پایتخت فرهنگ اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد: فرصت ها و تهدیدهای حوزه علمیه

کد خبر : 42325

تولیت آستان قدس رضوی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان به تشریح فرصت ها و تهدیدهای حوزه علمیه پرداخت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از «خراسان رضوی»، حجت الاسلام والمسلمین مروی به روایتی از امام صادق(ع) در تفسیر معنای ولایت پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند، «ولایت افضل و کلید اجرای احکام است» والی، مردم را در امور دینی راهنمایی می‌کند پس معنای ولایت از امری شخصی و باطنی بالاتر است و ولایت به معنای زعامت مسلمانان حکومت اسلامی و جامعه دینی است، تلاش دشمنان اسلام پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص) بر این بود که امر ولایت اجرا نشود.

وی درباره نقش حوزه های علمیه در تحقق ولایت در گستره جهانی گفت: علمای دین وارثان انبیا هستند که علاوه بر بیان احکام و دعوت به توحید، رسالت و اقامه معارف دین و توحید را برعهده دارند. وظیفه حوزه علمیه نه تنها تبلیغ دین بلکه اقامه و تحقق دین و احکام دینی در جامعه است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: مطلب بعدی فرصت ها و تهدیدهایی است که متوجه حوزه است، فرصت هایی است که باید از آن استفاده و تهدیدهایی که باید از آن حذر کنیم. وی با اشاره به مخاطبان جوان در امور دین به عنوان یکی از فرصت های حوزه علمیه گفت: علاوه بر جوانان مشتاق که موضوعات دینی را دنبال می کنند، امروز در حوزه های علمیه استادان بزرگ و طلاب جوانی به خصوص در حوزه علمیه مشهد داریم و این فرصت دیگری است که باید از آن استفاده کرد، حوزه علمیه مشهد باید از همجواری با حرم امام رضا(ع) نهایت استفاده را بکند.

حوزه علمیه خراسان تا امروز خدمات فراوانی داشته است اما باید بیش از این بدرخشد. وی در ادامه از دسترسی آسان به مخاطبان در فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از فرصت‌های حوزه علمیه در عصر حاضر یاد کرد و گفت: امروز با استفاده از فرصت فضای مجازی می توان با هزاران مخاطب ارتباط برقرار کرد. چرا یک سلبریتی و آدم کذایی در این فضا باید میلیون ها مخاطب داشته باشد ولی مبلغان دینی از این فرصت استفاده نکنند؟ از طرفی با استفاده از فضای مجازی می توان از منابع زیادی برای رفع شبهات دینی استفاده کرد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ترک دنیا و ساده زیستی، به فکر شهرت و پست و مقام نبودن نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اگر منصبی به سراغ طلبه‌ها می آید آن را در راستای خدمت به دین استفاده کنند. اعتماد مردم به روحانیت به دلیل همین ساده‌زیستی، بی رغبتی به دنیا و پاکیزگی است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: جدا دانستن خود از نظام و بی تفاوتی به نظام برای اسلام و روحانیت خطر دارد. هم نظام مدیون حوزه است و هم حوزه مدیون نظام. وی افزود: کم رنگ ‌شدن تلاش علمی در حوزه در ایام کرونا از آسیب هایی است که باید به آن توجه داشت و در مسیر رفع آن گام برداشت، باید برنامه ریزی‌ شود تا طلبه ها بتوانند به درس شان برسند، همچنین باید در زمینه رشد اخلاقی و معنوی طلاب نیز اقدامات ویژه ای در دستور کار قرار گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه طلبه ها را به حضور فعال در فعالیت های اجتماعی دعوت کرد و گفت: طلبه ها در دوران کرونا سخت ترین کار را که غسل دادن بیماران کرونایی بود، بر عهده داشتند. طلبه ها در سیل و زلزله و دیگر فعالیت های اجتماعی باید در کنار مردم و همدرد مردم باشند. وی افزود: آستان قدس رضوی بسته های معیشتی و امکاناتی را در اختیار می گذارد و از علمای بزرگ نیز درخواست داریم به پیروی از مولایمان علی(ع) در رساندن این بسته ها به خانه نیازمندان حضور فعال داشته باشند. وی تاکید کرد: اختلاف‌های سلیقه‌ای نباید در حوزه ها به انتقام و کینه و عداوت منجر شود، زیرا همه در انقلاب هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن