استانی

شناسایی موارد مشکوک به قارچ سیاه در نیشابور

کد خبر : 42512

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور از شناسایی افراد مشکوک به قارچ سیاه در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون سه مورد بیمار مشکوک به قارچ سیاه در نیشابور شناسایی شده‌ که با بررسی و تکمیل مراحل تشخیصی، ابتلای ۲ نفر از آن‌ها به قارچ سیاه منتفی شد و یک مورد دیگر نیز اخیرا شناسایی شده که برای تأیید نهایی باید منتظر انجام مراحل نهایی تشخیص بیماری باشیم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، قاسم مشار موحد عنوان کرد: تأیید شدن ابتلای افراد به قارچ سیاه یک سری مراحل تشخیصی خاص دارد که در وهله اول با بروز برخی علائم و تظاهرات غیرمعمول در بیمار از جمله نکروز یا از بین رفتن مخاط سطح بینی و راه‌های تنفسی فوقانی پزشک معالج به ابتلای فرد به قارچ سیاه مشکوک می‌شود.

وی اظهار کرد: در روزهای گذشته یکی ۲ مورد مشکوک به این بیماری در شهرستان شناسایی شد اما این بیماران علائم مراحل بعدی بیماری را نداشتند و ابتلای آن‌ها به قارچ سیاه تأیید نشد.

مشار موحد ادامه داد: اخیرا نیز یک مورد مشکوک به قارچ سیاه در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور شناسایی شده‌ اما هنوز مرحله‌ آخر مربوط به تأیید این بیماری در مورد وی برای ما مسجل نشده است. بنابراین به طور قطعی نمی‌توان ابتلای صددرصدی این فرد به قارچ سیاه را تأیید کرد.

وی افزود: برای تأیید نهایی این بیماری و نمونه‌برداری از بافت‌ها نیاز است که یک عمل جراحی بر روی بیمار مورد نظر انجام شود اما با توجه به اینکه در حال حاضر بیمار وضعیت بالینی مناسبی برای عمل جراحی ندارد، باید صبر کنیم که شرایط بیمار تا حدودی پایدار شود و سپس این عمل را انجام دهیم.

مصرف کورتون با دوز بالا با ایجاد نقص در سیستم ایمنی منجر به ابتلای به قارچ سیاه می‌شود

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در تشریح مختصات این بیماری گفت: بیماری موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه به راحتی افراد عادی را درگیر نمی‌کند بلکه این بیماری در افرادی که به هر شکلی دچار نقص ایمنی هستند و یا بیمارانی که مصرف کورتون بالایی دارند، بیشتر شایع است.

وی در رابطه با ارتباط قارچ سیاه با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: بیماری کرونا و یا ویروس کرونا نمی‌تواند به تنهایی منجر به ابتلا بیماری قارچ سیاه شود اما مصرف کورتون با دوز بالا با تأثیر بر سیستم ایمنی بدن می‌تواند منجر به نقص سیستم ایمنی و ناتوانی بدن برای مقابله با قارچ سیاه شود.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: پایه و اساس درمان کرونا مصرف کورتون است و کورتون تنها دارویی است که اثربخشی آن در درمان بیماری صددرصد تایید شده اما معمولا ۹۰ درصد بیماران کرونایی اصلا نیاز به مصرف دوزهای بالای کورتون ندارند و فقط برای درصد کمی از بیماران بستری در ICU که شرایط حاد تنفسی دارند، پزشک مجبور به تجویز دوزهای بالای کورتون است که بعضا ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد مستعد ابتلای به قارچ سیاه شود.

مشار موحد تصریح کرد: در بیماران دیابتی نیز چون به طور اکتسابی دچار نقص سیستم ایمنی هستند، ابتلا به قارچ سیاه شایع است؛ به طوری که ابتلای همزمان به کرونا و دیابت می‌تواند تهدیدی برای این بیماران باشد.

وی در رابطه با روند پیشروی این بیماری نیز عنوان کرد: قارچ سیاه دارای یک اسپور سیاه‌رنگ است که اگر این اسپور در مسیرهای تنفسی قرار بگیرد، با توجه به اینکه فرد دچار نقص ایمنی است، نمی‌تواند با این قارچ برخورد کند و اسپور و به دنبال آن قارچ تکثیر شده و در راه‌های تنفسی به خصوص بینی و سینوس‌های اطراف بینی و حتی چشم نفوذ کرده و فرد را دچار آسیب می‌کند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد: در افرادی که نقص سیستم ایمنی ندارند، بدن قادر است با این قارچ مقابله کرده و برای فرد مشکل خاصی به وجود نمی‌آید.

مشار موحد در پاسخ به این سوال که آیا زمینه‌های لازم برای درمان افراد مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور فراهم است، گفت: داروی درمان بیماری قارچ سیاه یک داروی تخصصی است و میزان آن در کشور محدود است اما آمار بیماران مبتلا به این بیماری به طور روزانه از طریق سایت وزارت بهداشت رصد می‌شود و چنانچه بیماری در جایی شناسایی شود، وزارت‌خانه به هر شکل ممکن دارو را در اختیار کادر درمان قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر موردی از این بیماری در شهرستان شناسایی شود، در تامین دارو برای وی مشکلی نخواهیم داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن