پایتخت فرهنگ اسلامی

موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی؛ حمامی ۴۰۰ساله با بنایی منحصربه‌فرد

کد خبر : 42173

در آستانۀ روز مردم‌شناسی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به معرفی موزۀ مردم‌شناسیِ خود پرداخت. ۱۳ لایه نقاشی‌ بروی سقف، از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های این بنای ۴۰۰ساله است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، نودو سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با معرفی موزه مردم شناسی حرم مطهر رضوی وحمامی با قدمتی بیش از چهار قرن برگزار شد.

مسئول امور ترویج میراث فرهنگی موزۀ آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی بنایی ارزشمند و حمامی با قدمت بیش از چهار قرن است که در سال ۱۰۲۷ هجری قمری به سفارش مهدی قلی بیک ساخته و وقف حرم مطهر امام رضا(ع) شد.

حجت حسنی افزود: این حمام از بخش‌های سربینه یا رختکن لباس، گرم‌خانه، چاله حوض یا استخرِ آب سرد، تون یاگلخن و آتش‌خانه تشکیل شده است.

وی معماری این بنای تاریخی را نسبت به تمامی حمام‌های تاریخی کشور منحصربه‌فرد دانست و افزود: این بنا دارای ویژگی‌هایی شاخص از جمله وجود ۱۳ لایه نقاشی در بروی سقف سربینۀ حمام است که با ورود تکنولوژی‌های جدید امید داریم به لایه های زیرین آن دست پیدا کنیم.

مسئول امور ترویج میراث فرهنگی رضوی موزه آستان قدس، ارتفاع بلند کف تا سقف این حمام و چرخش نور در محیط داخلی را از دیگر ویژگی‌های منحصربه فرد آن عنوان کرد و گفت: رقص نور در حمام جذابیت زیادی برای افراد مختلف داشته است.

وی یادآور شد: وجود استخر بزرگ در این حمام جهت غسل زیارت و رفع خستگی زائران و همچنین تفکیک ورودی و خروجی آن بر شاخص بودن این بنا افزوده است.

حسنی در پایان گفت: صحبتی از معمار این حمام به میان نیامده ولی از آنجا که در زمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده و ساخت آن مقارن با زمان شیخ بهایی بوده است، احتمال می‌رود این عالم بزرگ در طراحی معماری این حمام ویژه نقش داشته باشد.
لازم به ذکر است، موزۀ مردم‌شناسی آستان قدس رضوی واقع در خروجی سردرغربی صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر، یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد مقدس به شمار می‌رود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن