اسلاید شودانش و فناوری

دنیا در لنز دوربین شماست

کد خبر : 56383

با «گوگل لنز» می‌توانیم هر متنی را با کمک دوربین موبایل ترجمه کنیم، مشخصات هرکالایی را پیدا کنیم، در هر کشوری با گذشته ساختمان‌های تاریخی آشنا شویم و حتی مسائل دانشگاهی را حل کنیم.

صبح مشهد- گوگل غول دنیای جست‌وجوست، برای هر سوال ما چندین پاسخ دارد، اما گاهی نمی‌توانیم سرچ کنیم؛ یا امکان تایپ نداریم یا با پدیده‌ای مواجه ایم که اسمش را هم نمی‌دانیم. این‌جاست که «گوگل لنز »غوغا می‌کند؛ ابزاری بی‌نظیر برای این‌که بتوانیم راجع به هر چیزی که می‌بینیم اطلاعات زیادی داشته باشیم، حتی اگر متن یا تصویری که می‌بینیم به‌زبان دیگری باشد که هیچ چیز از آن نمی‌دانیم. گوگل لنز که ابتدا برای گوشی‌های پیکسل خود گوگل ارائه شده بود چند سالی است که در دسترس همه کاربران است و در ظاهر یک ابزار قدرتمند برای جست‌وجوی تصویری است اما وقتی با آن بیشتر آشنا می‌شویم می‌بینیم که فراتر از تصور اولیه ماست. گوگل لنز با فناوری تشخیص چهره، وقتی دوربین را از این اپلیکیشن به‌سمت یک شیء مثل خوراکی، کتاب یا حتی حیوان و … می‌گیریم با کمک بارکد، برچسب، متن، ظاهر و هزاران ویژگی‌ دیگر و البته روال‌های ژرف آموزی که مدام ارتقا پیدا می‌کند، چیزهای زیادی درباره آن وسیله به ما می‌گوید. به زبان ساده؛ گوگل از دریچه لنز شما دنیای اطرافتان را می‌بیند، درک می‌کند و به شما اطلاعات مفید می‌دهد. این اپلیکیشن در واقع مثل پلی بین دنیای واقعی و دنیای هوشمند وب عمل می‌کند. در ادامه مروری داریم بر کارهای جالبی که می‌توانیم با کمک گوگل انجام دهیم.

۱٫ تبدیل متن به گفتار کافی است یک متن تایپ شده یا حتی دست‌نویس و بدخط را مقابل دوربین قرار دهید (امکانات برنامه گوگل لنز در نسخه وب هم روی خود جست‌وجوگر گوگل وجود دارد و برای موبایل‌ها هم که با خود اپلیکیشن انجام می‌شود) گوگل لنز به‌راحتی متن مقابلش را به گفتار تبدیل می‌کند. البته اگر متن انگلیسی باشد خطای کمتری دارد. اما اگر متن را به فارسی بنویسید باید خوش خط یا تایپ شده باشد.

۲٫ امکان تشخیص بیماری پوستی گوگل لنز تصویر پوست را می‌گیرد و بررسی می‌کند، براساس بیگ‌دیتاهای روی فضای مجازی می‌تواند به‌شما بگوید بیماری پوستی دارید یا نه. البته در حال حاضر این امکان برای تمام نقاط دنیا فراهم نیست.

۳٫ خوش تیپ شوید یک لباس در اینترنت دیده‌اید یا چیدمان خاصی را در منزل رفیق‌تان پسندیده‌اید، کافی است تصویری از آن بگیرید و بعداً از گوگل‌لنز کمک بگیرید تا فروشگاه‌ها یا خدماتی را که به آن نیاز دارید، به شما معرفی کند. البته لازمه اجرای درست این موضوع آن است که فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین شاپ‌ها به درستی اطلاعات را بارگذاری کنند.

۴٫ غوغای ترجمه روی بسته‌بندی کالایی که خریدید یا گوشه یک مجله، روی یک بیلبورد یا هرجای دیگر جمله و کلماتی به زبان بیگانه نوشته شده که مسلط به آن نیستید. خیلی راحت با گوگل لنز ترجمه‌اش کنید. نیازی هم به تایپ کردن آن متن نیست. کافی است از دوربین استفاده کنید.این امکان در لحظاتی می‌‌تواند برای کسانی‌‌که اهل فیلم هستند هم کاربردی باشد. در بسیاری از فیلم‌‌ها سکانس‌‌هایی می‌‌بینیم که زیرنویس یا دوبله فارسی نیست. به‌‌طور مثال در یک فیلم انگلیسی زبان، ناگهان دو نفر از شخصیت‌‌ها به‌‌زبان بومیان آفریقا صحبت می‌‌کنند و فقط یک زیرنویس انگلیسی برای آن سکانس پخش می‌‌شود، با کمک گوگل لنز می‌‌توانید زیرنویس‌‌های انگلیسی را به فارسی روان برگردانید و از تماشای فیلم لذت بیشتری ببرید.

۵٫ حل کردن مسائل برای تکالیف دانشگاهی و موارد مشابهش به چالش برخوردید، گوگل لنز با روش‌های مختلفی به شما کمک می‌کند به محتواهای مشابه برسید، تصویری از یک صفحه که سوالات را بگیرید تا صفحه‌ای با پاسخ‌ها به شما نشان دهد البته در مواقع ضروری. این امکان نباید باعث تنبلی شما شود.
۶٫ گیاهان و جانوران را بشناسید در طبیعت با گیاهی برخورد می‌کنید که نمی‌دانید سمی است یا نه. حیوانی را می‌بینید که نمی‌دانید از کدام گونه است. باز هم همان روند ساده به شما کمک می‌کند با تصاویر بیشتر و مقالاتی درباره آن روبه‌رو شوید.

۷٫ به فروشگاه‌های اینترنتی بروید گوشی موبایل رفیق‌تان توجه شما را جلب کرده؟ با کمک گوگل لنز می‌توانید اول مقاله‌هایی درباره ویژگی‌های آن بخوانید و بعد هم نمونه‌های مشابهش را اعم از نو یا کارکرده در فروشگاه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین ببینید. این موضوع شامل هر کالایی می‌شود.

۸٫ عکس با کیفیت پیدا کنید برای انجام پروژه دانشجویی یا تکلیف مدرسه در حال جست‌وجوی تصاویری هستید که در صفحات مختلف بارگذاری شده‌اند اما کیفیت لازم را ندارند. آن تصویر را به گوگل لنز منتقل کنید تا در ابعاد بهتر و رزولوشن بالاتر پیدایش کنید.

۹٫ لیدر تور خودتان باشید با گوگل لنز در سفرها و برای آشنایی با تاریخچه یک بنای قدیمی، ساعت باز و بسته شدن موزه‌ها، قیمت بلیت، تم‌پارک‌ها، امکانات اماکن دیدنی شهرهای مختلف و نمره‌هایی که از کاربران گرفته‌اند و حتی اطلاعات مربوط به یک مجسمه و… نیازی به لیدر تور ندارید. حتی لازم نیست چیزی تایپ کنید چون گوگل لنز پلی میان دنیای واقعی و دنیای وب از مسیر لنز دوربین شماست تا همه اطلاعات لازم را داشته باشید.

۱۰٫ رستوران‌یابی کنید با یک تصویر می‌توانید اسم غذای خوشمزه‌ای که خوردید، روش طبخش و.. . را پیدا کنید. حتی نمره کاربران، نقد بلاگرها و اطلاعات دیگر را راجع به رستورانی که مقابلش هستید پیدا کنید. رستوران را مثال زدیم. می‌توانید برای فروشگاه‌ها، سینماها و… هم همین کار را انجام دهید.

۱۱٫ بیلبوردها را دریابید درباره یک برند، رویداد اجتماعی، نمایشگاه، کنسرت، تئاتر و هر برنامه دیگری که روی بیلبورد می‌بینید با گوگل لنز اطلاعات زیادی کسب کنید تا بدانید می‌خواهید در آن شرکت کنید یا نه.

۱۲٫ و اما کتاب کافی است جلد یک کتاب یا مجله را به گوگل لنز بسپارید تا نقدها، نظرات و خلاصه‌ای از آن را داشته باشید. حتی به نسخه صوتی آن دسترسی پیدا کنید، فروشگاه‌هایی که نسخه کاغذی و اپ‌هایی که نسخه صوتی‌اش را می‌فروشند در دسترس شما باشند. همین‌طور پادکست‌هایی که براساس کتاب تولید شده و…

۱۳٫ مکملی برای سرویس‌های دیگر گوگل گوگل لنز همین‌طور می‌تواند مکملی برای سرویس‌های دیگر باشد، به‌طور مثال روی یک پوستر یا کارت ویزیت شماره تماس و ایمیل وجود دارد، با دوربین ذخیره کنید و با سرویس‌های دیگر به محل مربوط اعم از دفترچه تلفن و… ببرید. گوگل لنز خودش امکان تشخیص چنین چیزهایی را دارد.

منبع: زندگی سلام

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن