اقتصادی

افزایش قیمت میوه به دلیل رشد هزینه‌های تولید است

کد خبر : 42516

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با اشاره به افزایش قیمت میوه‌ نسبت به سال گذشته گفت: علت این امر افزایش هزینه‌های حمل و نقل، کارگری، کود، برق و آب و… که نسبت به پارسال چندین برابر شده‌ است. برای کشاورز و باغدار نارنگی به ازای هر کیلو ۳۰۰۰ تومان آرزو بود ولی در حال حاضر حتی نارنگی کیلویی ۷۰۰۰ تومان نیز پاسخگوی هزینه‌های باغدار نیست.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، حیدر ساکن برجی در رابطه با وضعیت قیمت میوه و سبزی اظهار کرد: از میوه‌های پاییزه در سطح عمده‌فروشی سیب با قیمت ۵۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. انار نیز به ازای هر کیلو از ۱۰ تا ۲۳ هزار تومان و انگور هم در هر کیلو از ۷۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار موجود است. نارنگی بسته به کیفیت، رنگ و سایز آن از ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد. هلو نیز از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در بازار معامله می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت سبزی خوردن عنوان کرد: کم‌آبی‌ها قطعا بر قیمت محصولات پرآب تاثیرگذار است. سبزی خوردن نیز از این قاعده مستثنی نیست. سبزی خوردن محصولی است که نیروی انسانی زیادی می‌طلبد. دستمزد کارگری که در سال گذشته ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان بود، در حال حاضر ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان است.

ساکن برجی خاطرنشان کرد: پاکسازی سبزی و تمیز کردن آن، بسته‌بندی، حمل و نقل و… نیز از مواردی است که بر قیمت سبزی اثر دارد. محصول سبزی خوردن گران نشده اما افزایش قیمت آن به دلیل گرانی عوامل متاثر بر این محصول است.

وی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر کمیت و کیفیت سبزیجات گفت: معمولا سبزی را در اطراف شهرها می‌کارند. بر اثر خشکسالی سطح زیرکشت سبزی به شدت کاهش پیدا کرده و به دلیل همین خشکسالی هم کمیت و هم کیفیت سبزی تغییر پیدا کرده است. در واقع بخشی از افزایش قیمت سبزی خوردن ناشی از خشکسالی و کم‌آبی است.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد خاطرنشان کرد: اگر هزینه‌های کارگری و کرایه حمل و نقل را حساب کنیم، با فروش سبزی حتی ۲۰۰۰ تومان عاید یک کشاورز نمی‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن