگاه عملیاتی کرونا شامل بهداشت، درمان، آموزش، اطلاع رسانی، دارو و تجهیزات در حوزه‌های زیرپوشش موارد را به صورت فعال رصد خواهند کرد.

وی افزود: در این راستا پوشش فراگیر واکسیناسیون، اقدامات غربالگری و پیشگیری، استفاده از ظرفیت های مردمی برای رعایت پروتکل های بهداشتی و الزام به استفاده از ماسک و بازدید و نظارت بر اصناف به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی مورد تاکید است. دکتر انجیدنی ادامه داد: در زمینه درمان و مدیریت تخت های بیمارستانی و معاینه بیماران سرپایی و دارو و تجهیزات نیز تمهیدات لازم فراهم شده است.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن