اجتماعی

سرخوردگی در انتظار نوه محمود پاک‌نیت!

کد خبر : 42399

پربازدید شدن تصاویر مدل شدن «هانا پاک‌نیت» ۵ ساله، بهانه‌ای شد تا از آسیب‌های فعالیت کودکان در چنین حوزه‌هایی بگوییم

نویسنده : دکتر ساحل گرامی | روان‌شناس کودک

صبح مشهد– دنیای مد و مدلینگ یکی از حیطه‌هایی است که در عین جذاب بودن، پول خوبی هم در آن رد و بدل می‌شود و گاهی والدین در برابر درخواست مدل‌شدن فرزندشان، وسوسه می‌شوند و دوست دارند آن را تجربه کنند. از طرفی درآمدزایی، مورد توجه قرار گرفتن و بودن در این دنیای پر زرق‌و‌برق و شهرت، برای خانواده‌ها جذاب است و از طرف دیگر کودک ممکن است احساس اعتمادبه‌نفس پیدا کند و از این مورد توجه‌بودن لذت ببرد ولی متاسفانه صنعت مد و تبلیغات آن‌قدرها که از بیرون به نظر می‌رسد، با کودکان مهربان نیست و ممکن است به صورت‌های مختلف آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد. این روزها مدل شدن «هانا پاک‌نیت»، نوه محمود پاک‌نیت و همسرش مهوش صبرکن، نقل محافل در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطبی مانند اینستاگرام شده است. عکس‌های این دختر کوچولوی ۵ ساله که در حال تبدیل شدن به ستاره مدلینگ است، در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. به همین بهانه و در ادامه، چند نکته در همین باره مطرح خواهد شد.

کاهش زمان بازی و استراحت کودک
مهم‌ترین مسئله در مدلینگ کودکان و نوجوانان، کارکردن در شرایط پرفشار و اضطراب‌زاست. در صنعت مد، همه چیز با برنامه مشخصی پیش می‌رود و تحت یک زمان مشخص باید برنامه‌ها انجام شود و گروه به اهداف تعیین شده برسد. به همین دلیل ممکن است کودک زمان استراحت کمتری داشته باشد یا برنامه پرفشاری را تحمل کند و گاهی برخلاف میل خود و با وجود خستگی و بی حوصلگی به سر کار بیاید. از طرف دیگر گاهی اوقات برنامه‌کاری با زمان بازی، آموزش و… بچه تداخل پیدا می‌کند و زمانی را که کودک می‌تواند صرف فعالیت های مختص سن خود کند به حضور در محل کار محدود می‌شود. در حالی که یکی از مهم ترین نیازهای کودکان بازی، انجام فعالیت‌های مختص سن و کشف دنیای اطراف است ولی کار کردن کودک باعث می‌شود این زمان‌ها تا حدی محدود شود و کودک را از همسالان عقب بیندازد.

آسیب‌های مورد توجه قرار گرفتن کودک به خاطر زیبایی ظاهری
نکته بعدی در صنعت مد، تاکید بیش از اندازه بر زیبایی است چرا که این بچه‌ها به خاطر صفات ظاهری خود انتخاب شده‌اند، پس باید این زیبایی را همچنان حفظ کنند و دغدغه صورت و هیکل را داشته باشند. این مسئله به ویژه با رشد جسمی کودک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که در طول زمان ممکن است کودک زیبایی سابق را نداشته باشد یا با وارد شدن به سن بلوغ چاق شود، پوست صاف و بی‌عیب خود را از دست بدهد و دیگر معیارهای مدل شدن را نداشته باشد. همین موضوع کودک و نوجوان را در یک فضای رقابتی قرار می‌دهد و فرد مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کند و دغدغه چهره، اندام و تیپ خود را دارد. متاسفانه بعد از این که فرد به دلایل مختلف مانند قبل مورد توجه قرار نمی‌گیرد به شدت سرخورده می‌شود و سعی می‌کند به صورت افراطی به زیبایی صورت و بدن برسد و دیگر خود را آن گونه که هست دوست ندارد. نکته جالب این‌جاست که مدل شدن کودک و نوجوان بعضا در آن‌ها نوعی حس برتری نسبت به همسالان ایجاد می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند مانند سابق با همسالان ارتباط داشته باشند و این توجه افراطی بین آن‌ها و دوستانشان جدایی می‌اندازد.

یک نکته خطاب به چنین خانواده‌هایی
به عنوان نکته آخر، اگر با تمام این گفته‌ها همچنان بر مدل شدن فرزند خود تاکید دارید، اول از همه مطمئن باشید که کودک این کار را با اشتیاق انجام می‌دهد و در این کار، زمان‌های استراحت کافی برای فرزندتان در نظر گرفته شود. به هیچ عنوان او را برای انجام این کار تحت فشار نگذارید و دقت داشته باشید کودکی کردن، مهم ترین وظیفه فرزند شما در زندگی است و هیچ وقت روزهای کودکی تکرار نخواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن